Deloitte

Danskerne er vilde med tilbudsmails, men de unge falder fra

Del

Den gennemsnitlige forbruger har sagt ja til tilbudsmails fra 10 forskellige virksomheder

Peter Mølkjær
Peter Mølkjær

København, 27. september 2016

Tøjfirmaer, skofirmaer, supermarkeder, bilimportører, nyhedsmedier, flyselskaber og livsstilsfirmaer. Danskerne er vilde med at modtage tilbudsmails og nyhedsbreve om deres yndlingsprodukter. Det viser nye tal fra Deloitte. Ifølge undersøgelsen har den gennemsnitlige forbruger sagt ja til at modtage e-mails fra hele 10 forskellige virksomheder. Men de unge begynder langsomt at falde fra.

- Tilbuds- og nyhedsmails har i flere år været i hastig vækst som den foretrukne markedsføringskanal. For forbrugerne er det en let måde at holde sig ajour med produkter, man holder af. For virksomhederne er det en hurtig og billig adgang til de mest købevillige kunder, siger forbrugerekspert i Deloitte Peter Mølkjær.

For nogle virksomheder kan e-maillisterne ligefrem være mange penge værd, såfremt man har haft en struktureret tilgang til at indhente accept fra forbrugerne, mener Peter Mølkjær.

- Eftersom e-mailsmarkedsføring kun er lovlig, hvis man som forbruger har sagt tydeligt ja, er det klart, at et stort e-mailregister med tydelig forbrugeraccept er guld værd for en virksomhed. Det gælder, uanset om man indgår strategiske partnerskaber, står foran et ejerskifte eller bare vil sikre kundernes fortsatte loyalitet. E-mailaccepter er benhård valuta.

På trods af den store popularitet er der muligvis sorte skyer forude for tilbuds- og nyhedsmails. De unge forbrugere falder nemlig fra.

- Ser man på de 40- til 49-årige, modtager de i gennemsnit e-mails fra 12 forskellige virksomheder. Det tal falder til 9 for de unge under 30 år. Det kan synes at være en lille forskel, men det er et tydeligt tegn på, at mange unge vælger e-mailen fra. Det er en tendens, der forventeligt vil forstærkes.

Mens e-mailbølgen altså potentielt kan være på retur, er der til gengæld masser af muligheder for at nå forbrugerne gennem nye teknologier.

- I dag findes allerede avanceret teknologi, der gør brug af mobil lokationsdata for at nå forbrugerne, hvor rent faktisk befinder sig, ikke bare hvor de bor. Dermed kan man lave skræddersyede tilbud på det helt rigtige sted på det helt rigtige tidspunkt. Det kræver dog stadig, at forbrugerne er villige til at dele deres data, så der skal være en gulerod i den anden ende, siger Peter Mølkjær.

12 pct. af danskerne modtager tilbuds- eller nyhedsmails fra 20 virksomheder eller flere.

Fakta:

Så mange tilbuds- eller nyhedsmails modtager danskerne:

9 pct. modtager ingen

18 pct. modtager mellem 1 og 4

34 pct. modtager mellem 5 og 9

22 pct. modtager mellem 10 og 14

5 pct. modtager mellem 15 og 19

12 pct. modtager 20 eller flere

Tallene er baseret på i alt 796 interview med repræsentativt udvalgte danske forbrugere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Nøgleord

Kontakter

Peter Mølkjær
Tlf. +45 21 60 21 74
pmoelkjaer@deloitte.dk

Billeder

Peter Mølkjær
Peter Mølkjær
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugsvaner.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum