Danskerne vil arbejde hjemme

Halvdelen af det arbejdende folk vil gerne have mulighed for at arbejde hjemmefra - og gerne mere end i dag, viser en undersøgelse fra TDC Erhverv

En undersøgelse fra TDC Erhverv viser, at danskerne sætter pris på kunne arbejde mere hjemmefra. Halvdelen af deltagerne i undersøgelsen vil gerne kunne arbejde fra privaten – og gerne mere.

I en verden hvor det er muligt at deltage i videomøder og dele og redigere dokumenter online, hvor vi har vores smartphone på os hele tiden, og hvor der hurtige mobilforbindelser over alt i Danmark, kunne mange arbejde alle steder fra. Og en undersøgelse fra TDC Erhverv viser, at danskerne sætter pris på kunne arbejde mere hjemmefra. Halvdelen af deltagerne i undersøgelsen vil gerne kunne arbejde fra privaten - og gerne mere.

- Det er ganske naturligt. Med de teknologiske muligheder, vi har i dag, vækker vi et latent behov hos danskerne. De er vant til at kunne kommunikere med det offentlige, med vennerne, se film og læse nyheder fra mobilen og pc'en. For mange er der ikke langt til også at passe arbejdet via de samme kanaler, fortæller Marina Lønning, der er koncerndirektør i TDC Erhverv.

Slip medarbejderne fri

Det er dog langt fra alle, der får muligheden af deres arbejdsgiver. Undersøgelsen fra TDC Erhverv viser nemlig, at 4 ud af 10 skal være til stede på arbejdspladsen altid, og ganske få har helt frie rammer til at planlægge deres arbejde.

- Nogle skal selvfølgelig være på arbejdet. Det er fx svært at bygge et hus eller operere en patient hjemmefra. Når det er sagt, skal vi være dygtige til at omfavne de digitale muligheder. Vi vil gerne have fleksible medarbejdere, men så må vi også være villige til at give fleksibiliteten til dem, siger Marina Lønning.

- Masser af "skrivebordsarbejde" og møder kan klares hjemmefra. Vi skal som ledere turde slippe medarbejderne fri. De er dygtige og ansvarsbevidste, og teknologien bliver bedre og bedre i forhold til at arbejde andre steder end på kontoret.

TDC Erhvervs undersøgelse er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der i alt gennemført 1001 interview med danskere fra 18 år og op.