Danskerne holder hånden under håndværkerne

Butikker og institutioner holder lukket, og mange danskere holder sig isoleret bag boligens fire vægge. Coronakrisen sætter sine store aftryk, men den har ikke sat en stopper for byggelysten. Tværtimod. Tilbudsportalen 3byggetilbud.dk modtager lige nu historisk mange bygge- og renoveringsprojekter fra byggelystne danskere, institutioner og erhverv, der ønsker at igangsætte projekter og derfor søger en håndværker.

En unaturlig tendens

Siden statsminister Mette Frederiksen (S) lukkede Danmark ned den 11. marts har 3byggetilbud.dk rundet over 5.000 bygge- og renoveringsopgaver. Det er en stigning på mere end 25 procent, hvis man sammenligner med samme periode sidste år. En unaturlig høj stigning.

“Vi er meget positivt overrasket over den enorme byggelyst, der blomstrer blandt danskerne i denne tid. Vi har aldrig i vores 20-årige historie modtaget så mange henvendelser, som vi gør lige nu,” siger 3byggetilbud.dks administrerende direktør Martin Borgstrøm.

Coronakrisen har ikke ramt byggelysten

Den øgede efterspørgsel på håndværkere til boligprojekterne er en solidarisk håndsrækning, som de mere end 1.600 håndværkere, 3byggetilbud.dk samarbejder med, er yderst taknemmelige for.

“Når vores serviceafdeling taler med bygherrerne, der bruger vores portal, hører vi et klart ønske om at fremskynde projekterne for at hjælpe håndværkerne. Det gør mig utrolig glad. Der er også mange, der planlægger projekterne, sådan at de eksempelvis kan få malet boligen mens de alligevel har isoleret sig selv i sommerhuset,” siger Martin Borgstrøm.

Udover de private boligejere er de erhvervsdrivende og institutionerne også med til at holde hånden under de selvstændige håndværkerfirmaer.

“Flere institutioner og virksomheder udnytter også, at deres bygninger står tomme og beder om at få tilbud på diverse renoveringsprojekter. Det er eksempelvis skolen, der får lavet taget, nu hvor eleverne ikke er tilstede eller restauranten, der får ordnet vinduesfacaden,” forklarer Martin Borgstrøm.

En taknemmelig travlhed

Hos 3byggetilbud.dk knokler de mere 50 medarbejdere fra hjemmekontorer i hele landet. Og deres fornemmeste opgave er at følge op på de mange byggesager og formidle dem videre til portalens håndværkernetværk.

“Travlheden kan mærkes hos os og i særdeleshed også hos de håndværkere vi samarbejder med, men det er kun en god ting. I starten af coronakrisen oplevede vi en enorm usikkerhed i forhold til, hvordan de selvstændige håndværkere ville klare sig igennem denne tid og ingen vidste, hvad vi kunne forvente. Så en vækst som denne, der holder hjulene hos de mange håndværkerfirmaer i gang, kan vi ikke være andet end taknemmelige for,” siger Martin Borgstrøm og fortsætter:

“Jeg er simpelthen så stolt af, at danskerne bruger vores portal til at række ud til de lokale håndværkere. Og så er jeg spændt på, hvordan det ser ud om blot en uge. Antallet af henvendelser vi modtager accelerer lige nu, og kurven går kun op ad, ” slutter Martin Borgstrøm.

Tal:

• 3byggetilbud.dk er en tilbudsportal, der formidler relevante bygge- og renoveringsprojekter videre til portalens håndværkernetværk, der rummer mere end 1.600 håndværkerfirmaer på landsplan.
  • 3byggetilbud.dk har modtaget mere end 5.000 bygge- og renoveringsopgaver siden Danmark blev lukket ned den 11. marts. Det er en vækst på mere end 25 procent.
  • Grundet den ekstra travlhed søger 3byggetilbud.dk lige nu ekstra hænder både i form af medarbejdere og håndværkere.