Danskernes webkameraer er åbne for hackere

Tre ud fire danskere har ikke dækket deres kamera på computeren til, viser en undersøgelse foretaget for Ingeniørforeningen, IDA

Kun lidt over hver femte dansker dækker deres kamera på computeren til, og det giver hackere let spil til at skaffe sig adgang, og i værste fald kan de få adgang til billeder af dig i en situation, som du nødigt vil dele med andre.

Derfor undrer det IDAs ekspert i it-sikkerhed Jørn Guldberg, at så mange danskere ser stort på sikkerheden omkring deres privatliv.

”Langt de fleste danskere låser deres hoveddør, når de forlader hjemmet, og samme tilgang burde de have til kameraerne på deres elektronik. Det er i dag muligt for hackere på et meget lavt niveau, at få adgang til et stort antal computere, for derefter overvåge folk. Det kan ske ved phishing eller falske hjemmesider, hvor folk uforvarende kommer til at falde i fælden,” siger han.

Fysiske indbrud i private hjem har de seneste mange år været faldene, mens kurven for kriminalitet på nettet stiger, og derfor bør danskerne tage deres forholdsregler, lyder fra Jørn Guldberg.

”Computeren følger os i dag mange steder, og kan jo eksempelvis bruges til at afspille musik, mens man er i bad, eller er ved at klæde om. Situationer, hvor man umiddelbart tror, at man er alene, og ikke regner med, at andre kigger med. Det kan man ikke altid være sikker på, og når nu det er så nemt at beskytte sig mod lurere, burde flere gøre det,” siger han og understreger at kameraer på smartphones og nye fjernsyn også kan overtages af andre.

Et lille klistermærke koster ikke noget, og ellers kan man investere 30-40 kroner i en C-Slide, der er et lille plastikpanel der klæbes på, og kan skydes frem og tilbage for at åbne og lukke dit webcam.

Har du sat et klistermærke over kameraet på din computer, så eventuelle hackere eller andre uvedkommende ikke kan se, hvad du foretager dig?

Nej

Ved ikke

I alt

Undersøgelsen er gennemført af Userneeds for IDA.

1.573 fra et repræsentativt udsnit af befolkningen mellem 18 og 70 år – der alle har kamera i deres computer - har svaret.