Danskernes tillid til digital betjening falder
PwC lancerer i samarbejde med Epinion Tillidsbarometeret for tredje år i træk, hvor ca. 1.500 danskere har svaret på spørgsmål om tillid til hinanden og til deres omverden. Barometeret viser en klar tendens til, at der er faldende tillid inden for det digitale område. Ser man samlet på danskernes tillid til sociale medier, online shopping samt databehandling i såvel erhvervslivet som hos offentlige myndigheder, er der således sket et fald til indeks 54 i 2019 fra indeks 56 i 2018 (på en skala fra 1-100). Området ligger dermed under middel.
”Tillidsbarometeret viser, at danskernes tillid til digitalisering generelt set falder, og at der for en række forhold er faldende tillid til dataanvendelse, -behandling og -opbevaring. Det kan bl.a. skyldes en øget bevidsthed hos danskerne om, hvordan deres data kan bruges. Kontaktfladen mellem danskerne og henholdsvis det offentlige og det private erhvervsliv bliver desuden mere og mere digital, hvilket udfordrer noget af den tillid, der er opbygget gennem årene bl.a. via den fysiske kontakt og relation,” siger Esben Toft, partner i PwC.
Det er særligt danskernes tillid til det private erhvervslivs databehandling, der er faldet (til indekstal 57 i 2019 fra 59 i 2018). Det skyldes især danskernes manglende tillid til online selvbetjeningsløsninger såsom webshops og netbank.
”Virksomhederne står over for en stor udfordring med at skabe tillid online, hvis de ønsker at øge danskernes tillid til erhvervslivet generelt. Det er bl.a. helt afgørende, at virksomhederne via deres dialog med kunderne betrygger dem i de valg, de skal igennem, fx i forbindelse med et online køb, samt tydeliggør, hvordan man behandler og opbevarer eventuelle data, kunden har givet,” siger Esben Toft.
Danskerne er også blevet mere tilbageholdende med at afgive oplysninger til virksomheder, selvom det potentielt vil kunne give dem en bedre service eller pris. Blot 14 % er enige i, at de er villige til at afgive mere data for at få en bedre service, og blot 13 % er enige i, at de vil gøre det for at få en bedre pris.
”Danskerne kan i stigende grad læse om sager med misbrug af data i medierne, og det har indflydelse på danskernes ønske om frivilligt at afgive data. Det er derfor afgørende, at virksomhederne sætter kunden i centrum i forhold til design af digitale løsninger og fokuserer på den værdi og oplevelse, som kunden kan opnå,” forklarer Esben Toft.
Danskerne har mere tillid til den personlige betjening frem for den digitale
Barometeret viser, at den overordnede tillid til offentlige myndigheders databehandling er på samme niveau som sidste år, nemlig på indekstal 60, og dermed også fortsat højere end i det private. Men ser vi nærmere på danskernes tillid til, at de bliver betjent lige så godt digitalt som personligt i det offentlige, er indekstallet faldet væsentligt (til indekstal 51 i år fra indekstal 54 sidste år).
”Det er uheldigt, at danskerne mister tillid til den digitale betjening, da man ved brug af digitale løsninger på en mere omkostningseffektiv måde kan øge serviceringen overfor borgerne. Det offentlige står derfor over for en stor opgave med at skabe tillid til deres digitale systemer,” siger Esben Toft og uddyber:
”Digitaliseringen rummer et stort potentiale for nytænkning på tværs af sektoren, men anvendelsen af nye teknologier og data stiller også krav om, at data håndteres og anvendes korrekt. Det skal være gennemsigtigt, nemt og trygt for borgerne, hvis de fortsat skal have tillid til det offentliges digitale betjening.”
Tillidsbarometeret viser derudover, at tilliden til de sociale medier er faldet yderligere til indeks 42 fra 45 i 2018 og udgør dermed det laveste niveau blandt barometerets overordnede indekstal. Faldet i det overordnede indekstal for sociale medier skyldes bl.a. et betydeligt fald i tilliden til, at virksomheder informerer, hvis der sker ændringer i vilkår på digitale platforme som LinkedIn, Twitter, Facebook mv., at personlige oplysninger ikke misbruges online, og at man ikke bliver overvåget.
Nøgleord
Kontakter
Malene Billund
PR manager
Mobil: 51332378
Email: malene.billund@pwc.com
Vedhæftede filer
Information om PwC
Om PwC
I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.400 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 276.000 PwC'ere i 157 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.
Succes skaber vi sammen …
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Ny dom sætter fokus på forældrekøb: Risiko for skattemæssige konsekvenser ved overdragelse til børn11.7.2025 08:10:07 CEST | Pressemeddelelse
En ny byretsdom føjer sig til rækken af sager, hvor skattemyndighederne har underkendt salgsprisen ved overdragelse af en forældrekøbslejlighed til et barn. Dommen understreger vigtigheden af at tænke sig grundigt om – og søge rådgivning – før man overdrager en bolig i familien.
PwC advarer: Sommeren er højsæson for direktørsvindel10.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens sommeren er over os, udnytter kriminelle årstiden til at slå til med sofistikeret direktørsvindel. Ifølge PwC er phishing, e-mailkompromittering og brug af deepfakes blandt den mest udbredte form for kriminalitet – og det kan koste virksomheder dyrt.
Hackere holder ikke ferie, bare fordi du gør: Sådan kan virksomheder beskytte sig7.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er nemmere at bryde ind, når der ikke er nogen hjemme – det gælder både dit hjem og dine digitale enheder. PwC’s ekspert i cybersikkerhed opfordrer virksomheder til at genopfriske de gode råd til cybersikkerhed inden sommerferien.
7 ud af 10 erhvervsledere frygter yderligere eskalering af handelskrig3.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et stort flertal af danske erhvervsledere frygter yderligere eskalering af handelskrigen, og over halvdelen forventer allerede en negativ effekt på virksomhedens profitabilitet i de kommende 12 måneder som følge af de ændrede toldsatser. Usikkerheden holder mange tilbage, men enkelte virksomheder handler og tilpasser sig den nye virkelighed, viser en ny pulsmåling fra PwC.
Stor stigning i efterspørgsel efter AI-kompetencer på det danske arbejdsmarked2.7.2025 09:50:06 CEST | Pressemeddelelse
Efterspørgslen efter AI-kompetencer på det danske jobmarked stiger kraftigt. Således er antallet af danske jobopslag med krav om AI-kompetencer steget fra blot 263 jobopslag i 2018 til 23.000 i 2024. Det viser PwC’s AI Jobs Barometer 2025, som understreger AI's hastige indtog i en bred vifte af sektorer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum