GROHE

Danskerne rejser på ferie uden en vandsikring i hjemmet

Del

Sommeren og ferierejser er over os, og det betyder, at mange danskere har taget stilling til, hvordan de sikrer deres hjem mod indbrud. Dog er det stadig de færreste danskere, der har taget stilling til at sikre deres hjem mod vandskader.

Vi danskere elsker at rejse. Faktisk så meget, at det bliver til hele 21,6 millioner rejser i ind- og udland om året, ifølge Danmarks Statistik. Mange danskere er klar over, at hjemmet i rejseperioder er ekstra udsat for pludselige skader, og derfor får de måske en nabo til at kigge forbi eller installerer en tyverisikring i hjemmet. Men sjældent tager de mange ferieglade danskere højde for vandsikring og potentielle vandskader, når de er væk.

Det er Ole Kristensen et eksempel på, da han og familien selv oplevede en vandskade, mens de var på weekendtur langt væk fra deres nybyggede hjem.

”Det var en forfærdelig oplevelse – for hele familien. Vi havde boet i huset i 14 dage, før vi tog afsted på weekend, og var nødt til at blive genhuset, mens vi ventede på at kunne komme tilbage til huset. Et er de økonomiske omkostninger – som hurtigt kan løbe op i en halv million kroner – noget andet er de menneskelige omkostninger og den stress, som man som familie oplever,” fortæller Ole Kristensen.

Til familiens ærgrelse kunne deres store vandskade have været undgået med en vandsikring. Det er en helt ny løsning, GROHE Sense Guard, der er i stand til, at lukke for vandtilførslen, hvis den opdager et rørbrud eller lækager. Derudover giver den husejeren direkte besked om en eventuel lukning af vandet, eller andre unormale forhold i vandsystemet via ONDUS appen.

Skadedirektør hos Alm. Brand, Brian Wahl Olsen, hilser den nye løsning velkommen.

”Hos Alm. Brand ser vi positivt på vandalarmer, der kan sætte en stoppe for de mange vandskader vores husforsikringskunder oplever hvert år. Vandskader er opslidende både økonomisk og mentalt, og de fleste værdigenstande er ofte ikke til at redde, når vandet først har taget fat”, siger Brian Wahl Olsen.

Tusindvis af dyre vandskader kommer igen
Hvert år oplever over 65.000 vandskader på brugsvand og centralvarmeanlæg i hjemmet, som kunne have været undgået. I gennemsnit koster det kunderne over 40.000 kroner. De mest omkostningsfulde skader sker ofte, mens familien er på ferie eller ikke opholder sig i huset i en længere periode.

”Og hvis man først har haft en vandskade, er der ret stor sandsynlighed for, at man får den næste indenfor et par år. Det er særligt huse fra 70´erne, der er disponerede for rørvandskader, men vi oplever også brud på rør i helt nye huse”, fortæller Brian Wahl Olsen, der ser frem til at kunne installere de nye vandsikringer i de danske hjem.

GROHE og Alm. Brand har indgået et partnerskab om at nedsætte de mange tusinde vandskader, der hvert år rammer de danske hjem.

Sanitetsvirksomheden rækker også ud til andre forsikringsselskaber som ALKA Forsikring og regner med at have ca. 10 aftaler på plads indenfor det næste år.


Fakta om vandskader:

  • I 2015 rapporterede forsikringsselskaber 65.000 vandskader relateret til drikkevand i private hjem.
  • Ca. 36.000 kr. er gennemsnitsprisen på reparationer efter en vandskade.
  • Forsikringsselskabet dækker 69% af skaden i gennemsnit.
  • 51% har oplevet vandskader relateret til hovedvandledninger.
  • 65% af skaderne var relateret til rør.
  • 93% af vandskaderne kunne have været forebygget.

For yderligere oplysninger:

  • Richard Fischer Hansen, PR-kontakt, Brandhouse PR, tlf.: + 45 22 46 21 64
  • Christian Stokholm, Presserådgiver, Alm. Brand, tlf.: + 45 24 42 25 01
  • Brian Wahl Olsen, Skadedirektør, Alm. Brand, tlf.: + 45 40 19 27 67
  • Kristine Skauge, Head of PR & Digital Marketing i Norden og Baltikum, GROHE, tlf.: +45 31 31 62 98

Nøgleord

Billeder

Information om GROHE

GROHE



Om GROHE

I Nordeuropa findes det regionale hovedkontor i København, og man kan finde lokale salgskontorer i Oslo, Stockholm og Helsinki. GROHE er verdens førende udbyder af sanitære løsninger og et globalt brand, dedikeret til at bringe innovative produkter til markedet. I mange årtier har vi hos GROHE været dedikeret til vores brandværdier; teknologi, kvalitet, design og bæredygtighed. Disse illustrerer alle vores forpligtelse til at skabe fantastiske oplevelser og til at levere "Pure Freude an Wasser". Med produktions-, innovations- og designfaciliteter placeret i Tyskland, kan vi være stolte af "Made in Germany"-mærkatet. Alle vores fabrikker gør brug af en høj præcisionsteknik i produktionen for at sikre, at den konsekvent høje GROHE standard overholdes. Det er derfor, at vi hos GROHE kan forsikre dig om, at vores produkter lever op til de mest kompromisløse krav i form af håndværk og funktionalitet.

 

Over de seneste ti år er den succes, vi har opnået, blevet bevist med mere end 280 design- og innovationspriser, samt CSR-prisen for den mest bæredygtige virksomhed med 1000+ medarbejdere i 2017 givet af Tysklands regering. Utallige eksklusive projekter i hele verden har GROHE produkter installeret, hvilket bevidner om, at GROHE også er arkitekternes og designernes foretrukne valg.

GROHE er en del af LIXIL Group Corporation, et børsnoteret selskab på Tokyo Fondsbørs. LIXIL er den verdensomspændende markedsleder inden for sanitetsindustrien og forvalter en bred portefølje af kendte brands inden for husholdning som GROHE, American Standard og INAX. Lixil er også Japans førende udbyder af boliger,  byggematerialer, produkter og tjenester.

 

Om Lixil

Lixils unikke portefølje spænder fra teknologier, der revolutionerer, hvordan vi interagerer med vand i vores dagligdag, til et komplet sortiment af produkter og tjenester til huse og større arkitektoniske projekter. LIXIL, INAX, GROHE, American Standard og Permasteelisa er alle førende inden for vand-, køkken-, bolig- og byggeteknologier i deres respektive markeder og industrier. LIXIL opererer i mere end 150 lande og beskæftiger mere end 70.000 mennesker, der forener funktion, kvalitet og design i et forsøg på at forenkle livet hvor vi er.