Deloitte

Danskerne er vilde med supermarkedernes rabatmærker

Del

53 pct. samler mærker for at få gode tilbud

Peter Mølkjær
Peter Mølkjær

København, 16. juni 2016

”Vil du have bonen med? Samler du på mærker?” Den sætning høres oftere og oftere ved kassen i de danske supermarkeder. Her bruges rabatmærkerne til at belønne de mest trofaste kunder med ekstra gode tilbud. Og over halvdelen af forbrugerne kvitterer med et ”ja tak”. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.

- Rabatmærkerne har for alvor gjort deres indtog i detailhandlen, hvor de løbende bruges i forskellige kampagner. Man kan synes, det er en lidt gammeldags måde at markedsføre sine tilbud, men man må bare konstatere, at kunderne elsker det. De er absolut med på legen, siger Deloittes forbrugerekspert Peter Mølkjær.

Det er dog ikke alle ja-sigerne, der ender med at købe et produkt.

- Ud af de 53 pct., der siger ja tak til mærkerne, er det cirka to tredjedele, der ender med at købe et af tilbudsprodukterne, mens den sidste tredjedel altså springer fra. Det er dog stadig en ret stor ”hit-rate” og noget, der uden tvivl må give brede smil hos detail-bosserne, siger Peter Mølkjær.

Selv for de kunder, der ikke ender med at købe et produkt, kan rabatmærkerne stadig have stor værdi, vurderer Peter Mølkjær:

- Mærkerne tilfredsstiller jo vores grundlæggende samlermani. Det er ikke anderledes, end når man som barn smider to-kroner i sparebøssen eller gemmer fodboldkort i skuffen. Vi mennesker elsker små dimser, som vi kan opbevare og akkumulere. Her passer supermarkedernes rabatmærker perfekt.

Derfor overrasker det heller ikke Peter Mølkjær, at de unge faktisk er lige så glade for mærkerne som de ældre forbrugere.

- Der er præcis lige mange unge og ældre, der siger ja tak til mærkerne, om end der er lidt flere ældre, der ender med at gøre brug af dem. For supermarkederne er det dog ekstremt positivt, at de yngre kunder også er hoppet med på samlerbølgen. Derfor tror jeg, at vi kommer til at se endnu flere af den slags kampagner i fremtiden.

Kvinder er lidt mere flittige end mænd til at samle på rabatmærker. Tilsvarende er jyder lidt gladere for mærkerne end københavnere.

Fakta:

Har du inden for de seneste 2 år samlet på samle- eller rabatmærker i et supermarked med henblik på efterfølgende at kunne købe udvalgte varer med rabat?

Ja, og jeg foretog et køb: 36 pct.

Ja, men jeg købte ikke varerne i sidste ende: 17 pct.

Nej: 42 pct.

Ved ikke: 5 pct.

Tallene er baseret på i alt 1165 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Nøgleord

Kontakter

Peter Mølkjær
Tlf. +45 21 60 21 74
pmoelkjaer@deloitte.dk

Billeder

Peter Mølkjær
Peter Mølkjær
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugsvaner.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum