Danskerne: Ja, Uber og de andre skal indberette til SKAT

9 ud af 10 danskere mener, at platformsvirksomheder, der formidler handel over nettet, skal leve op til de samme eller flere skattekrav som andre virksomheder. ”Det her er et klart signal til skatteministeren om, at han skal stille krav til Uber og de andre om at indberette oplysninger til SKAT ligesom normale virksomheder”, siger LO-næstformand Nanna Højlund.

Tallene stammer fra en undersøgelse, Danmarks Statistik har foretaget for LO i løbet af Folkemødet. Se nederst.

– Det er teknisk set fuldkommen ukompliceret for platformene at indberette oplysningerne til SKAT, da de allerede har oplysningerne om, hvor meget den enkelte tjener, så det gælder bare om at komme i gang, siger Nanna Højlund.

Også ansvar for forsikringer og uddannelse
– Regeringen må også hurtigst muligt forpligte platformsvirksomhederne til at sørge for de relevante forsikringer ligesom uddannelsesniveauet blandt dem, der arbejder for dem, skal leve op til de krav, lovgivningen stiller til normale virksomheder, siger Nanna Højlund.

Også det er befolkningen ifølge Danmarks Statistik enig i. 93,4 pct. af de adspurgte mener, at platformsvirksomheder skal opfylde samme eller flere krav vedrørende forsikringer og uddannelse som andre normale virksomheder. Se data nedenfor.

Spørgsmål 1: Skal virksomheder, der formidler handler over internettet mellem personer, have færre, de samme eller flere skattekrav som traditionelle virksomheder?

DST Survey, Danmarks Statistiks kontor for dataindsamlinger, har indsamlet svarene. Folkemøde-panelet er rekrutteret fra repræsentative undersøgelser fra marts til juni. Folkemødeundersøgelsen er den 16. juni udsendt til 2.367 personer og 1.214 har svaret. Den statistiske sikkerhed er efter vægtning 3pct.

Det er et øjebliksbillede, der indsamles på 24 timer, og bortfaldet er derfor større end ved normale repræsentative undersøgelser. Der er vægtet for skævt bortfald mht. køn, alder og geografi, samt indkomst og uddannelse, hvilket er DST Surveys standard for repræsentative undersøgelser. Se mere info på www.dst.dk/fm

Spørgsmål 2:Skal virksomheder, der formidler handler over internettet mellem personer, have færre eller flere krav til forsikringer og uddannelse, som traditionelle virksomheder?

DST Survey, Danmarks Statistiks kontor for dataindsamlinger, har indsamlet svarene. Folkemøde-panelet er rekrutteret fra repræsentative undersøgelser fra marts til juni. Folkemødeundersøgelsen er d. 16. juni udsendt til 2319 personer og  1343 har svaret. Den statistiske sikkerhed er efter vægtning 3 pct.

Kontakt: Pressekonsulent Anette Bindslev, tlf. 23 38 42 14