Coop Danmark A/S

Danskernes tur i dagligvarebutikken under corona: Vi genbruger mundbindet men føler os rimelig trygge

Del
Engangsmundbindet bruges flere gange og de fleste er gode til at holde afstand. Coop Analyse har taget temperaturen på corona et år efter, at virussen gjorde sit indtog i Danmark - og satte sit præg på landets dagligvarebutikker.

Det er muligt, at betegnelsen engangsmundbind indikerer, at man bruger det én gang, men det ser to ud af tre danskere stort på og bruger gerne engangsmundbindet flere gange. Det viser en ny undersøgelse gennemført af Coop Analyse blandt mere end 1000 danskere.

Gennem det seneste år hvar vi set store forskydninger i det danske forbrug i retning af mere rengøring og hygiejne. At engangsmundbindene trods anbefalingen bruges flere gange, kan skyldes en mere pragmatisk tilgang til værnemidlet, fortæller kommunikations- og analysechef i Coop Lars Aarup:

”Mundbindet er jo et adgangspas til butikkerne. Hvis du ikke har det på, så er det svært at komme ind. Nogle tænker på det som beskyttelse og bruger det som foreskrevet. Men at dømme ud fra undersøgelsen er der en hel del, der tænker, at de jo kun har brugt det på et par hurtige indkøbsture, og så ryger det på igen,” siger han.

De fleste er trygge - især ved personalet

Undersøgelsen peger også på, at kunderne generelt er trygge i butikkerne under corona. Der er dog lidt forskel på, hvor gode vi er til at overholde kravene om f.eks. afstand og afspritning. Næsten syv ud af ti (68 procent) svarer i undersøgelsen, at butikspersonalet og butikken i høj eller endda meget høj grad overholder restriktionerne. Det samme svarer kun 37 procent om de øvrige kunder i butikken.

Øvrige resultater:

  • 68 procent tog på indkøb alene, sidst der skulle handles.
  • Syv ud af ti danskere har fast en håndsprit i tasken, lommen og/eller bilen.
  • Mænd mere end kvinder genbruger mundbindet

Find hele undersøgelsen på Coops analysesite https://coopanalyse.dk/analyse/02_532-corona-restriktioner/

Om undersøgelsen

1.051 deltog i undersøgelsen, der blev gennemført 26. februar - 3. marts 2021. Data er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning 18-74 år.

Kontakter

Kommunikations- og analysechef i Coop, Lars Aarup, 3091 9266

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse

Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye