Brunata A/S

Danskerne historisk upåvirkelige af energipriser

Eksploderende energipriser gør lige nu radiatorerne til en af truslerne mod mange danskeres privatøkonomi. Men skruer vi ned for varmen når prisen stiger? Historiske data fra målervirksomheden Brunata tyder desværre ikke på det.

Aktuelle beregninger fra Brunata viser, at markante prisstigninger på 38-89 procent stort set ingen effekt har haft på forbruget de foregående vintre! Det til trods for, at stigningerne har været varslet. Danskernes reelle evne til at spare på varmen, når priserne ryger op, er med andre ord meget lille.

Hvis dette mønster ikke brydes i år må det give anledning til bekymring for den kommende vinter for både boligselskaber og beboere advarer Brunatas direktør.

”Vi håber, at resultaterne kan hjælpe boligselskaberne med at forudse og forebygge problemer bedre. Mange af deres beboere er på overførselsindkomster og med en trængt økonomi, som er særligt sårbar overfor prisstigninger,” siger Jesper Kristoffersen, CEO i Brunata A/S.

Varmeforbrug immunt overfor prisstigninger

Ifølge Brunatas kalkuler er den altdominerende faktor, som afgør vores varmeforbrug, hvor kold eller varm vinteren er – de såkaldte graddage. Korrelationen mellem graddage og forbrug er tæt på 100 procent mens den tilsvarende korrelation til prisstigninger helt fra 38 til 89 procent er tæt på nul. Det betyder, at prisstigninger i de pågældende eksempler kun påvirker forbruget uhyre marginalt hos borgere i fjernvarmeværkets dækningsområde.

Brunata har foretaget beregningerne baseret på forbrug fra mere end 1,5 million målere i Danmark, graddage og priser fra udvalgte kraftvarmeværker, som enten har hævet prisen voldsomt eller sænket den i perioden januar 2020 til maj 2022. Virksomhedens største kundegruppe i Danmark er de almene boligselskaber, hvor Brunata leverer præcise fordelingsregnskaber for el, vand og varme. Brunata arbejder aktuelt med enorme datamængder fra deres målere i Danmark såvel som andre europæiske lande.

”Målsætningen er, at give ejendomsadministratorer aktuelle og overbliksskabende data om alt lige fra forbrug, energieffektivitet til varsling om lækager, skimmelsvamp og løbende toiletter,” siger siger Jesper Kristoffersen.

Resultaterne af analysen kan ses nedenfor.

Yderligere information:

Jesper Kristoffersen, CEO i Brunata A/S. Mail: jekr@brunata.com. Tel: +45 50 60 72 70

Om Brunata:

Brunata er en dansk virksomhed, som har mere end 100 års erfaring i at levere løsninger, der optimerer boligers og bygningers energiforbrug. I 2018 blev Brunata opkøbt af familieejede tyske Minol og er nu en del af en af verdens absolut førende virksomheder i branchen. Sammen med Minol vil Brunata være frontrunner for ny teknologi, der letter dagligdagen og byder på nye, spændende muligheder for både ejere, administratorer og beboere. Virksomhedens mission er at levere løsninger, som gør det muligt for ejendomme at udnytte deres energiressourcer bedst muligt og derigennem bidrage til en grønnere verden.

Information om Brunata A/S

Brunata A/S
Vesterlundvej 14
2730 Herlev

Brunata er en dansk virksomhed, som har mere end 100 års erfaring i at levere løsninger, der optimerer boligers og bygningers energiforbrug. I 2018 blev Brunata opkøbt af familieejede tyske Minol og er nu en del af en af verdens absolut førende virksomheder i branchen. Sammen med Minol vil Brunata være frontrunner for ny teknologi, der letter dagligdagen og byder på nye, spændende muligheder for både ejere, administratorer og beboere. Vores mission er at levere løsninger, som gør det muligt for ejendomme at udnytte deres energiressourcer bedst muligt og derigennem bidrage til en grønnere verden.

Følg pressemeddelelser fra Brunata A/S

Flere pressemeddelelser fra Brunata A/S

Brunata får Boligministeriet til at give klart svar29.1.2024 16:06:08 CET | Pressemeddelelse

En ændring i lejeloven betyder, at boligudlejere fra 1. januar 2024, ikke bare kan, men skal medtage deres udgifter til de såkaldte EED-forbrugsnotifikationer i deres forbrugsregnskab. Men der har været tvivl om, hvorvidt man skal tage udgifterne fra 2023 med i de forbrugsregnskaber, der netop nu bliver udarbejdet rundt om i landet. Brunata har nu fået Social-, Bolig- og Ældreministeriet til at give klart svar.

Brunata får patent på IoT-innovation, der spænder ben for løbende toiletter9.11.2023 16:12:40 CET | Pressemeddelelse

En utæt cisterne kan spilde op til 1.100 liter vand i døgnet - eller 10 fyldte badekar. I Danmark betyder det fra 5.000 og helt op til 28.000 kroner om året i ekstra vandregninger for et enkelt toilet*. Nu har cleantech-virksomheden Brunata udviklet og patenteret en IoT-baseret løsning, som allerede er testet af i Danmark - og snart bliver lanceret på det europæiske marked