Danskernes tur i dagligvarebutikken under corona: Vi genbruger mundbindet men føler os rimelig trygge

Engangsmundbindet bruges flere gange og de fleste er gode til at holde afstand. Coop Analyse har taget temperaturen på corona et år efter, at virussen gjorde sit indtog i Danmark - og satte sit præg på landets dagligvarebutikker.

Det er muligt, at betegnelsen engangsmundbind indikerer, at man bruger det én gang, men det ser to ud af tre danskere stort på og bruger gerne engangsmundbindet flere gange. Det viser en ny undersøgelse gennemført af Coop Analyse blandt mere end 1000 danskere.

Gennem det seneste år hvar vi set store forskydninger i det danske forbrug i retning af mere rengøring og hygiejne. At engangsmundbindene trods anbefalingen bruges flere gange, kan skyldes en mere pragmatisk tilgang til værnemidlet, fortæller kommunikations- og analysechef i Coop Lars Aarup:

”Mundbindet er jo et adgangspas til butikkerne. Hvis du ikke har det på, så er det svært at komme ind. Nogle tænker på det som beskyttelse og bruger det som foreskrevet. Men at dømme ud fra undersøgelsen er der en hel del, der tænker, at de jo kun har brugt det på et par hurtige indkøbsture, og så ryger det på igen,” siger han.

De fleste er trygge - især ved personalet

Undersøgelsen peger også på, at kunderne generelt er trygge i butikkerne under corona. Der er dog lidt forskel på, hvor gode vi er til at overholde kravene om f.eks. afstand og afspritning. Næsten syv ud af ti (68 procent) svarer i undersøgelsen, at butikspersonalet og butikken i høj eller endda meget høj grad overholder restriktionerne. Det samme svarer kun 37 procent om de øvrige kunder i butikken.

Øvrige resultater:

• 68 procent tog på indkøb alene, sidst der skulle handles.
  • Syv ud af ti danskere har fast en håndsprit i tasken, lommen og/eller bilen.
  • Mænd mere end kvinder genbruger mundbindet

Find hele undersøgelsen på Coops analysesite https://coopanalyse.dk/analyse/02_532-corona-restriktioner/

Om undersøgelsen

1.051 deltog i undersøgelsen, der blev gennemført 26. februar - 3. marts 2021. Data er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning 18-74 år.

Kommunikations- og analysechef i Coop, Lars Aarup, 3091 9266

Coop brings in international expertise to strengthen software company20.4.2021 10:58:06 CEST | Pressemeddelelse

The founder of the global software company Umbraco, Niels Hartvig, and Marc Fischli, a partner in the world’s leading company in the field of retail analyses and information, dunnhumby, will be joining the board of Lobyco A/S. Lobyco is Coop’s software company, which was established in September 2020. The ambition is to build a global software company, which currently sells the technology behind Denmark’s most popular app, the Coop App. “With Niels and Marc on the board, we have brought in two international experts who possess knowledge and experience in how to scale up Danish-developed technology globally as well as how retail chains all over the world operate,” says Lobyco’s chairman of the board and CEO of Coop, Kræn Østergaard Nielsen. Lobyco is characterised by its major interest in digital customer experiences, which is what the core of the Coop App is built around. In December 2020, Lobyco signed a partnership agreement with one of Iceland’s biggest retailers, Samkaup, which wil

Coop forstærker software-selskab med internationale kapaciteter20.4.2021 10:54:19 CEST | Pressemeddelelse