Dårlig mobildækning plager mange østjyder

Næsten hver tiende i Østjylland oplever problemer med mobildækningen i hjemmet

Rigtig mange østjyder oplever fortsat, at mobildækningen på deres bopæl ikke er god nok. Det viser en undersøgelse foretaget af Userneeds for Ingeniørforeningen. IDA.

I undersøgelsen svarer 9 procent af de adspurgte østjyder, at de enten har en dårlig eller meget dårlig mobildækning på deres bopæl.

I efteråret sikrede frekvens-auktion, at 2.185 husstande, virksomheder og sommerhuse i landdistrikterne har fået udsigt til bedre net- og mobildækning, og det er et skridt i den rigtige retning, men der er stadig alt for mange, der oplever dårlige forbindelser, mener IDAs tele-ekspert Thomas Haagendal.

”Gode mobilforbindelser er i dag helt klare forudsætninger for at vi som borgere kan passe arbejde, skole, kontakt til offentlige myndigheder og det personlige netværk. Desuden nytter det ikke, at borgere og virksomheder fravælger at etablere sig i specifikke områder på grund af dårlig dækning,” siger han.

Mobiloperatørerne har konstant fokus på dækningsproblematikken, og kommuner og regioner er i stigende grad blevet opmærksomme på, at god dækning er en forudsætning for livet i lokalområderne. Man burde også arbejde meget mere systematisk med uvildig kortlægning af dækningen i lokalområderne for at dokumentere den faktiske brugeroplevelse, hvis man vil have et ordentligt datagrundlag som fundament for en koordineret indsats, mener IDAs tele-ekspert.

Thomas Haagendal påpeger dog, at kombinationen af mobiltelefonens antenne og valg af teleselskab kan være medvirkende til oplevelsen af udfald og dårlige forbindelser.

”Her kan borgere selv gøre noget ved at sikre sig den rette mobiltelefon hos den operatør, der bedst opfylder den enkeltes behov, og hvor prisen måske kommer i anden række. Men det ændrer ikke på, at danskernes oplevelser er reelle nok. Med indførelsen af smartphones, som er mere computer end telefon og for nogle mærkers vedkommende betydeligt ringere som telefon, er oplevelsen ikke blevet bedre,” siger han.

Hvordan synes du, at mobildækningen er på din bopæl?

Østjylland

Meget god

31%

God