Danskerne køber markant mere vegetarisk og vegansk i Lidl
Et øget fokus på plantebaserede produkter har ført til, at næsten 20 procent flere vegetariske og veganske produkter er blevet lagt i indkøbskurvene i Lidl. Stigningen er kommet på bare ét år.

På et år er salget af veganske og vegetariske produkter i Lidl steget med 19,7 procent. Det er ifølge Dansk Vegetarisk Forening en markant stigning:
”Der er ingen tvivl om, at den overordnede tendens med mere plantebaserede madvaner hos danskerne fortsætter, hvilket også afspejles i salget hos dagligvarekæderne. Det er en flot stigning hos Lidl. Og det er vi naturligvis rigtig glade for, da det kommer både dem, der spiser vegansk og vegetarisk, og verden omkring os til gode,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl, Generalsekretær, Dansk Vegetarisk Forening.
I Lidl har man især kunnet måle den øgede interesse på dagligvarekædens salg af veganske plantedrikke, men også andre produktgrupper som eksempelvis veganske is fra Gelatelli sælger mere.
Øget fokus på grønne alternativer kan mærkes
Ifølge Lidls indkøbsdirektør, Rasmus Pape, kan den markante stigning tilskrives en øget efterspørgsel blandt kædens kunder, men han understreger også, at der har været et større fokus på produktgrupperne i kædens butikker og markedsføring:
”Vi har de seneste år fulgt en bevidst strategi, hvor vi har profileret de grønne alternativer i vores butikker. Det har vi gjort ved at øge produktsortimentet og udviklet en oplysningspjece i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening, som har til formål at fremme kendskab og viden om plantebaserede fødevarer og oplyse om de alternativer, der findes til en mere traditionel kost. Så vi havde forventet en stigning i salget, men at den skulle være på næsten 20 procent på bare ét år, kommer bag på os,” fortæller indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape, og fortsætter:
”Vi er naturligvis meget glade for udviklingen, da det også indikerer, at vores kunder tænker i nogle bevidste valg i forhold til grønne alternativer, som kommer klimaet til gode.”
I begyndelsen af 2018 indgik Lidl og Dansk Vegetarisk Forening et samarbejde for at fremme udviklingen af vegetariske og veganske produkter. Dansk Vegetarisk Forening har blandt andet givet feedback og input til sortimentet i Lidls egen plantebaserede produktserie, Vemondo, hvor den øgede efterspørgsel især kan mærkes:
”Frugt og grønt har altid været et stort fokusområde for os. Men der er alligevel et stykke fra frugt og grønt til eksempelvis kødalternativer, som Vemondo-serien i høj grad tilbyder. Dem ser det nu ud til, der for alvor er kommet skub i, så det er helt klart noget, vi vil udvikle videre på,” siger Rasmus Pape.
Du kan læse mere information om Lidls vegetariske og veganske produkter samt samarbejdet med Dansk Vegetarisk Forening: https://www.lidl.dk/sortiment/vegetarisk-og-vegansk2
For yderligere information kontakt:
Morten Vestberg, kommunikationschef i Lidl, morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. 76 35 01 68
Nøgleord
Billeder

Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 130 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Danskerne donerede 10% mere pant i 2020: Danske Hospitalsklovne modtager rekordbeløb13.1.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Lidls kunder har i 2020 doneret rekordmeget pant med en stigning på 10 % i forhold til 2019. Donationen går til Danske Hospitalsklovnes arbejde med at gøre en forskel for indlagte børn og deres familier på de danske hospitaler og i børne- og ungepsykiatrien. Lidl har siden 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne og pantdonationerne i 2020 slår alle tidligere års donationer.
Lidl støtter international håndbold trods pandemi: Er Fresh Food Partner for VM i herrehåndbold 202111.1.2021 06:00:00 CET | Press release
Når VM i herrehåndbold, 2021 IHF Men’s World Championship, sættes i gang i Egypten om få dage, er det med dagligvarekæden Lidl som Official Fresh Food Partner. Specielt i krisetider er det vigtigt for Lidl at fortsætte støtten til en holdsport som håndbold, der ligesom Lidl står for værdier som holdånd og sundhed.
Sine Dolberg udnævnes til HR-direktør for Lidl Danmark7.1.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 1. januar 2021 tiltrådte Sine Dolberg, som HR-direktør for Lidl Danmark. Dermed bliver HR for første gang officielt en del af direktionen i Lidl Danmark.
Slår rekord i juledonation til Danske Hospitalsklovne: Æbleskiver, pebernødder og gløgg hitter som aldrig før22.12.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det' sørme, det' sandt, december, og salget af æbleskiver, pebernødder, gløgg og søde julesager slår sidste års resultat i Lidls 133 butikker.
Fra Fyn til hele Danmark: Bryggeriet Vestfyen udvikler specialøl med Lidl18.12.2020 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
For ti år siden var der ikke mange, der drak indian pale ale, brown ale og porter, men siden da er danskerne kommet efter det. I dag er cirka hver 10. øl, der bliver drukket, en specialøl. Derfor lancerer Lidl nu sin helt egen serie af specialøl, Karlens nordic craft beer, særligt udviklet af den anerkendte brygmester Christoph Behnke ved Bryggeriet Vestfyen. Øllene er netop landet i Lidl over hele landet.
Lidls medarbejdere donerer julegaver til børnene i Barnets Blå Hus17.12.2020 11:05:38 CET | Pressemeddelelse
Hvad ønsker du dig til jul? Det har børn fra Barnets Blå Hus Vesthimmerland i Aars svaret på og efterfølgende fået deres ønsker opfyldt. Det er sket med hjælp fra dagligvarekæden Lidl, som har samlet gaver ind blandt medarbejderne og doneret dem til børnene, der vokser op i familier med misbrug.
Dansk-Tysk Handelskammer kårer Lidl Danmark til German Company of the Year 2020: Lidl hjælper danske virksomheder til eksport på en milliard kroner15.12.2020 15:00:25 CET | Pressemeddelelse
Lidl Danmark skaber vækst og eksport for kædens danske leverandører til en værdi af cirka 200 millioner kroner, og eksporterer for cirka 800 millioner kroner via Lidls internationale netværk. Dansk-Tysk Handelskammer kårede Lidl Danmark til German Company of the Year 2020 i dag ved en online prisoverrækkelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum