Gejser

Data blev leveret 18. november 2019, men hvor bliver ”Danskernes rygevaner” af?

Tilbage i februar sendte SMOKE-IT en anmodning til Sundhedsstyrelsen, om at få aktindsigt i data fra den årlige rygevaneundersøgelse ”Danskernes rygevaner 2019”, som Hjerteforeningen, Lungeforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen står bag. Data har vist sig at være nyttige de tidligere år, og undersøgelsen er hvert år siden 2016 blevet offentliggjort i januar måned. I år er undersøgelsen endnu ikke offentliggjort, og med al respekt for Sundhedsstyrelsen og travlhed grundet corona, men når data blev leveret 18. november 2019, kan man undre sig over de mange forskellige årsager der tidligere er meldt ud om forsinkelser grundet ny leverandør af undersøgelsen.

-          ”SMOKE-IT anmodede om at få aktindsigt i data fra Danskernes rygevaner 2019, men fik afslag på at få resultaterne fra selve undersøgelsen. Vi har brugt de data i flere år nu, og de er med til at give os et billede af hvordan det står til, mest i forhold til de unges forbrug af e-damp, som vi heldigvis kan se, er faldet siden 2014. Vi ser jo helst at den tendens fortsætter, og at e-damp kun bruges af voksne der gerne vil stoppe med at ryge.” Siger Jeanett Andersen, kommunikationskonsulent SMOKE-IT

Dansk Folkepartis Sundhedsordfører Liselott Blixt har tidligere spurgt Sundhedsminister Magnus Heunicke om hvornår man forventer, at den årlige rygevaneundersøgelse bliver offentliggjort, og svaret hertil var, at undersøgelsen var forsinket grundet skifte af leverandør, og at undersøgelsen ville blive offentliggjort i april, altså i sidste måned.

-          ”Den sidste interessante rapport, Ung 19, fra december, viser at kun få unge bruger produkterne, og derfor er vi uforstående overfor de voldsomme tiltag vi står overfor i forbindelse med den nye lovgivning. Derfor er vi også ved at være lidt utålmodige når det kommer til Danskernes rygevaner, og når vi ovenikøbet kan læse i de dokumenter vi trods alt fik fra aktindsigten, at data blev leveret helt tilbage i november sidste år, forstår vi ikke hvorfor vi ikke må se resultaterne af undersøgelsen.”

I SMOKE-IT er der stor forståelse og ikke mindst respekt for, at myndighederne er pressede grundet corona, men det er klart, at med den usikre fremtid virksomheden går i møde, en tidsfrist lige om hjørnet, og data der i virkeligheden snart er ved at være forældet, mener man ikke at en offentliggørelse af Danskernes rygevaner bør udskydes længere.

Jeanett Andersen, kommunikationskonsulent SMOKE-IT
Jeanett@SMOKE-IT.dk