Danskerne passer bedre på kreditkortet under sydens sol

Flere protesterer, hvis kreditkortet bliver fjernet fra deres synsfelt under ferien

København, 4. juli 2016

”Maskinen står lige ude bagved. Jeg er tilbage om lidt”. Den sætning har tusindvis af danskere hørt på ferien, når tjeneren eller ekspedienten har taget kreditkortet med ud i baglokalet. Den seneste tids bølge af datatyverier har dog gjort os langt mere forsigtige. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte. Her siger blot 26 pct., at de ser passivt til, hvis kreditkortet fjernes fra deres synsfelt. Fornuftigt at passe på, mener ekspert i cyberkriminalitet.

- Uanset hvor i verden man befinder sig, er det en dårlig ide at give sit kreditkort til en tjener eller en ekspedient, der tager det med ud i baglokalet for at færdiggøre betalingen. Det tager kun få sekunder at kopiere oplysningerne på kortet, hvorefter man frit kan bruge løs, indtil man selv eller banken opdager, at der er noget galt, siger partner i Deloitte Kim Schlyter.

Mens hver fjerde altså vælger at se passivt til, siger hele 49 pct., at de vil insistere på at gå med ud bagved for at følge betalingen.

- For et år siden var det kun 19 pct., der insisterede at gå med, mens hele 72 pct. valgte at gøre ingenting. Danskerne er altså blevet langt mere forsigtige, hvad angår deres kreditkort. Det er helt sikkert en positiv udvikling, siger Kim Schlyter.

Alligevel er der god grund til at være på vagt, for ønsket om at protestere bliver ofte ved tanken.

- Når man sidder midt i sangriaen, kan man let komme til at sænke paraderne. Måske synes man også, at det er pinligt at virke mistænksom, hvis tjeneren har været flink undervejs. Så er det meget let at give køb på sine principper, siger Kim Schlyter.

Kim Schlyter har tre gode råd til de mange tusind danskere, der har taget kreditkortet med på sommerferie i udlandet:

- Skriv aldrig din pinkode på en seddel. Slip aldrig kreditkortet af syne, når du bruger det til at betale. Og tjek så vidt muligt dine kontoudtog løbende, så du sikrer dig, at der ikke pludselig fremkommer poster, der ikke skulle have været der.

Ca. 250.000 danskere har inden for de sidste to år fået stjålet penge, fordi nogen har misbrugt deres kreditkort.

Fakta

Hvad gør du, hvis du i løbet af sommerferien oplever, at en tjener fjerner dit kreditkort fra dit synsfelt, når du skal betale, fx ved at tage det med ud bagved?

Jeg insisterer på at gå med: 49 pct.

Jeg gør sandsynligvis ingenting: 26 pct.

Ved ikke: 24 pct.

I alt 5 pct. af den voksne danske befolkning siger, at de har fået stjålet penge som følge af misbrug af deres kreditkort.

Tallene er baseret på i alt 1000 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Kim Schlyter
kschlyter@deloitte.dk

Kim Schlyter

Kim Schlyter er partner i Deloitte og ekspert i data-, it- og cybersikkerhed.