Danskerne mangler kontrol over deres personlige oplysninger

Ny undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA og Forbrugerrådet Tænk viser, at kun en ud af 10 danskere føler, at de har fuld kontrol over deres personlige oplysninger. IDA og Forbrugerrådet Tænk efterlyser bedre beskyttelse af den enkeltes privatliv på nettet

Det er langt fra de fleste danskere, som er trygge ved deres færden i cyberspace. Således er hver anden dansker bekymret for deres privatliv, når de færdes på nettet, og kun 6 procent er helt trygge ved, om virksomhederne beskytter deres personlige oplysninger godt nok.

Godt 2.000 danskere er blevet spurgt af onlinepanelet Userneeds på vegne af Forbrugerrådet Tænk og IDA, og undersøgelsen tegner et dystert billede af danskernes tillid til, at deres personlige oplysninger ikke risikerer at falde i de forkerte hænder. Og det er ikke så underligt, siger formand Anja Philip fra Forbrugerrådet Tænk.

”Den digitale verden er et slaraffenland for virksomheder, der har mere eller mindre frit spil til at indsamle og gemme personlige oplysninger på deres kunder. Vi forbrugere har også krav på at have et privatliv i den digitale verden, men det er desværre rigtig, rigtig svært, som tingene ser ud i dag, og det afspejler sig i forbrugernes svar i undersøgelsen,” siger Anja Philip.

7 ud af 10 af de adspurgte i undersøgelsen har svaret, at de gerne vil gøre mere for at beskytte deres privatliv på nettet.

Også EU har fokus på udfordringerne

EU har vedtaget nye regler, som betyder, at alle virksomheder og myndigheder skal have et klart overblik over alle personoplysninger, og præcist hvad de bliver anvendt til. Reglerne træder i kraft i sommeren 2018, og ifølge IDAs formand Thomas Damkjær Petersen er det et vigtigt skridt i den rigtige retning.

”Der bliver stillet helt nye skrappe krav til virksomhederne, som selv skal kunne dokumentere, at de lever op til lovens indhold, og straffen for ikke at følge reglerne bliver langt hårdere. Det vil uden tvivl have en positiv effekt på for den enkeltes sikkerhed,” siger han.

Både IDA og Forbrugerrådet Tænk mener, at det skal være nemmere for den enkelte forbruger at danne sig et klart overblik over, hvilke personlige oplysninger en virksomhed gemmer på. Det skal også være nemt for forbrugerne at se, hvad virksomhederne egentlig bruger alle disse personlige oplysninger til.

Forbrugerrådet Tænk sætter nu gang i kampagnen ”Sikker når du klikker”, der har til formål at skabe tryghed og give oplysning om, hvordan man kan sørge for, at ens personlige oplysninger i vides muligt omfang forbliver private.

Er du enig eller uenig i følgende udsagn?

Helt uenig

Delvis uenig

Hverken eller

Delvis enig

Helt enig

Ved ikke

I alt

Jeg er bekymret for mit privatliv når jeg færdes på nettet

14%

26%

34%

100%

Jeg føler mig tryg ved at de oplysninger som virksomheder er i besiddelse af om mig er sikret/ beskyttet

14%

26%

28%

6%

100%

Jeg føler, at jeg har kontrol over mine personlige data

6%

25%

37%

10%

100%

Jeg ville bruge værktøjer til at skjule min identitet, lokalitet og lign hvis de var lette at bruge

3%

31%

38%

8%

100%

Jeg holder mig tilbage fra at bruge særlige ord, når jeg søger på Google og andre søgemaskiner, som gemmer mine data

16%

27%

9%

11%

100%

Jeg ville gerne gøre mere for at beskytte mit privatliv på nettet

2%

31%

38%

100%

Undersøgelsen er gennemført af Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA og Forbrugerrådet Tænk. 2.022 fra et repræsentativt udsnit af befolkningen mellem 18-70 år har svaret.