Coop Danmark A/S

Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

Del

Nye tal viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre

At dyrene har haft et godt liv betyder stadig mere for forbrugerne.

I løbet af det seneste år er salget af varer med Coops Dyrevelfærdshjerte således vokset med 6,5 procent.

Andelen af kunder, der mener, at der er mere fokus på dyrevelfærd er steget fra 59 procent til 78 procent.

Og 63 procent af de adspurgte i en ny analyse fra You Gov svarer, at de foretrækker kød fra dyr, der har haft et godt liv.

Det får nu producenter til at omlægge deres produktion, så deres dyr får mere plads og bedre forhold.

”Det er nok den mest markante ændring i forbrugernes adfærd i forhold til fødevarer, siden økologien fik sit gennembrud. Det er ekstremt positivt, fordi det betyder konkrete og mærkbare forbedringer for dyrene,” siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

I 2016 introducerede Coop som de første en mærkningsordning for dyrevelfærd, Dyrevelfærdshjertet, hvor varer kan få mellem 1 og 4 hjerter, hvis de tilbyder ekstra gode forhold for dyrene i forhold til, hvad lovgivningen kræver.

”Hensigten med ordningen er at stimulere interessen for dyrenes velfærd, så producenterne i større omfang vil forbedre forholdene. Det har vi set en række af vores største leverandører gøre, og de bliver belønnet af kunderne i form af større salg. Et eksempel er kyllingerne fra De 5 Gaarde, hvor gårdene har bygget verandaer, så kyllingerne har mere plads og mulighed for frisk luft. Lige nu er landmænd på Bornholm i gang med at bygge deres stalde om, så Bornholmergrisen får mere plads og dermed får 1 velfærdshjerte,” siger Signe Frese.

I denne uge indleder Coop i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma den første af flere planlagte kampagner for Dyrevelfærdshjertet med tilbud på mange af varerne. Hjertet findes nu på 400 forskellige varer, inden årets udgang forventer Coop at passere 500. Og målet er at have mærket på 1000 forskellige varer i 2020.

I den nye undersøgelse fra You Gov fremgår det i øvrigt, at 25 procent af forbrugerne nu kender Coops Dyrevelfærdshjertet. Også statens mærke, der kom senere, har et flot kendskab på 22 procent.

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, Coop, 3091 9246

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

51594468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Verdensberømt plantebaseret burger lander i Irma26.6.2019 11:00:00 CESTPressemeddelelse

Som det første supermarked i Danmark kan Irma nu tilbyde kunderne verdens mest populære og anderkendte plantebaserede burger, The Beyond Burger® fra Beyond Meat. Den er 100 procent plantebaseret, uden gluten og uden soya, kendt som den burger, der smager og ligner en kødbaseret bøf mest. Den kommer fra burgerens eget hjemland, USA, hvor den er et kæmpehit. ”Vi mærker en stærkt stigende efterspørgsel efter flere plantebaserede fødevarer af høj kvalitet. Med The Beyond Burger®, opfylder vi et stort ønske ikke alene fra vores veganske kunder, men også fra det stigende antal forbrugere, der skærer lidt ned på kødet og supplere med plantebaserede alternativer,” siger Søren Steffensen. The Beyond Burger® sælges sammen med kød fra slagterafdelingerne i Irma fra 8. juli. Tal fra Coop Analyse viser, at danskernes interesse for plantebaserede varer er 3-doblet siden 2012. Og fra 2017-2018 steg salget med 18 procent. https://coopanalyse.dk/analyse/02_377-vegi-varer-salg/ https://coopanalyse.dk/an

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl18.6.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Irma tager et nyt middel i brug for at undgå, at kunderne kommer til at betale en anden pris, end den der står ved varen. Fremover får kunderne en voucher – en kupon – der giver 10 procent rabat på hele det næste køb i butikken. Det betyder, at hvis man kommer til at betale for meget for en vare, så får man mere end normal kompensation ved næste køb Initiativet kommer efter, at en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk har vist, at hver 4. kunde siger, at de hyppigt oplever prisfejl i supermarkedet. En analyse som You Gov lavede for dagbladet BT i februar i år viste, at færrest oplever fejl i Irma. ”Ganske vist kommer vi som regel bedst ud, når prisfejl bliver testet i forskellige sammenhænge. Men vi ved også, at det er noget af det, der irriterer vores kunder allermest. Og fejl kan ske for selv den bedste. Når det sker, er vi glade for, at blive gjort opmærksomme på det, så vi kan blive endnu bedre. Det er derfor, at kunden altså nu får en kompensation, der kan mærkes – af både kunden o

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum