Danskerne rykker træningen indenfor i vintermånederne

Vi er mindre aktive i naturen i vintermånederne

I modsætning til sommerens lette kost, bliver der i vintermånederne indtaget godt med tung og fed mad. Men det store mængde indtag af kalorier, får altså ikke danskerne ud i naturen - tværtimod. Faktisk viser samme undersøgelse, at kun 31 procent af danskerne opholder sig i naturen én eller flere gange dagligt, når først vinterfrosten lægger sig over det danske landskab.

Selvom danskerne har en tydelig tendens til at opholde sig indendøre i vintermånederne, betyder det altså ikke nødvendigvis, at vi ikke motionerer. Mange danskere vælger nemlig at forsætte med et højt aktivitetsniveau - de flytter det blot ind i fitnesscentret.

Fitness hitter i centre og i hjemmet

Ifølge Google Trend nåede søgeinteressen for slankekure og fitness sit højeste i starten af januar måned i år. Det samme gjorde søgeinteressen for relaterede ord, såsom træning, diæt og  vægttab. I løbet af foråret stiger søgeinteressen igen, men i sommermånederne ligger den lavt. Noget tyder altså på, at danskerne ikke vægter træning og vægttab lige så højt om sommeren, som de gør om vinteren. I stedet plejes den dårlige samvittighed over for meget flæskesteg med brun sovs og ris a la mande med en tur på motionscyklen eller en rask løbetur.

På de årlige lister over populære motionsformer blandt danskerne er fitness altid en sikker topscorer. Sammen med svømning og fodbold ligger fitness øverst på listen over de sportsgrene danskerne udøver mest. En tur i fitness er en nem og effektiv måde at øge konditionen og smide de ekstra kilo, så grundformen kan blive finpudset. Det gælder både de som køber medlemskab i fitnesscentre, men også de som har investeret i træningsmaskiner i hjemmet. Det er nemlig også populært at have en træningsmaskine stående i hjemmet.

Blandt træningsmaskiner i hjemmet er romaskinen, løbebåndet og motionscyklen populære blandt danskerne, såvel som de er det i fitnesscentrene. Selvom en træningsmaskine til hjemmet virker som en noget dyr investering kan der være mange fordele ved sådan et køb. For eksempel kan en romaskine både bruges til at styrke konditionen og træne alle de store muskelgrupper. Samtidig fylder maskinen ikke så meget i hjemmet, som et løbebånd eksempelvis gør, og man forbrænder kalorier hurtigt og effektivt. På den måde kan de ekstra kilo hurtigt blive smidt, og der er heller ikke så langt til en hurtig træning - heller ikke om sommeren.