Danskerne sender gækkebreve som aldrig før i disse corona-tider

Folkekirkens Nødhjælp har oplevet en firedobling af salget af gækkebreve.

Danskerne har sendt gækkehilsner til hinanden under corona-krisen. Samtidig har de doneret kyllinger til verdens fattigste.

”Send et gækkebrev,” sagde statsministeren på et pressemøde den 23. marts.

Det må man sige, at danskerne har gjort – og så endda i den gode sags tjeneste.

Folkekirkens Nødhjælp har oplevet en enorm stigning i salget af velgørende gækkebreve, hvor pengene går til kyllinger til verdens fattigste familier.

Faktisk har organisationen solgt hele fire gange så mange gækkebreve i forhold til påsken sidste år.

Et gækkebrev koster 100 kroner. For de penge får man selv et gækkebrev, man kan sende videre til en, man holder af – og samtidig får en fattig familie i for eksempel Malawi fem kyllinger.

Nye måder at vise omsorg

”Vi må i disse tider finde alternative måder at vise, at vi holder af hinanden. Der er gækkebrevet en oplagt mulighed. Der er da heller ikke noget bedre at finde sådan et i sin postkasse,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

”Samtidig viser vores høje salgstal, at danskerne har overskud til at vende blikket udad og tænke på verdens fattigste – også når det gælder svære tider for os selv. Det er indbegrebet af næstekærlighed for mig,” fortsætter hun.

I alt er der blevet solgt omkring 4000 gækkebreve siden midten af marts – hvilket også var her, at hele Danmark for alvor lukkede ned.

”Salget gik fra begyndelsen over alt forventning. Efter ni dage havde vi faktisk ikke flere fysiske gækkebreve tilbage, vi kunne sende ud. Derfor sadlede vi om og lavede en print selv-løsning, så flere kunne få glæde af gækkebrevene,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Kyllingerne, der bliver til meget mere

For verdens fattigste er danskernes søde gækkehilsner også en god nyhed. Tusindvis af familier kan nu få glæde af kyllinger, som kan blive deres vej ud af ekstrem fattigdom.

For én kylling bliver nemlig til meget mere.

Når kyllingerne vokser sig større, lægger de æg. Æggene fra hønsene giver på kort sigt en mere proteinrig kost, der gør familien mere robust. På længere sigt kan de avle flere høns, som kan give endnu flere æg, der kan sælges på det lokale marked og give en indtægt.

Udover gækkebreve sælger Folkekirkens Nødhjælp også kyllinger stykvis. Det koster 20 kroner at give en kylling videre til en fattig familie – og det kan klares over en sms, hvis man sender teksten KYLLING til 1911.

En kylling gør en verden til forskel, hvis man lever i fattigdom. Foto: Bax Lindhardt

Folkekirkens Nødhjælp: Kvart mio. kr. fra Augustinus Fonden til corona-sikring af genbrugsbutikker23.4.2020 14:35:16 CESTPressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp går i gang med at corona-sikre organisationens genbrugsbutikker, så en gradvis åbning kan finde sted over de næste måneder. Organisationen har modtaget 265.608 kroner til diverse værnemidler af Augustinus Fonden. Dermed kan frivillige og kunder føle sig trygge i genbrugsbutikkerne. Pengene kommer til at gå til sikkerhedsforanstaltninger, som mange danskere allerede kender fra den nye virkelighed i supermarkederne. Fremover vil der med andre ord være håndsprit, engangshandsker, plexiglas foran kassen og ’hold afstand’-linjer, når der handles brugt tøj, møbler, bøger etc. Vigtig donation, der gør genåbning mulig ”Vi er utroligt glade for den flotte donation fra Augustinus Fonden. For Folkekirkens Nødhjælp er det helt afgørende, at en gradvis åbning af vores genbrugsbutikker sker forsvarligt og efter myndighedernes anvisninger. Men der kommer til at gå et stykke tid, før vores 3600 frivillige har alle butikkerne oppe at køre og med normale åbningstider,” siger Birgit

Folkekirkens Nødhjælp: Ny engagementsdirektør hentet i egne rækker17.4.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse