Danskerne tager afstand fra uopmærksom kørsel

Stor kampagne skal sætte fokus på uopmærksomme trafikanter på vejene for at få flere til at holde fokus på trafikken, når de sidder bag rattet.

Politiets kontrol sker samtidig med at Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og kommunerne sætter fokus på uopmærksomhed i trafikken med kampagnen ”Kør bil, når du kører bil”, der varer fra 18. september til den 7. oktober.

I en undersøgelse blandt 2.113 bilister, som Promonitor har gennemført for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, svarer 93 % af de adspurgte, at det er socialt uacceptabelt at tale i håndholdt eller skrive på sin telefon, mens man kører i trafikken.

Undersøgelsen viser også, at der over flere år er sket et fald i antallet af bilister, der taler i håndholdt telefon bag rattet. Der er dog stadig, 14 % af trafikanterne, der gør det meget ofte, ofte eller en gang imellem, viser undersøgelsen.

Alene sidste år sigtede politiet 19.900 trafikanter for at bruge håndholdt mobil, mens de kørte i trafikken. I denne uge sætter politiet i hele Europa ind med ekstra kontrol mod de uopmærksomme trafikanter.

Fakta om uopmærksomhed (kilde: Rådet for Sikker Trafik, Transport DTU og Vejdirektoratet):

Hvis du kører 80 km/t. på en landevej og kigger på din mobil eller GPS i blot fire sekunder, så har du kørt 89 meter uden at have øjnene på trafikken.
Kører du 50 km/t og kigger på din telefon i fire sekunder, svarer det til at køre 56 meter med en pose over hovedet!
70 % af dét, der distraherer os, foregår inde i bilen.
Der er uopmærksomhed involveret i hver tredje dødsulykke i trafikken.

Om undersøgelsen
I første halvår af 2018 har Promonitor for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension spurgt 2.113 bilister om deres holdning til uopmærksomhed i trafikken.

Undersøgelsen viser, at:

93 % danskerne mener, at det er socialt uacceptabelt at tale i håndholdt mobil og skrive på sin mobil bag rattet.
14 % af danskerne taler meget ofte/ofte/en gang imellem i håndholdt bag rattet.
17 % ser på telefonen meget ofte/ofte/en gang imellem, mens de kører.
66 % af de adspurgte mener, at det vil være en god ide med en fordobling af politikontrollen af uopmærksomme trafikanter.

Kør bil, når du kører bil – kampagne

Fra mandag den 17. september til søndag den 7. oktober sætter Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og kommunerne fokus på uopmærksomhed i trafikken med kampagnen ”Kør bil, når du kører bil”.

Nicolai Schacke, presse, Forsikring & Penseion: 24240402
Søren Ørsted Pedersen, pressechef, Rådet for Sikker Trafik: 22327009.
Christian Bertelsen, politiassistent, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter: 25666273.

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Landsdækkende kampagne i gang for lovpligtige ansvarsforsikringer12.12.2018 10:39Pressemeddelelse

50.000 køretøjer på vejene har i dag ikke den lovpligtige ansvarsforsikring. Det kan koste ejeren eller brugeren dyrt, hvis han eller hun påkører og invaliderer et andet menneske uden at være forsikret. For at få flest mulige til at få orden i deres forsikringsforhold træder en ny lov i kraft 1. januar 2019, der aktiverer et dagsgebyr på 250 kroner hos de, der fra årsskiftet ikke har forsikret deres køretøj. En stor kampagne er i gang for at informere om dagsgebyret, som et stort flertal i befolkningen, ifølge Epinion, også finder rimeligt.

Nye pensionsprognoser: Pensionister undgår lavere afkast26.11.2018 12:01Pressemeddelelse

Fremtiden byder på lavere afkast og højere renter. Det fastslår et sagkyndigt råd, der netop er kommet med nye forudsætninger til de beregninger, pensionsselskaberne giver til deres kunder. Pensionsbranchen justerer derfor beregningerne, og det går særligt ud over unge danskere med lang tid til pensionering. Nuværende pensionister berøres stort set ikke. Sådan lyder det fra brancheorganisationen Forsikring & Pension.