Danskerne tager afstand fra uopmærksom kørsel

Stor kampagne skal sætte fokus på uopmærksomme trafikanter på vejene for at få flere til at holde fokus på trafikken, når de sidder bag rattet.

Politiets kontrol sker samtidig med at Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og kommunerne sætter fokus på uopmærksomhed i trafikken med kampagnen ”Kør bil, når du kører bil”, der varer fra 18. september til den 7. oktober.

I en undersøgelse blandt 2.113 bilister, som Promonitor har gennemført for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, svarer 93 % af de adspurgte, at det er socialt uacceptabelt at tale i håndholdt eller skrive på sin telefon, mens man kører i trafikken.

Undersøgelsen viser også, at der over flere år er sket et fald i antallet af bilister, der taler i håndholdt telefon bag rattet. Der er dog stadig, 14 % af trafikanterne, der gør det meget ofte, ofte eller en gang imellem, viser undersøgelsen.

Alene sidste år sigtede politiet 19.900 trafikanter for at bruge håndholdt mobil, mens de kørte i trafikken. I denne uge sætter politiet i hele Europa ind med ekstra kontrol mod de uopmærksomme trafikanter.

Fakta om uopmærksomhed (kilde: Rådet for Sikker Trafik, Transport DTU og Vejdirektoratet):

Hvis du kører 80 km/t. på en landevej og kigger på din mobil eller GPS i blot fire sekunder, så har du kørt 89 meter uden at have øjnene på trafikken.
Kører du 50 km/t og kigger på din telefon i fire sekunder, svarer det til at køre 56 meter med en pose over hovedet!
70 % af dét, der distraherer os, foregår inde i bilen.
Der er uopmærksomhed involveret i hver tredje dødsulykke i trafikken.

Om undersøgelsen
I første halvår af 2018 har Promonitor for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension spurgt 2.113 bilister om deres holdning til uopmærksomhed i trafikken.

Undersøgelsen viser, at:

93 % danskerne mener, at det er socialt uacceptabelt at tale i håndholdt mobil og skrive på sin mobil bag rattet.
14 % af danskerne taler meget ofte/ofte/en gang imellem i håndholdt bag rattet.
17 % ser på telefonen meget ofte/ofte/en gang imellem, mens de kører.
66 % af de adspurgte mener, at det vil være en god ide med en fordobling af politikontrollen af uopmærksomme trafikanter.

Kør bil, når du kører bil – kampagne

Fra mandag den 17. september til søndag den 7. oktober sætter Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og kommunerne fokus på uopmærksomhed i trafikken med kampagnen ”Kør bil, når du kører bil”.

Nicolai Schacke, presse, Forsikring & Penseion: 24240402
Søren Ørsted Pedersen, pressechef, Rådet for Sikker Trafik: 22327009.
Christian Bertelsen, politiassistent, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter: 25666273.

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring12.6.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvilken forsikring der dækker, hvis deres børn ødelægger noget, mens de er i børnehave? Ved de, hvordan man er stillet, når der opstår fejl og mangler efter en forsikringsskade, eller hvorfor man ikke er dækket af arbejdsskadeforsikringen, hvis man arbejder i sin mands firma?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring14.5.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om deres indboforsikring dækker tyveri af vasketøj fra et ulåst vaskerum? Ved de, om man kan kræve erstatning fra en medspiller, når man får revet korsbåndet over i en tackling, eller hvordan man er dækket, hvis mobiltelefonen er røget en tur i vaskemaskinen?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring9.4.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om de skal købe en ejerskifteforsikring, når de har fundet drømmehuset? Ved de, hvordan de er dækket, når de hjælper naboen med havearbejdet, eller om man kan kræve et stenslag i forruden betalt af en forankørende bilist?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.3.2019 11:23:48 CETPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad der sker, hvis man bliver påkørt af et el-løbehjul? Ved de, hvilke forsikringer der er behov for, hvis man skal på en længere rejse uden for EU, eller om en dyr racercykel er dækket af en almindelig indboforsikring?