Data fra YouGov afslører, hvad europæerne mener er de vigtigste problemer i EU
YouGov har gennemført en ny undersøgelse i 11 EU-lande til konferencen State of the Union på European University Institute i Firenze. Undersøgelsen kigger på, hvad folk mener er de største problemer i EU, om deltagerne har mest tillid til, at EU eller deres respektive regeringer vil tage hånd om problemerne, og hvor stor opbakning der er til at hjælpe andre EU-lande.
YouGov gennemførte undersøgelse i de seks største EU-lande (England, Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Polen) samt i Danmark, Sverige, Finland, Grækenland og Litauen for at sikre bred dækning af forskellige dele af EU.
De største problemer i EU
Den Europæiske Union er en mangesidet union med store kontraster mellem, hvad man opfatter som problemer og udfordringer i de forskellige lande. I de tre sydeuropæiske lande, som indgik i undersøgelsen, anså man arbejdsløshed for at være det største problem, mens man i andre dele af Europa kun så det som et mindre problem.
Terrorisme anses for at være det største problem blandt de adspurgte i England, Frankrig og Tyskland, mens man i de nordeuropæiske lande og Polen anser sundhed og social sikkerhed for at være de største problemer. Litauen er det eneste land, hvor man mener, at inflation er det største problem pt., mens Sverige er det eneste land, hvor kriminalitet ligger i top 3.
Lignende mønstre viser sig, når vi spørger deltagerne, hvad de største problemer er – ikke for de enkelte lande, men for EU som helhed. De sydeuropæiske lande svarede arbejdsløshed, mens de nordeuropæiske lande var mere tilbøjelige til at sige miljøet. Immigration og terrorisme er de to problemer, som folk over hele EU anser for vigtige udfordringer for unionen (også selvom de ikke anser dem for at være vigtige i deres egne lande).
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Hvem har det bedste udgangspunkt for at hjælpe?
Der er ikke den store forskel på, om folk har tillid til, at deres egen regering vil bidrage til at løse problemerne, eller om EU vil. Klimaforandringer er det eneste område, hvor folk i væsentlig grad sætter deres lid til, at EU vil gøre noget ved problemet (i gennemsnit har 32 % af de adspurgte tillid til, at EU vil ændre tingene til det bedre, mod 27 % for den nationale regering). Når talen falder på militært forsvar og beskyttelse mod kriminalitet og terrorisme, er folk mere tilbøjelige til at have tillid til deres egen regering (selvom forskellen er meget lille).
Forskellene mellem landene er meget større. Selvom der er visse tendenser (landene i Nord- og Vesteuropa har fx større tilbøjelighed til at have mere tillid til deres egen regering end EU, mens det modsatte er tilfældet i Øst- og Sydeuropa), afspejler dette sandsynligvis den forskellige grad af tillid, som folk i de forskellige lande har til deres egen regering.
I Danmark er tilliden til, at den danske regering vil ændre tingene til det bedre, i gennemsnit 10 procentpoint højere end tilliden til EU, i Sverige er der tale om 9 point og i England og i Frankrig om 7 procentpoint. I den anden ende af skalaen er troen blandt litauerne på, at EU vil ændre tingene til det bedre, 11 point højere end tilliden til den nationale regering, og i Grækenland er tallet 7 point.
Hvor villig er folk til at hjælpe andre EU-lande, som har brug for hjælp?
Når talen falder på folks indstilling til EU-solidaritet og intervention, er der en kontrast mellem Nord- og Vesteuropa på den ene side og Øst- og Sydeuropa på den anden. Forskellen afspejler primært (men ikke fuldstændigt) forskellen mellem de EU-lande, som betaler mere til EU's budget, end de får, og de lande, som får mere, end de betaler.
Da deltagerne blev bedt om at placere sig selv på en skala fra 0 til 10, hvor 0 betyder, at man kun interesserer sig for sit eget lands ve og vel, og 10 betyder, at man interesserer sig lige meget for alle EU-landenes ve og vel, var den gennemsnitlige score i Vest- og Nordeuropa 4,7, mens den var 6,3 i Syd- og Østeuropa.
Den samme forskel er tydelig, når man kigger på specifikke eksempler - fx om EU-landene skal tilbyde at hjælpe hinanden, hvis et EU-land oplever en krise med gæld, arbejdsløshed, immigration eller en naturkatastrofe. I gennemsnit mener 62 % af de adspurgte i Syd- og Østeuropa, at man skal tilbyde at hjælpe, mens tallet er 47 % blandt de adspurgte i Nord- og Vesteuropa.
Der er dog nogle interessante forskelle alt efter typen af krise. Et overvældende flertal mener, at EU-landene skal hjælpe, hvis et andet EU-land har haft en naturkatastrofe, ligesom de fleste folk også gør, hvis et andet EU-land står med en tilstrømning af flygtninge. Folk er mindre villige til at se EU-lande yde hjælp, hvis et andet land har problemer med arbejdsløshed eller gæld, de ikke kan betale.
Folk i de nordeuropæiske EU-lande er også mindre tilbøjelige end deres sydeuropæiske kolleger til at støtte op om øget betaling til EU og forbrug fra EU's side - med én interessant undtagelse; Tyskland.
Ud over folk i Sydeuropa støtter tyskerne også højere EU-skatter og -forbrug. Det antages, at befolkningen i de sydeuropæiske lande bakker op om øget EU-skat og -forbrug, fordi de mener, at deres respektive lande i sidste ende vil få flere penge ud af det. Det kan dog være, at tyskerne mener, at det at støtte op om øget EU-beskatning kan sprede udgifterne mere jævnt end det store nuværende tyske bidrag.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 5 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 30 kontorer i 20 lande og panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum