Fiskeopskrift

Dårlig sigtbarhed skader brugen af Danmarks dybeste sø

I mange år har fritidsdykkere fra hele Danmark valfartet til Nordsjælland for at tage på opdagelse i Furesø. Det er nemlig Danmarks dybeste sø. Og det gør den særligt velegnet til dykning. Desværre giver dårlig sigtbarhed nu problemer under vandet.

Furesøen er hele 37 meter på sit dybeste punkt. Og det gør den ideel til dykning. Forestil dig bare at hoppe i våddragten og udforske en undervandsverden med så meget plads. Derfor har søen også været det foretrukne spot for områdets fritidsdykkere.

Desværre er sigtbarheden i de seneste år blevet drastisk forværret. Hvor du tidligere kunne se op til 10 meter frem, kan du nogle dage knap se sine fødder. Og det er et problem for dykning i søen.

Hvis du ikke kan se frem og tilbage, er det nemlig ikke særligt spændende at undersøge verdenen under vandet. Og dårlig sigtbarhed kan også være en fare for dykkerne. Hvis du ikke kan se dem, der dykker, eller orientere dig om, hvor du er, kan det nemt ende galt.

Fritidsdykkerne forlader Furesø

Furesø har tidligere haft ry for at være et godt dykkerspot med sin store størrelse og gode sigtbarhed. Men det ry er i de seneste år blevet plettet. Og nu finder flere og flere fritidsdykkere andre steder at dyrke deres hobby.

Morten Rosenvold Villadsen er en af dem, der ikke længere bruger Furesø pga. den ringe sigtbarhed. Han er tidligere Danmarksmester i fridykning og afholder i dag dykkerkurser for både erfarne og nybegyndere.

Jeg har tidligere brugt Furesøen til kurser og til at træne op til VM i 2012, fordi den har dybden, og der ikke er store bølger eller mange både,” fortæller han til Sjællandske Nyheder.

Men i dag benytter han i stedet Esrum Sø, da vandet her er langt klarere end i Furesø. Han håber dog, at kommunen vil gøre noget ved problemet, så han igen kan vende tilbage til Danmarks dybeste sø.

Årsagerne skal undersøges

Det er endnu ikke blevet undersøgt, hvorfor Furesø ikke længere er så klar, som den plejede. Men det er interessant at undersøge. Specielt hvis der er tale om forurening, hvilket ikke vides endnu.

Søen bruges nemlig ikke kun af dykkere som Morten Rosenvold Villadsen. Hvert år bliver den nemlig også fyldt med glade badegæster. Og det er vigtigt, at vandet er i orden. Derfor er flere fra kommunen nu også interesserede i, hvorfor sigtbarheden er blevet så dårligt. Om det er forurening, alger eller noget helt tredje.

Selv tror Morten Rosenvold Villadsen, at det måske hænger sammen med overløb af spildevand fra rensningsanlæg. Det har der nemlig i mange år været kritik af. Tidligere har søen også været lukket for badegæster pga. alger, der måske har fået deres næring af de næringsrige spildevandsrester.

Hvad årsagen til den ringe sigtbarhed er, vides endnu ikke. Men det er et problem, hvis Danmarks dybeste sø ikke længere kan anvendes af fridykkerne. Morten Rosenvold Villadsen håber i hvert fald, at der snart findes en løsning, så der igen kan dykkes i Furesø.

Information om Fiskeopskrift

Fiskeopskrift