Danskerne har shoppet for enorme summer i 2016, se tallene her

Analyse: Danmark er ifølge EU-kommissionens digitale økonomi- og samfundsindeks (DESI) Europas bedst digitaliserede land og sætter milliardrekord i 2016, hvor de handlende er et bredt udsnit af befolkningen. MONEYBANKER har, med hjælp fra FDIH, undersøgt danskernes vaner inden for nethandel.

Forretningerne er for lang tid siden gået online og pungen blevet digital, men hvordan står udviklingen til i 2017, og særligt: hvilken slags forbruger navigerer i det digitale marked lige nu? MONEYBANKER har med hjælp fra FDIH taget temperaturen på det danske og europæiske marked for at klarlægge de vigtigste tendenser.

Undersøgelsen fra MONEYBANKER er baseret på en række publikationer fra bl.a. EU-kommissionen, FDIH, og Postnord.

”Danmark har et højt uddannelsesniveau, og en meget høj grad af digitalisering, ikke mindst årelang digital selvbetjening i banker og i det offentlige. Så det er naturligt, at også de ældste grupper i befolkningen er digitale frontløbere i et europæisk perspektiv". – Henrik Theil, FDIH

Set i forhold til den omfattende DESI-undersøgelse lavet af EU-kommissionen, er Danmark det land med de bedste præmisser for digital færden. Det afspejler sig også i diversiteten af brugere på nettet og købere i webshops. Dobbelt så mange danske ældre som de gennemsnitlige ældre europæere handler på nettet og kvinder og mænd handler lige meget på nettet, dog med køb af varer i forskellige kategorier.

Det er ikke bare et bredt segment, der E-shopper, men også et engageret segment, der sætter sig ind i produkterne og sammenligner priser. 45% af danskerne læser altid eller næsten altid kundeanmeldelser online, før produktet kommer i kurven – kun ca. halvdelen af europæerne har samme vane.

Når danskerne handler online, betales der i stigende grad med alternative og digitale betalingsmetoder som en digital pung, Mobilepay eller PayPal. Det gøres ikke kun på computeren, men også på smartphonen. For Henrik Theil er udviklingen klar: ”Betalingskort er på vej ud, og omdrejningspunktet for vores digitale liv bliver mobiltelefonen, både når det gælder handel og betalinger på nettet”.

For kommentarer eller yderligere information, kontakt da:

Simon Grønlund

Sgroenlund@moneybanker.com