L&F

Danskerne har ny verdensrekord i økologi-forbrug

Del

Stigning i salget af økologiske varer viser at danske forbrugere er klar til mere økologi, mener Landbrug & Fødevarer. Ifølge Danmarks Statistik voksede salget af økologiske varer med 12 procent fra 2014 til 2015. Det betyder at Danmark fortsat er det land i verden, hvor andelen af solgte økologiske fødevarer i detailhandlen er højest.

Danske forbrugere shopper økologi som aldrig før. Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser at salget af økologiske varer i danske supermarkeder er steget med 12 procent fra 2014 til 2015. Det betyder at 8,4 procent af de varer, der sælges i den danske detailhandel er økologiske og at Danmark hermed har verdensrekorden i andelen af økologisalg i detailhandlen.

En titel der glæder økologichef i Landbrug & Fødevarer, Kirsten Lund Jensen.

- Tallene viser tydeligt, at danskerne nu er klar til endnu mere økologi. Samtidig har supermarkederne satset stort på at have det største og bredeste udbud af økologiske varer. Den kraftige vækst i salget er et tydeligt signal til erhvervet om, at der er grobund for at økologien kan vokse yderligere i de kommende år. Derfor tror vi i Landbrug & Fødevarer også på at der er et marked til at nå målet om 300.000 hektar økologisk areal i 2020, siger hun.

Det er især salget af økologisk frugt og grønt, der er steget kraftigt med 28 procent fra 2014 til 2015. En af årsagerne kan være at danske forbrugere i stigende grad foretrækker frugt og grønt, hvor der ikke er brugt pesticider i produktionen.

-I en forbrugeranalyse som Landbrug & Fødevarer offentliggjorde tidligere i år, svarede over halvdelen af de danskere der køber økologi, at de netop køber økologisk, fordi de gerne vil undgå sprøjterester i frugt og grøntsager, siger Kirsten Lund Jensen.

Men også salget af økologisk kød er steget markant fra 2014 til 2015 med 12 procent. Det skyldes, at flere supermarkeder over hele landet nu tilbyder et større udbud af økologisk kød, hvor det før kun var i de større byer forbrugerne kunne finde et sådant udvalg. Og forbrugernes voksende interesse for økologisk kød kan mærkes hos slagterierne, der lige nu mangler både økologisk svine- og oksekød. Derfor er det vigtigt at de landmænd der gerne vil lægge deres produktion om til økologi kan komme hurtigt i gang, mener Kirsten Lund Jensen.

- I dag kan man kun søge tilsagn under økologitilskudsordningen en gang om året, og derfor kan der gå rigtig lang tid fra landmændene begynder på en omlægning, til de kan få udbetalt deres første økologitilskud. Vi vil gerne have et mere fleksibelt system, hvor man kan komme med i ordningen, når markedsmulighederne er der, så vi får udnyttet potentialet for øget økologisk produktion herhjemme endnu bedre.

Udover frugt og grønt samt kød er salget af økologiske æg igen steget. Denne gang med 8 procent. Det samme er mejeriprodukter og de dyrere økologiske produkter som vin, chokolade, kaffe og te.

- Ligesom det er tilfældet med det økologiske kød, så fylder andelen af disse varer også mere på supermarkedets hylder end de gjorde for bare et par år siden. Samlet set betyder det, at vi forventer en lignende stigning i salget af økologiske varer i 2016, siger Kirsten Lund Jensen.

Yderligere kontakt til økologichef Kirsten Lund Jensen via pressekonsulent Mille Marie Christensen, mic@lf.dk, mobil: 61702047

Information om L&F

L&F
L&F
Axeltorv 3, 1. sal
1609 København V

3339 4000http://www.lf.dk/
Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på 156 milliarder kroner årligt og med 169.000 beskæftigede repræsenterer vi et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Ved at nytænke og synliggøre erhvervets bidrag til samfundet sikrer vi vores medlemmer en stærk placering i Danmark og globalt.

Følg pressemeddelelser fra L&F

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra L&F

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum