Danskerne handlede for rekordbeløb på Black Friday

Danskerne svingede Dankortene som aldrig før på årets Black Friday. Med en omsætning med Dankort på godt 2,117 mia. kr. blev dagen den største shoppedag nogensinde i Danmark.

Selv om fænomenet er ærkeamerikansk, får Black Friday år for år bedre og bedre fat i danskerne.

Black Friday 2017 blev den største af sin art nogensinde i Danmark – og omsætningen lå i år betydeligt højere end sidste år.

Danskerne shoppede således i fredags for 2,117 milliarder kroner inklusive den nethandel, der blev registreret på dagen. Det er en fremgang på 5,8 procent i forhold til sidste år, hvor omsætningen på selve dagen landede på to milliarder kroner.

Det gør Black Friday 2017 til den største enkeltstående handelsdag i Danmark nogensinde – og tallet kan tilmed vokse de kommende dage, efterhånden som netbutikkerne får pakket og sendt bestillingerne og derefter modtager betalingen.

”Vi ser tydeligt, at tendensen fra de tidligere år fortsætter. Nu kender mere end ni ud af ti danskere til fænomenet Black Friday. Mange bruger dagen til at tage forskud på julegaveindkøbene, og for detailhandlen er det en oplagt måde at markere starten på julehandlen, fortæller Tine Marie Andersen, politisk konsulent for Black Friday ved Dansk Erhverv.

Pres på butikkerne

Det er dog ikke selve Dankort-betalingen, der skaber travlheden. Tal fra Nets viser, at godt to ud af fem Dankort-betalinger nu sker kontaktløst.

”Black Friday var en travl dag for danskerne og Dankort. Forbruget med Dankort overgik rekorden fra sidste år med 5,8 procent. Det er imponerende. Vores vurdering er, at mange af betalingerne i butikkerne har været kontaktløse, for det er netop i situationer med trængsel og kø ved kasseapparatet, at det kan være en fordel at betale kontaktløst,” siger Jeppe Juul-Andersen, der er Senior Vice President og ansvarlig for Dankort i Nets.

Sidste år viste tal fra Dansk Erhverv, at mere end hver fjerde dansker havde Dankortet oppe ad lommen på Black Friday. Det tal ventes også være steget i år.

Travlhed i onlinebutikker

Men det er ikke kun i de fysiske butikker, at shoppedagen bringer travlhed med sig. Også på nettet var der travlt fra morgenstunden.

E-handlen udgjorde fredag 13,6 procent af den samlede handel, hvilket er en stigning på knap to procentpoint i forhold til sidste år.

Dette tal ventes at stige i løbet af ugen, efterhånden som betalingerne går igennem til landets netbutikker.

Kontakt: Søren Winge, Pressechef i Nets: +45 29 48 26 46

Klausdalsbrovej 601
DK-2750 Ballerup

+45 44 68 44 68https://www.nets.eu/

BOKIS indgår ny langsigtet aftale med Nets19.12.2022 08:45:10 CET | Pressemeddelelse

BOKIS, der står for indkøb og udvikling på betalingsområdet for medlemmer af Lokale Pengeinstitutter og Landsdækkende Banker, har indgået en ny langsigtet aftale sammen med Nets, en del af Nexi Group. I aftaleperioden, der løber frem til 31. december 2029, vil de i alt 50 danske pengeinstitutter i samarbejdet fortsætte med at udstede og håndtere betalinger med Dankort og internationale beta-lingskort via Nets.