Danskerne køber meget mere bæredygtig fisk og skaldyr

Når du næste gang er ude og købe fisk i din lokale dagligvarebutik og tager en pakke med MSC eller ASC-logoet på, så er du ikke alene. Faktisk er forbruget af MSC mærkede fisk steget med 13 % fra 2019 til 2020. Især er udviklingen i REMA 1000 stukket helt af med en stigning på 50 %, efter at størstedelen af deres udvalg er blevet MSC certificeret.

Meget mere bæredygtig fisk i REMA 1000

Supermarkedet er danskernes foretrukne fiskehandler. 80 % af de danske forbrugere plejer at købe deres fisk og skaldyr i supermarkeder og de køber i stigende grad fisk, der er mærket med det bæredygtige MSC mærke. Over de sidste fem år er det steget med 43 %. Derfor har det stor betydning for havenes bæredygtighed, hvad den enkelte dagligvarebutik vælger at sælge.

Ukendte danske fisk på menuen

Danskernes favoritfisk er laks, rødspætte, rejer, tun og torsk. Men ukendte gode spisefisk rykker også. REMA 1000 har indført lidt mere usædvanlige ferske sæsonfisk, som f.eks. mørksej, kuller og kulmule med MSC-mærket i køledisken.

“Når en kæde som REMA 1000 vælger at sælge nogle mindre populære danske arter med MSC-mærket, så er de og forbrugerne med til skabe bæredygtige forandringer under havoverfladen”, fortæller Morten Fristrup, markedsansvarlig for MSC i Danmark.

De danske fiskere er faktisk blandt de mest MSC-certificerede i verden og en stor del bliver eksporteret.

“Når forbrugerne køber MSC-certificeret dansk fisk, er det et dejligt skulderklap til de danske fiskeres arbejde med bæredygtighed og hjælper dem med at åbne op for nye markeder,” siger Morten Fristrup.

Kategorichef Jonas Garly Sørensen fra REMA 1000 fortæller, at udviklingen viser, at når danskerne får tilbudt et bredt udvalg af bæredygtig fisk og skaldyr, så køber de dem også.

“Det er godt købmandskab - og så understøtter det vores målsætninger om bæredygtighed i REMA 1000,” siger Jonas Garly Sørensen.

Milepæl for bæredygtighed

Der findes forskellige mærkningsordninger for fisk og skaldyr, hvor MSC-mærket er det mest udbredte. Mærket garanterer sporing af, hvor fisken kommer fra og at den er fanget bæredygtigt. For opdrættede fisk findes bl.a. mærket ASC, der sikrer, at fisken er opdrættet under ansvarlige forhold.

I december var 85 % af alle solgte fisk og skaldyr i REMA 1000 fanget bæredygtigt eller opdrættet ansvarligt – og det er en sejr.

”Vi har i de seneste tre år arbejdet med at få producenterne og fiskerne konverteret over til MSC og ASC mærket, så 75 % af omsætningen var certificeret. Oveni købet har vi fået alt fersk laks ASC-certificeret fra udgangen af 2020, så nu er hele vores faste sortiment på fersk fisk certificeret,” fortæller kategorichef Jonas Garly Sørensen fra REMA 1000.

Fakta om MSC

Marine Stewardship Council er en international nonprofitorganisation, der står bag MSC-mærket, som er kendetegnet af en blå fisk. MSC driver verdens mest anerkendte certificeringsprogram for bæredygtige, vildtfangede fisk og skaldyr. MSC-mærket er forbrugernes garanti for, at fisken stammer fra en bæredygtig bestand, at havmiljøet beskyttes og at fiskeriet er velforvaltet.

Læs mere om MSC på www.msc.org

Fakta om ASC

The Aquaculture Stewardship Council (ASC) er en international nonprofitorganisation, der står bag ASC mærket for ansvarligt akvakultur. ASC mærket er forbrugerens sikkerhed for, at fisken stammer fra et opdræt, der har minimal påvirkning på miljøet og lokalsamfundet. Læs mere om ASC på www.asc-aqua.org

Meget mere bæredygtig fisk i REMA 1000

'Fællesskaber' er en central del af vores arbejde med Discount med holdning, hvor vi har fokus på at medvirke til at styrke lokale relationer. Det kommer bl.a. til udtryk via vores deleøkonomiske udbringningstjeneste REMA 1000 med Vigo, hvor kunder handler for hinanden.

REMA 1000s butikker er drevet efter en franchisemodel med selvstændige, lokale købmænd i spidsen for den enkelte butik. Der er 357 REMA 1000 butikker i Danmark.