Danskernes byggelyst er immun over for corona

2021 tegner til at blive endnu et år med stor efterspørgsel på håndværkere. 3byggetilbud.dk melder om en vækst på 60 procent i antallet af modtagne bygge- og renoveringsopgaver på årets to første uger.

Den private renoveringsiver har vist sig at være resistent over for corona

Nye tal fra 3byggetilbud.dk viser, at rekordmange danskere planlægger at renovere deres bolig i 2021. På årets første 14 dage har portalen, der formidler henvendelser mellem danskere og landets håndværkere, modtaget 60 procent flere henvendelser end i samme periode sidste år.

”Efterspørgslen på håndværkere er eksploderet i de første par uger af 2021. Vi troede egentlig, at ovenpå det rekordår vi havde i 2020, ville væksten aftage en lille smule her i det nye år, men i stedet er det gået den anden vej,” fortæller Maria Carlsen, kommunikationschef hos 3byggetilbud.dk.

3byggetilbud.dk formidlede i 2020 knap 70.000 bygge- og renoveringsopgaver til firmaets tilknyttede netværk af håndværkere. Det var en vækst på 50 procent, når man sammenligner med 2019.

Flere og større projekter sættes i gang

Der er en tydelig tendens i både typen og størrelsen på de byggeopgaver, som 3byggetilbud.dk har modtaget det seneste år. Mange indsender store byggeopgaver såsom badeværelsesrenoveringer, tilbygninger eller udskiftning af taget. Det fremgår af 3byggetilbud.dks data, at gennemsnitsprisen på byggeopgaverne i 2020 var 28 procent højere, end den var i 2019.

”Vi kan mærke, at boligen har stor værdi for danskerne i disse tider, og derfor er der rigtig mange, der vælger at investere i at optimere den. Coronasituationen tvinger mange danskere til at opholde sig meget mere i hjemmet, og det giver dem lyst til at bruge deres opsparede og frigivne penge på at realisere deres renoveringsdrømme,” siger Maria Carlsen.

Også energirenovering af boligen er ved at komme i høj kurs. I 2021 er håndværkerfradraget, som er øremærket ”grønne” renoveringsprojekter, fordoblet – og så er der flere tilskudskroner på vej til dem, som ønsker at energirenovere.

”Interessen for isolering, nye varmekilder, vinduesudskiftninger og energimærkning er betydelig større, end den var for et år siden, og det tyder på, at flere danskere vil energirenovere deres boliger i 2021,” udtaler Maria Carlsen.

Fakta om vækst i bygge- og renoveringsopgaver:

• 3byggetilbud.dk formidlede i 2020 knap 70.000 bygge- og renoveringsopgaver til et landsdækkende netværk af håndværkere.
  • Det var en vækst på 50 procent, når man sammenligner med 2019
  • I løbet af de første to uger af 2021 har 3byggetilbud.dk oplevet en vækst på 60 procent i antallet af henvendelser, når man sammenligner med de første to uger af 2020
  • I 2020 steg gennemsnitsprisen på byggeopgaverne, som 3byggetilbud.dk får data på, med 28 procent.

Presse- og kommunikationschef i AB Gruppen - herunder 3byggetilbud.dk, Andelsportal.dk, Ejerportal.dk og Energihjem.dk

Den private renoveringsiver har vist sig at være resistent over for corona

3byggetilbud.dk A/S er stiftet i år 2000 og står bag portalerne 3byggetilbud.dk, Energihjem.dk, Andelsportal.dk og Ejerportal.dk. 3byggetilbud.dk A/S er i dag Danmarks største formidler af byggeopgaver. Via 3byggetilbud.dk formidles mere end 65.000 bygge- og renoveringsopgaver årligt til et landsdækkende netværk af 1.700 håndværker-firmaer.

Massiv interesse for energitilskud: Boligejerne er klar til først-til-mølle-kamp7.4.2021 09:14:42 CEST | Pressemeddelelse

Der er allerede fuld gang i tilskudskedlerne op til, at Energistyrelsen åbner op for søgning til energitilskuddet kl. 10 i dag. Det kan mærkes hos Energihjem.dk – portalen for boligejere, der ønsker at energirenovere – som i den grad oplever, at boligejerne er klar til at søge tilskudspuljen. Portalen har nemlig oplevet en stigning på mere end 900 procent i energimærke-forespørgsler i 2021 sammenlignet med samme periode sidste år.

Boligejere: Hvorfor skal det være koldt at gå grønt?14.12.2020 11:39:40 CET | Pressemeddelelse

Isolering, varmepumper, ventilation og nye vinduer. I starten af det nye år åbner Energistyrelsen atter op for ansøgninger til tilskudspuljen, der skal fremme energirenoveringer i hjemmet. Denne gang lyder puljen på 375 mio. kroner og hos Energihjem.dk viser tallene, at boligejerne allerede nu gør sig klar til at søge, da det handler om at være hurtigt ude af starthullerne, hvis du ikke vil skuffes med et afslag.