Coop Danmark A/S

Danskernes tur i dagligvarebutikken under corona: Vi genbruger mundbindet men føler os rimelig trygge

Del
Engangsmundbindet bruges flere gange og de fleste er gode til at holde afstand. Coop Analyse har taget temperaturen på corona et år efter, at virussen gjorde sit indtog i Danmark - og satte sit præg på landets dagligvarebutikker.

Det er muligt, at betegnelsen engangsmundbind indikerer, at man bruger det én gang, men det ser to ud af tre danskere stort på og bruger gerne engangsmundbindet flere gange. Det viser en ny undersøgelse gennemført af Coop Analyse blandt mere end 1000 danskere.

Gennem det seneste år hvar vi set store forskydninger i det danske forbrug i retning af mere rengøring og hygiejne. At engangsmundbindene trods anbefalingen bruges flere gange, kan skyldes en mere pragmatisk tilgang til værnemidlet, fortæller kommunikations- og analysechef i Coop Lars Aarup:

”Mundbindet er jo et adgangspas til butikkerne. Hvis du ikke har det på, så er det svært at komme ind. Nogle tænker på det som beskyttelse og bruger det som foreskrevet. Men at dømme ud fra undersøgelsen er der en hel del, der tænker, at de jo kun har brugt det på et par hurtige indkøbsture, og så ryger det på igen,” siger han.

De fleste er trygge - især ved personalet

Undersøgelsen peger også på, at kunderne generelt er trygge i butikkerne under corona. Der er dog lidt forskel på, hvor gode vi er til at overholde kravene om f.eks. afstand og afspritning. Næsten syv ud af ti (68 procent) svarer i undersøgelsen, at butikspersonalet og butikken i høj eller endda meget høj grad overholder restriktionerne. Det samme svarer kun 37 procent om de øvrige kunder i butikken.

Øvrige resultater:

  • 68 procent tog på indkøb alene, sidst der skulle handles.
  • Syv ud af ti danskere har fast en håndsprit i tasken, lommen og/eller bilen.
  • Mænd mere end kvinder genbruger mundbindet

Find hele undersøgelsen på Coops analysesite https://coopanalyse.dk/analyse/02_532-corona-restriktioner/

Om undersøgelsen

1.051 deltog i undersøgelsen, der blev gennemført 26. februar - 3. marts 2021. Data er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning 18-74 år.

Kontakter

Kommunikations- og analysechef i Coop, Lars Aarup, 3091 9266

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye