Coop Danmark A/S

Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

Del

Nye tal viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre

At dyrene har haft et godt liv betyder stadig mere for forbrugerne.

I løbet af det seneste år er salget af varer med Coops Dyrevelfærdshjerte således vokset med 6,5 procent.

Andelen af kunder, der mener, at der er mere fokus på dyrevelfærd er steget fra 59 procent til 78 procent.

Og 63 procent af de adspurgte i en ny analyse fra You Gov svarer, at de foretrækker kød fra dyr, der har haft et godt liv.

Det får nu producenter til at omlægge deres produktion, så deres dyr får mere plads og bedre forhold.

”Det er nok den mest markante ændring i forbrugernes adfærd i forhold til fødevarer, siden økologien fik sit gennembrud. Det er ekstremt positivt, fordi det betyder konkrete og mærkbare forbedringer for dyrene,” siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

I 2016 introducerede Coop som de første en mærkningsordning for dyrevelfærd, Dyrevelfærdshjertet, hvor varer kan få mellem 1 og 4 hjerter, hvis de tilbyder ekstra gode forhold for dyrene i forhold til, hvad lovgivningen kræver.

”Hensigten med ordningen er at stimulere interessen for dyrenes velfærd, så producenterne i større omfang vil forbedre forholdene. Det har vi set en række af vores største leverandører gøre, og de bliver belønnet af kunderne i form af større salg. Et eksempel er kyllingerne fra De 5 Gaarde, hvor gårdene har bygget verandaer, så kyllingerne har mere plads og mulighed for frisk luft. Lige nu er landmænd på Bornholm i gang med at bygge deres stalde om, så Bornholmergrisen får mere plads og dermed får 1 velfærdshjerte,” siger Signe Frese.

I denne uge indleder Coop i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma den første af flere planlagte kampagner for Dyrevelfærdshjertet med tilbud på mange af varerne. Hjertet findes nu på 400 forskellige varer, inden årets udgang forventer Coop at passere 500. Og målet er at have mærket på 1000 forskellige varer i 2020.

I den nye undersøgelse fra You Gov fremgår det i øvrigt, at 25 procent af forbrugerne nu kender Coops Dyrevelfærdshjertet. Også statens mærke, der kom senere, har et flot kendskab på 22 procent.

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, Coop, 3091 9246

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og Cofoco bag fremtidens færdigretter22.10.2018 07:10pressemeddelelse

Med en ny serie af italienske retter vil Cofoco Food og Coop sammen sætte en ny standard for, hvordan færdigretter kan smage, se ud og opleves. De fire første retter i serien kan nu fås i Irma, Kvickly, SuperBrugsen og Coop.dk MAD. ”Efter utallige tests, smagninger og forsøg er vi nået et resultat, som vi er meget stolte over. Et resultat hvor alt fra emballagens udtryk til madens udseende og smag er af den højeste kvalitet og er med til at sikre, at måltidet virkelig kommer til sin ret,” siger adm. direktør Kåre Find Nielsen, Cofoco Food. ”Den moderne forbruger stiller stadig større krav til den mad, de køber færdig i supermarkedet. Det er ikke længere nok, at det er nemt og hurtigt at tilberede. Smagen skal også være i orden, og det er den i den grad i denne serie,” siger Sylvester Vantore, kategoriplanlægger i Coop. Serien består i første omgang af 4 retter: Svamperisotto kogt på Arborio ris rørt med Grand Padano og cremet mascarpone samt stegte svampe, Spaghetti med sicilianske kød

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum