Danskerne køber dyrevelfærds-ænder til jul
Dyrevelfærd er blevet et hit hos danskerne. Også når det er jul. Når danskerne handler ind til julebordet, er det nemlig i den grad med dyrevelfærd for øje.
Den mest solgte and i føtex er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse, nemlig Oscar fritgående and, og aldrig før har så mange valgt eksempelvis kød-, æg- og mejeriprodukter, der er produceret med større omtanke for dyrenes velfærd.
– Hos rigtig mange kommer julen til at stå i dyrevelfærdens tegn, og særligt vores ænder, der er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse, hitter. Vi kan se gennem hele 2017 at flere og flere af vores kunder i føtex ser dyrevelfærd som afgørende for deres valg, når de køber ind, og det gælder ikke mindst her op til jul, hvor interessen for at købe ind med hjertet er ekstra stor, fortæller Thor Jørgensen, der er direktør i føtex.
Oscar fritgående and, som er den mest solgte i føtex, er dyrevelfærdscertificeret af Dyrenes Beskyttelse. Og i føtex er langt størstedelen af ænderne fritgående.
– Vi kan faktisk se, at over 75 procent af alle de ænder, vores kunder køber, er enten anbefalet af Dyrenes Beskyttelse eller fritgående. Tendensen er helt klar. Og vi er selvfølgelig glade for, at dyrevelfærd og kvalitet samtidig går hånd i hånd, og vores Oscar fritgående and, som er vores mest solgte, udmærker sig således også i smagstest, uddyber Thor Jørgensen.
føtex løfter dyrevelfærden sammen med Dyrenes Beskyttelse
føtex indgik i 2016, som en del af Dansk Supermarked Group, et ambitiøst samarbejde med Dyrenes Beskyttelse. Samarbejdet skal konkret munde ud i et øget salg af fødevarer, som er produceret med større omtanke for dyrenes velfærd. Målet er at øge omsætningen af varer med højeste dyrevelfærd med en halv milliard kroner frem mod 2020.
– Vi er stolte af vores samarbejde med Dyrenes Beskyttelse, som alene det første år har ført til et løft på 111 millioner kroner. Det skyldes ikke mindst kundernes lyst til at vide, hvordan dyrene har levet, men også et stigende udvalg af varer, der er produceret med omtanke for dyrene. I det kommende år kommer vi til at udvide udvalget af varer med høj dyrevelfærd yderligere, så endnu flere leverandører og producenter kommer i spil til glæde for alle, siger føtex-direktøren.
Dyrenes Beskyttelse er glade for udvikling
Hos Dyrenes Beskyttelse glæder man sig over, at danskerne store interesse for dyrevelfærd også slår i gennem, når de handler ind til jul og vælger juleand. Det fortæller Britta Riis, der er direktør i Dyrenes Beskyttelse:
– Ænder og andet fjerkræ er nogle af de landbrugsdyr, som især har brug for bedre dyrevelfærd. Derfor glæder det mig meget, at forbrugerne i stigende grad også har omtanke for dyrene, når der skal købes ind til jul. Julebordet kan sagtens have god dyrevelfærd på menuen, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.
Hæder til Salling Group og ØGO i anerkendt bæredygtighedsundersøgelse8.3.2024 14:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group er bedst i sin kategori, mens Nettos varemærke ØGO stryger ind i en samlet top fire i årets Sustainable Brand Index Award™.
Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport4.3.2024 13:52:37 CET | Pressemeddelelse
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.
Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.
Salling Group lancerer omfattende mental sundhedsprogram19.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver tredje kvinde og hver femte mand i alderen 16-24 år har dårligt mentalt helbred og op mod halvdelen af de erhvervsaktive har søvnbesvær. Med 44.000 kollegaer i Danmark påvirker det også hverdagen i Salling Group, som derfor nu lancerer en indsats, der skal understøtte den mentale sundhed. Virksomheden indgår samtidig i et nyt historiske partnerskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum