Danskernes tillid til digital betjening falder
PwC lancerer i samarbejde med Epinion Tillidsbarometeret for tredje år i træk, hvor ca. 1.500 danskere har svaret på spørgsmål om tillid til hinanden og til deres omverden. Barometeret viser en klar tendens til, at der er faldende tillid inden for det digitale område. Ser man samlet på danskernes tillid til sociale medier, online shopping samt databehandling i såvel erhvervslivet som hos offentlige myndigheder, er der således sket et fald til indeks 54 i 2019 fra indeks 56 i 2018 (på en skala fra 1-100). Området ligger dermed under middel.
”Tillidsbarometeret viser, at danskernes tillid til digitalisering generelt set falder, og at der for en række forhold er faldende tillid til dataanvendelse, -behandling og -opbevaring. Det kan bl.a. skyldes en øget bevidsthed hos danskerne om, hvordan deres data kan bruges. Kontaktfladen mellem danskerne og henholdsvis det offentlige og det private erhvervsliv bliver desuden mere og mere digital, hvilket udfordrer noget af den tillid, der er opbygget gennem årene bl.a. via den fysiske kontakt og relation,” siger Esben Toft, partner i PwC.
Det er særligt danskernes tillid til det private erhvervslivs databehandling, der er faldet (til indekstal 57 i 2019 fra 59 i 2018). Det skyldes især danskernes manglende tillid til online selvbetjeningsløsninger såsom webshops og netbank.
”Virksomhederne står over for en stor udfordring med at skabe tillid online, hvis de ønsker at øge danskernes tillid til erhvervslivet generelt. Det er bl.a. helt afgørende, at virksomhederne via deres dialog med kunderne betrygger dem i de valg, de skal igennem, fx i forbindelse med et online køb, samt tydeliggør, hvordan man behandler og opbevarer eventuelle data, kunden har givet,” siger Esben Toft.
Danskerne er også blevet mere tilbageholdende med at afgive oplysninger til virksomheder, selvom det potentielt vil kunne give dem en bedre service eller pris. Blot 14 % er enige i, at de er villige til at afgive mere data for at få en bedre service, og blot 13 % er enige i, at de vil gøre det for at få en bedre pris.
”Danskerne kan i stigende grad læse om sager med misbrug af data i medierne, og det har indflydelse på danskernes ønske om frivilligt at afgive data. Det er derfor afgørende, at virksomhederne sætter kunden i centrum i forhold til design af digitale løsninger og fokuserer på den værdi og oplevelse, som kunden kan opnå,” forklarer Esben Toft.
Danskerne har mere tillid til den personlige betjening frem for den digitale
Barometeret viser, at den overordnede tillid til offentlige myndigheders databehandling er på samme niveau som sidste år, nemlig på indekstal 60, og dermed også fortsat højere end i det private. Men ser vi nærmere på danskernes tillid til, at de bliver betjent lige så godt digitalt som personligt i det offentlige, er indekstallet faldet væsentligt (til indekstal 51 i år fra indekstal 54 sidste år).
”Det er uheldigt, at danskerne mister tillid til den digitale betjening, da man ved brug af digitale løsninger på en mere omkostningseffektiv måde kan øge serviceringen overfor borgerne. Det offentlige står derfor over for en stor opgave med at skabe tillid til deres digitale systemer,” siger Esben Toft og uddyber:
”Digitaliseringen rummer et stort potentiale for nytænkning på tværs af sektoren, men anvendelsen af nye teknologier og data stiller også krav om, at data håndteres og anvendes korrekt. Det skal være gennemsigtigt, nemt og trygt for borgerne, hvis de fortsat skal have tillid til det offentliges digitale betjening.”
Tillidsbarometeret viser derudover, at tilliden til de sociale medier er faldet yderligere til indeks 42 fra 45 i 2018 og udgør dermed det laveste niveau blandt barometerets overordnede indekstal. Faldet i det overordnede indekstal for sociale medier skyldes bl.a. et betydeligt fald i tilliden til, at virksomheder informerer, hvis der sker ændringer i vilkår på digitale platforme som LinkedIn, Twitter, Facebook mv., at personlige oplysninger ikke misbruges online, og at man ikke bliver overvåget.
Nøgleord
Kontakter
Malene Billund
PR manager
Mobil: 51332378
Email: malene.billund@pwc.com
Vedhæftede filer
Information om PwC
Om PwC
I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.400 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 276.000 PwC'ere i 157 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.
Succes skaber vi sammen …
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Antallet af whistleblower-indberetninger i C25-virksomheder fortsætter med at stige23.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af whistleblower-indberetninger blandt C25-virksomheder er steget med 34 % fra 2022 til 2023 og med 52 % over en to-årig periode fra 2021 til 2023. Det viser en ny opgørelse fra PwC.
Konfirmation og pengegaver: Sådan er skattereglerne22.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er ikke lang tid til, at konfirmationerne begynder, og den store dag betyder ofte en masse pengegaver. Man bør i den forbindelse være opmærksom på pengegavernes størrelse og overveje, om det vil give mere mening at give en investeringsgave, lyder det fra PwC.
Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.
Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.
Danske topledere ser stor værdi i generativ AI, men halter efter med effektiv implementering i organisationen22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver anden topleder forventer, at generativ AI markant vil ændre måden, deres virksomhed skaber og leverer værdi på, men blot 14 % er i høj eller meget høj grad enige i, at de har implementeret AI i deres organisation. Det viser resultater fra CEO Survey 2024, som netop er blevet præsenteret på PwC’s CEO-konference 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum