Danskernes brug af Dankort i april 2017

I april steg antallet af betalinger med Dankort med 2,0%, og forbruget med Dankort var det samme som sidste år. Årsagen til den beskedne stigning i kortbrug kan muligvis skyldes højere rejseaktivitet blandt danskerne i påsken.

Oversigt over brug af Dankort i april

Vækst
Antal betalinger med Dankort* (mio.)
2,0%
Dankort-forbrug i fysisk handel og online (mia. DKK)*
30,8
0,0%
*Tallene for forbrug og betalinger er eksklusive pengeoverførsler via mobil, hvor Dankort er brugt. Disse overførsler udgør omkring 5-6% af det totale antal betalinger med Dankort. Tallene i tabellen er afrundet for overskuelighedens skyld.

Oversigten over danskernes brug af Dankort for april omfatter udelukkende det samlede antal betalinger samt det samlede forbrug. Dermed fremgår fordelingen mellem brug i fysisk handel og online ikke for denne måned. Årsagen til ændringen er, at Nets er i gang med en opdatering af datasystemerne, der registrerer betalinger med Dankort. Denne opdatering forventes klar til maj.

Press Officer Nevena Duric, Nets A/S
M: 29 48 26 46