Madkulturen

Danskernes klimamad har svære kår

Del

Kød optræder lige så hyppigt i danskernes aftensmåltid i 2019 som i 2016. I det hele taget har danskerne svært ved at forholde sig til bæredygtighed i køkkenet, viser undersøgelsen Madkultur19, der i år tager pulsen på danskernes forhold til råvarer.

Der har aldrig før været så stort fokus på klimaforandringer og bæredygtighed, som der er nu. Alligevel laver danskerne aftensmad, som de altid har gjort. Det vil sige aftensmad, hvor mere end 3 ud af 4 måltider indeholder kød. Det viser den årlige befolkningsundersøgelse, Madkultur19.

”Kødet har stadig en altdominerende rolle i danskernes aftensmad. Faktisk spiller kødet hovedrollen i hvert andet måltid”, siger Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen, som udgiver undersøgelsen.

I 54% af de aftensmåltider, hvori der indgår kød, er kød nævnt som hovedingrediensen. Det var præcis det samme resultat i 2015, hvor organisationen sidst undersøgte kødets rolle på de danske tallerkener. Det er især de ældre og folk på landet, der spiser kød til aftensmad, viser Madkultur19.

Langt fra FNs verdensmål

Når vi køber takeaway er vores kødforbrug faktisk steget. I 2016 indeholdt 75% af aftensmaden, købt som takeaway, kød – i 2019 var det steget til hele 92%.

I det hele taget har mange danskere har svært ved at forholde sig til bæredygtighed i køkkenet. Hele 65% tænker i lav grad eller slet ikke over bæredygtighed, når de sammensætter aftensmåltidet. Kun 11% af os tænker i høj grad over det, viser undersøgelsen.

Det står i stor kontrast til, at hver danskers klimaaftryk i dag er omkring tre ton CO2 per år – alene på mad. Hvis vi skal følge FNs klimapanel, så bør hver verdensborger samlet set kun udlede omkring fire ton CO2 om året.

Mange vil gerne                                     

Madkultur19 viser også, at mange – især kvinder - gerne vil skære ned på kødet og leve mere bæredygtigt, men at især de ældre har svært ved at se alternativer til kødet.

Det har de yngre generationer nemmere ved. For eksempel svarede 15% af de unge, at de spiser kikærter, linser eller bønner minimum én gang om ugen. Kun 3% af de ældre gør det. Også kendskabsgraden til bælgfrugter, som linser, kikærter og bønner kaldes, er markant højere blandt de unge end blandt de ældre.

Undersøgelsen viser, at danskerne tænker mere over bæredygtighed og i højere grad vurderer aftensmåltidet som klimavenligt, når maden er hjemmelavet, end når menuen står på færdigretter og takeaway. Mere end tre gange så mange mener, at deres aftensmad var klimavenlig i de måltider, der var helt eller delvist tilberedt hjemme på køkkenbordet, sammenlignet med de måltider hvor alt kom udefra. 

”Det kræver lidt flere køkkenkompetencer og et andet råvarekendskab at få grøn mad til at smage lige så godt, som det vi kender med kød. Det er livslange vaner, der skal ændres, men selvfølgelig kan vi lære det,” mener Judith Kyst.

Billeder

Links

Information om Madkulturen

Madkulturen
Madkulturen
Maglegårdsvej 12
4000 Roskilde

http://www.madkulturen.dk

Om Madkultur19

  • Madkultur19 udgives af Madkulturen, der er en videns- og forandringsinstitution under Miljø- og Fødevareministeriet.
  • Temaet for årets undersøgelse er råvarer og fokuserer på danskerne interesse for og brug af råvarer i køkkenet.
  • Madkultur19 er en gentagelse af Madkulturens undersøgelse fra 2016, og følger dermed udviklingen i danskernes madkultur.
  • Undersøgelsen er foretaget af Epinion, der har spurgt 2189 danskere fra den 1. til den 16. september 2019.

 

Foreslået kildeliste

Disse personer er blevet præsenteret for hovedresultaterne i Madkultur19.

  • Mogens Jensen, fødevareminister (S)
  • Leif Nielsen, branchedirektør DI Fødevarer
  • Adam Aamann-Christensen, kok og tv-vært
  • Annette Juhler Kjær, Group Vice President, Public Affairs, Communication & CSR i Salling Group

Følg pressemeddelelser fra Madkulturen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Madkulturen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum