Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

Nye tal viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre

At dyrene har haft et godt liv betyder stadig mere for forbrugerne.

I løbet af det seneste år er salget af varer med Coops Dyrevelfærdshjerte således vokset med 6,5 procent.

Andelen af kunder, der mener, at der er mere fokus på dyrevelfærd er steget fra 59 procent til 78 procent.

Og 63 procent af de adspurgte i en ny analyse fra You Gov svarer, at de foretrækker kød fra dyr, der har haft et godt liv.

Det får nu producenter til at omlægge deres produktion, så deres dyr får mere plads og bedre forhold.

”Det er nok den mest markante ændring i forbrugernes adfærd i forhold til fødevarer, siden økologien fik sit gennembrud. Det er ekstremt positivt, fordi det betyder konkrete og mærkbare forbedringer for dyrene,” siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

I 2016 introducerede Coop som de første en mærkningsordning for dyrevelfærd, Dyrevelfærdshjertet, hvor varer kan få mellem 1 og 4 hjerter, hvis de tilbyder ekstra gode forhold for dyrene i forhold til, hvad lovgivningen kræver.

”Hensigten med ordningen er at stimulere interessen for dyrenes velfærd, så producenterne i større omfang vil forbedre forholdene. Det har vi set en række af vores største leverandører gøre, og de bliver belønnet af kunderne i form af større salg. Et eksempel er kyllingerne fra De 5 Gaarde, hvor gårdene har bygget verandaer, så kyllingerne har mere plads og mulighed for frisk luft. Lige nu er landmænd på Bornholm i gang med at bygge deres stalde om, så Bornholmergrisen får mere plads og dermed får 1 velfærdshjerte,” siger Signe Frese.

I denne uge indleder Coop i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma den første af flere planlagte kampagner for Dyrevelfærdshjertet med tilbud på mange af varerne. Hjertet findes nu på 400 forskellige varer, inden årets udgang forventer Coop at passere 500. Og målet er at have mærket på 1000 forskellige varer i 2020.

I den nye undersøgelse fra You Gov fremgår det i øvrigt, at 25 procent af forbrugerne nu kender Coops Dyrevelfærdshjertet. Også statens mærke, der kom senere, har et flot kendskab på 22 procent.

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, Coop, 3091 9246

Coop lukker lokale butikker17.5.2018 13:00pressemeddelelse

En række Dagli´Brugser & LokalBrugser, der gennem en årrække har givet underskud, bliver nu lukket. Pr. 30. juni lukker Coop 15 Dagli´Brugser & LokalBrugser over hele landet. Det drejer sig om disse butikker: Hornsyld Gørding Taulov Nykøbing Mors Thisted Resen Ullerslev Årslev Arden Holbøll Plads, Aalborg SØ Suldrup Hjortekær Smidstrup Strand Kragelund Viborg ”Det er butikker, der giver betydelige underskud og hvor vi gennem flere år har kæmpet for at vende udviklingen. Men i år har butikkerne samlet set desværre forstærket den negative udvikling, trods en stor indsats fra medarbejdernes side. Vi ser derfor ikke flere muligheder for at drive dem videre,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen. Udover disse 15 butikker lukker Brugsen på Amagerbrogade i København også. Til sammen har de 16 butikker belastet Coop med et underskud på et årligt to-cifret millionbeløb. Ca. 300 medarbejdere berøres af lukningen. Coop gør alt, hvad der er muligt for at skaffe dem job andetsteds i

Fakta Tyskland hitter med Dick Kaysø-film7.5.2018 10:58pressemeddelelse