Danskerne glemmer at tjekke pensionen ved ægteskab og skilsmisse

​Når danskerne bliver gift, skilt eller får børn, glemmer de at tjekke pensionen, viser en ny undersøgelse. Det kan få alvorlige konsekvenser, advarer brancheorganisation.

​Færre end én ud af ti danskere husker at tjekke eller ændre deres pensionsordning, når de bliver gift eller skilt. Endnu værre står det til, når danskerne får børn. Her er det kun to procent, der tjekker op på deres pensionsordning.

Det viser en ny Epinion-undersøgelse fra Forsikring & Pension op til Pensionsdagen på søndag. Her går vi over til vintertid og får dermed en ekstra time i døgnet. Pensionsbranchen opfordrer alle danskerne til at bruge den ekstra time på at få styr på deres pensionsordninger.

- Det kan få alvorlige konsekvenser, hvis ens forsikringer i pensionsordningen ikke bliver justeret, når man bliver gift, skilt eller får børn. Når ens liv ændrer sig, bør det være naturligt, at danskerne samtidig tilpasser deres pensionsordninger til deres nye livsforhold, siger Anne Seiersen, underdirektør i Forsikring & Pension.

Det sker bare ikke. Under hver tiende dansker tjekker op på pensionen og de tilhørende forsikringer, når de bliver gift eller skilt. Det kan få kedelige konsekvenser for de efterladte, hvis en ægtefælle eller forælder dør.

- Det kan sætte de pårørende i en vanskelig situation, hvis for eksempel livsforsikringen i pensionsordningen går til de forkerte personer, fordi man glemte at begunstige de rette personer, siger Anne Seiersen.

Glemmer forsikringerne

Manglende viden er den største årsag til, at danskerne glemmer at tjekke pensionen, når deres liv ændrer sig. Mange ved slet ikke, at de har forsikringer i deres pensionsopsparinger, viser undersøgelsen fra Epinion. Her svarer hele 22 procent af danskere med en pensionsopsparing, at de ikke ved, om deres pension indeholder forsikringer. Det skal Pensionsdagen hjælpe med at minde danskerne om.

- Ud over de personlige konsekvenser, risikerer børnene at få en økonomisk øretæve, hvis den ene eller begge forældre går bort. Hvis man vil give sine børn mest muligt tryghed, er det derfor vigtigt at tjekke, om man har den rigtige børnepension, eller om man skal have tilrettet livsforsikringen i sin pensionsordning, så den dækker ens børn på bedste vis, hvis man dør, siger Anne Seiersen.

På PensionsInfo.dk kan man nemt få et overblik over sin pensionsordning og tilhørende forsikringer.

Læs mere på Pensionsdagen.dk eller tjek din pension på PensionsInfo.dk

Pressetelefon: 41919101

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Flere sundhedsinitiativer på nordjyske arbejdspladser6.4.2018 11:15pressemeddelelse

40 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Nordjylland har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en fremgang på 12 procentpoint i forhold til 2017, hvor tallet var 28 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.

Flere sundhedsinitiativer på arbejdspladser i Syddanmark6.4.2018 11:12pressemeddelelse

45 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Syddanmark har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en fremgang på 10 procentpoint i forhold til 2017, hvor tallet var 35 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.

Flere sundhedsinitiativer på sjællandske arbejdspladser6.4.2018 10:59pressemeddelelse

56 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Sjælland har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en fremgang på 15 procentpoint i forhold til 2017, hvor tallet var 41 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.

Flere sundhedsinitiativer på midtjyske arbejdspladser6.4.2018 10:45pressemeddelelse

47 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Midtjylland har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en fremgang på 16 procentpoint i forhold til 2017, hvor tallet var 31 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.

Flere sundhedsinitiativer på hovedstadens arbejdspladser6.4.2018 10:34pressemeddelelse

50 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Hovedstaden har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en lille fremgang på 1 procentpoint i forhold til sidste år, hvor tallet var 49 procent, og over landsgennemsnittet på 48 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.