Deloitte

Danskerne skruer op for julebudgettet

Del

Danske forbrugere er fortsat Europas juleoptimister, viser ny undersøgelse

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

København, 28. november 2016

Mens mange europæere i år må skrue ned for julebudgettet, ventes danske forbrugere at øge forbruget med 1,6 pct. Holder det stik, kommer årets jul til at koste lidt over 4.400 kr. pr. danske husstand, hvilket er væsentligt højere end i resten af EU. Her har især sydeuropæerne været nødsaget til at spænde livremmen ind. Det viser årets juleanalyse fra Deloitte.

- Trods økonomisk usikkerhed i verden er vi danskere europamestre i optimisme, når det gælder om at fejre julen. Ifølge nye tal ser hele 80 pct. af os enten neutralt eller positivt på den økonomiske situation. Det er langt højere end i mange af de lande, vi normalt sammenligner os med, siger forbrugerekspert i Deloitte Peter Mølkjær.

Danskerne ligger da også i førerfeltet, når det gælder om at bruge penge op til jul.

- Mens danskerne i år forventer at bruge mere end 4.400 kr. pr. husstand på gaver, mad og julehygge, må tyskerne eksempelvis nøjes med ca. 3.000 kr. Flere steder i Sydeuropa er tallene endnu lavere. Her står forbruget enten helt stille eller viser ligefrem en nedadgående tendens, siger Peter Mølkjær.

Også når det gælder fordelingen af julebudgettet skiller danskerne sig ud fra mange andre lande ifølge Peter Mølkjær. Vi bruger nemlig væsentligt flere penge på gaver:

- På tværs af Europa er det ca. 50 pct. af julebudgettet, der går specifikt til gaveindkøb. Det tal stiger til 62 pct., når vi ser på det danske forbrug.

- Det vidner om, at vi stadig har en utrolig stærk kultur for at give gaver i Danmark. Selv om mange af os har næsten alt, hvad vi ønsker os, skal der ikke være tomt under juletræet.

Ifølge undersøgelsen er det da også hele 95 pct. af danskerne, der skal ud og købe julegaver i år. Kvinder er hurtigere på aftrækkeren end mænd.

- Blandt danske kvinder er det hele 84 pct., der køber julegaverne inden den 15. december. Det gælder for blot 68 pct. af mændene. For detailhandlen betyder det, at der kan være god økonomi i at sætte et par ”sidste-øjebliks-gaver” frem til de mange mænd, der hvert år vælger at udsætte gaveindkøbene til sidste sekund, siger Peter Mølkjær.

Det er dog ikke alle danskere, der kan holde en dyr jul i år. I undersøgelsen siger mere end hver fjerde, at de har mindre til forbrug end sidste år.

Om undersøgelsen:

Deloittes årlige analyse af julehandlen gennemføres både i Danmark og i en række europæiske lande. Mere end 6.500 forbrugere har deltaget i undersøgelsen, heraf 760 fra Danmark.

Nøgleord

Kontakter

Peter Mølkjær
Tlf. +45 21 60 21 74
pmoelkjaer@deloitte.dk

Billeder

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Download
Peter Mølkjær
Peter Mølkjær
Download

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugsvaner.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk 

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum