Danskerne til butikspersonalet: Hold jer væk

Modsat resten af Europa vil vi have lov til at gå rundt og snuse for os selv

Forventninger til butikspersonalet

København, 26. januar 2015

I disse dage stormer købelystne danskere ud i butikkerne for at få fat på de mange varer, der er på udsalg. Men modsat resten af Europa ønsker vi ikke, at personalet skal henvende sig til os med det samme. Det viser en stor, europæisk undersøgelse fra Deloitte.

”Danskernes indkøbsadfærd er helt klart anderledes end i resten af Europa. Tager man sydpå, er der større tradition for, at butikspersonalet henvender sig, så snart man træder ind ad døren. I Danmark vil mange hellere gå og snuse rundt for sig selv for at se, om der er noget, der frister,” siger Deloittes ekspert i forbrug Peter Mølkjær.

Kun 31 pct. af danskerne ønsker, at butikspersonalet straks skal tage kontakt. Det gør 44 pct. af europæerne. På samme måde ønsker 41 pct. af europæerne at blive oplyst om tilbud og rabatter. Det gør kun 30 pct. af danskerne.

”Mange steder i Sydeuropa findes en meget verbal salgskultur, hvor personalet åbent prøver at overbevise kunderne om, at de købe deres varer. Det kan godt virke lidt grænseoverskridende for os i det kolde nord. Vi kan ikke lide at føle, at vi bliver prakket noget på,” siger Peter Mølkjær.

Selv om vi bedst kan lide at handle på egen hånd, vil vi dog gerne have, at butikspersonalet har stor viden om produkterne, når vi så endelig spørger.

”Når det gælder viden om produkterne, er der ingen nævneværdig forskel på danskere og europæere generelt. Her forventer vi høj service og kompetente svar på vores spørgsmål. Butikspersonalet har altså stadig en vigtig rolle i salgsprocessen. Man kan sige, at god service og dyb produktindsigt aldrig går af mode,” siger Peter Mølkjær.

Spørger man danskerne, hvad fordelen er ved at handle i en fysisk butik frem for på internettet, er svaret professionel rådgivning, hurtige leveringstider, samt at det er let at returnere et produkt, man alligevel ikke skal bruge.

Kundernes forventninger til personalet i butikken

Er imødekommende og tager straks kontakt til mig

Danmark: 31 pct.

Europa: 44 pct.

Oplyser mig om rabatter og tilbud

Danmark: 30 pct.

Europa: 41 pct.

Hjælper mig med at finde gaver

Danmark: 21 pct.

Europa: 28 pct.

Har viden om produkterne

Danmark: 60 pct.

Europa: 62 pct.

Har mulighed for at matche alle andre butikkers priser

Danmark: 23 pct.

Europa: 26 pct.

Hjælper mig med at betale hurtigt

Danmark: 22 pct.

Europa: 28 pct.

Tilbyder levering til min bopæl

Danmark: 4 pct.

Europa: 11 pct.

Hjælper mig med e-handel

Danmark: 2 pct.

Europa: 7 pct.

Om undersøgelsen:

Tallene er baseret på svar fra 14.000 europæiske forbrugere, heraf 760 fra Danmark.

Peter Mølkjær
pmoelkjaer@deloitte.dk

Forventninger til butikspersonalet

Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugertillid. Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk