Danskerne har sparet 109.000 tons CO2 ved at pante

I 2016 blev der sparet, hvad der svarer til alle danske mobiltelefoners strømforbrug i næsten tre år eller 136.000 flyveture til Rom – og dette blot ved at genanvende de tomme flasker og dåser, som danskerne afleverede tilbage. Det er den helt konkrete gevinst for klimaet, som Dansk Retursystem opgør i ny årsrapport.

Når du står i supermarkedet og afleverer dine tomme flasker og dåser, tænker du måske ikke over, at din indsats gør en forskel for klimaet. Sidste år blev der sparet ca. 109.000 tons CO2 i forhold til, hvis emballagerne var blevet produceret af nye råstoffer. Det viser en ny årsrapport fra miljøvirksomheden Dansk Retursystem, som står bag det danske pantsystem.

Den konkrete CO2-besparelse svarer til alle danske mobiltelefoners strømforbrug i næsten tre år eller 136.000 flyveture til Rom.

”Jeg synes, det er interessant at se, hvor meget pantsystemet betyder i klimaregnskabet, når man tænker på, at CO2-besparelsen svarer til, at alle danskere vil kunne oplade deres mobiltelefon i 3 år,” siger Lars Krejberg Petersen, der er administrerende direktør i Dansk Retursystem.

Det er nemlig en meget større belastningfor miljøet, når man producerer emballager af nye råstoffer, end hvis man fremstiller dem ved at genanvende de brugte emballager. Man sparer for eksempel hele 95 % energi, når man smelter en dåse om til en ny dåse – og det kan gøres igen og igen.

I rapporten fra Dansk Retursystem fremgår det også, at der i 2016 blev der afleveret 1,15 mia. dåser og flasker med pant, hvilket er 50 mio. flere emballager end året før.

”Man må sige, at forbrugerne i høj grad har accepteret pantsystemet, og hele 92 % mener, at ideen med pantsystemet er god. Det er en stor anerkendelse og samtidig et stort ansvar, som vi er meget bevidste om”, siger Lars Krejberg Petersen, der ser de flotte tal som resultatet af et pantsystem, hvor alle led i kæden spiller med.

”Den høje returprocent på 90 % kan udelukkende lade sig gøre, fordi vi alle sammen gør vores til, at det fungerer; forbrugerne afleverer emballagerne tilbage, detailhandlen tager imod dem, bryggerier og dem, der importerer øl, sodavand og vand tilmelder sig systemet og betaler gebyrer for, at emballagerne håndteres og sendes til genanvendelse. Alle tager et ansvar. Det kan vi bestemt være tilfredse med som samfund”.

Kommunikationsdirektør Hanne Luke, tlf. 20 14 05 18

Siden 2002 har Dansk Retursystem haft eneret på at drive det danske pantsystem, hvor man henter, tæller og sorterer tomme dåser og flasker og sender dem til genanvendelse. Med eneretten følger derfor en forpligtelse til altid at være effektiv og sørge for, at udgifterne er så lave som muligt.

Dansk Retursystem henter ny markedsdirektør fra Telia: Jeg er stolt over at skulle arbejde for miljø og klima24.1.2018 09:10pressemeddelelse

Når Marlene Holmgaard Fris den 1. april sætter sig i stolen som ny markedsdirektør i Dansk Retursystem, ser hun bl.a. frem til at blive en del af en virksomhed, som har stærke værdier og gør en forskel for miljø og klima. Marlene Holmgaard Fris kommer fra en stilling som direktør for product management, logistik og B2C salg, Telia Company Danmark A/S og har tidligere arbejdet i Ørsted A/S.

2. klasse fra Nors bliver Årets Panthelte – igen!23.11.2017 11:35pressemeddelelse

0.-4.-klasser fra hele landet har de seneste fire uger lært om klima og samlet tomme dåser og flasker i håb om at vinde titlen som Årets Panthelte i Dansk Retursystems årlige klimakonkurrence. Det blev 2. klasse fra Nors Skole, som sikrede sig titlen med ufattelige 95.903 tomme dåser og flasker. Det er andet år klassen vinder konkurrencen. Opskriften er engagement og evnen til at mobilisere lokalsamfundet.