Danskernes kødforbrug er bedre end sit rygte

Danskerne spiser mindre kød end flere rapporter viser, og mængden af rødt kød på de danske tallerkener er heller ikke alarmerende højt.

Danskerne spiser i gennemsnit 546 gram, rødt kød i rå vægt om ugen. Det viser en ny rapport fra DTU Fødevareinstituttet. Dermed spiser den gennemsnitlige dansker mindre end de 500 gram tilberedt rødt kød som Fødevarestyrelsen anbefaler. De 546 gr. kød svarer nemlig til under 400 gram tilberedt rødt kød, og det er mindre end mange andre beregninger viser.

- Hvis man ser på forskellige beregninger og analyser af danskernes kødforbrug, ser det ofte meget højt ud. Denne rapport bygger på Danskernes Kostvaner 2011-2013, hvor DTU spurgte et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvad og hvor meget de spiste. Det, mener vi, giver et mere retvisende billede af, hvor meget kød danskerne rent faktisk får, siger Puk Maia Ingemann Holm, der er chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer.

Samtidig viser undersøgelsen, at det er en mindre gruppe danskere, som står for en stor del af kødforbruget. Det er overvejende unge mænd med ingen eller erhvervsfagliguddannelse, der spiser mest kød, og den gruppe er samtidig kendetegnet ved at dyrke lidt motion, spise mere usundt og ryge mere end gennemsnittet.

- De danskere der spiser mest kød, kan med fordel sætte ind andre steder først, hvis de vil nedsætte risikoen for livstilssygdomme. Man vinder mere ved at kvitte smøgerne eller dyrke regelmæssig motion end ved at skære ned på kødet. Det vigtige er, at man får en varieret kost med frugt, grønt, magre mælkeprodukter, fuldkorn og magert kød. De fleste danskere kan fortsat nyde den mængde kød, de spiser nu, uden at det kommer til at gå udover deres sundhed, siger Puk Maia Ingemann Holm.

For yderligere information, kontakt:

Puk Maia Ingemann Holm: +45 2911 9553

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse

Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og ti store virksomheder fra fødevareklyngen præsenterer i dag samlet en ny strategi for fødevareforskning. Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger. Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som L&F, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen, KMC og Foss offentliggør i dag. - Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. - I 2030 vil der være 1 mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance