Danskerne ser fordelene ved at montere en varmepumpe i hjemmet

Dette er sponsoreret indhold

I den forgangne tid er der kommet et stort fokus på klimaet og den ‘grønne’ omstilling. Det er blevet meget vigtigt for danskerne at tage et standpunkt i den store klimadebat. Det er gældende på den store offentlige scene så vel som i hjemmet. I takt med det tager flere og flere danskere valget om at få en elektriker til at montere en miljøvenlig varmepumpe i hjemmet.

Den miljøvenlige varmepumpe

Rigtig mange danskere er altså begyndt at kunne se fordelene ved at investere i en varmepumpe, da det både er en CO2 besparelse men også en besparelse rent økonomisk på en og samme tid. El-virksomheden VS-Automatic oplever, at tilfredsheden blandt kunderne ikke er til at tage fejl af. VS-Automatic har med sine mere end 25 års erfaring i branchen kunnet følge en stor udvikling i danskernes præferencer indenfor varmeløsninger. Tilbage i 1980’erne var det yderst populært at køre med el-varme, blandt andet el-radiatorer og dertil en brændeovn. Som tiden gik fandt man ud af, at det ikke kunne svare sig rent økonomisk at benytte sig af denne type varmekilde. Hvis folk havde brændeovn med cirkulation i hjemmet, kunne man være sikker på, at alt inventar samt vægge, lofte og gulve ville blive ødelagte af soden. Generelt havde brændeovnene og el-radiatorerne svært ved at varme alle husets kvadratmetre op. Derfor begyndte man at gå over til varmepumpeløsningen, som også viste sig at være meget mere miljørigtig.

Erfaring fra en kunde af VS-Automatics varmepumper viser, at denne type varmekilde anvender meget mindre strøm end hele fem varmepaneler gør. Og det bedste af det hele er, at den yder som minimum den samme effekt. Derudover har regeringen også skabt et incitament til at anvende denne form for varmekilde, da man kan få tilskud til sin varmepumpe. Det er derfor klart en fordel at benytte sig af denne løsning.

Hvad er det gode ved en varmepumpe?

Nu kommer det helt essentielle spørgsmål så. Hvorfor er en varmepumpe så stor en fordel? Kigger man på det med miljøvenlige briller på, er fordelen ikke til at tage fejl af. Har man eksempelvis en luft-til-luft varmepumpe, udnytter den energien fra udeluften og omdanner den kolde luft til varm luft indenfor. Det smarte ved det er, at den udnytter den ressource, der i forvejen er der. I denne proces skal man ikke bruge nær så mange ressourcer, som hvis man havde et oliefyr eller en brændeovn, der samtidig også ville sende miljøskadelige partikler ud i luften. En luft-til-luft varmepumpe skaber samtidig og luftcirkulation i rummet, og man får et meget sundere og bedre indeklima. Med rent luft vel og mærket.

Kigger man på det med økonomiske briller på, ville man tydeligt kunne se en besparelse i ens el-regning, da andre former for varmekilder er meget dyrere i drift. Selv om en varmepumpe kører på strøm, bliver ens el-regning ikke høj af den grund, da den producerer cirka 4 kWh varmeenergi for hver kWh strøm, som den selv bruger. Det gode ved det hele er, at der findes flere typer af varmepumper, som kan anvendes alt efter behov.