Deloitte

Danskerne er vilde med sidste salgsdato i supermarkedet

Del

76 pct. siger ja tak til kort holdbarhed mod rabat

København, 25. juli 2016

Tæt på sidste salgsdato. Udløber i morgen. Nedsat på grund af meget kort holdbarhed. I disse tider er supermarkederne fyldt med dagligvarer, der skal spises med det samme, og derfor sælges med en klækkelig rabat. Den mulighed udnytter hele 76 pct. af forbrugerne, og hver fjerde gør det op til flere gange om ugen. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte.

- Dagligvarebutikkerne er i dag ekstremt fokuserede på at være transparente omkring holdbarhed. Derfor er man også meget opmærksom på at få sat varerne ned, når sidste salgsdato nærmer sig. Det skal være tydeligt, at her er tale om en vare, som skal spises her og nu, så ingen kunder føler sig snydt, siger Deloittes forbrugerekspert Peter Mølkjær.

Ifølge undersøgelsen køber 28 pct. af forbrugerne varer med holdbarhedsrabat mindst en gang om ugen. 30 pct. gør nogle gange om måneden, mens 18 pct. gør det nogle gange om året. Kun 9 pct. gør det aldrig.

- Tallene viser tydeligt, at der er tre grupper af forbrugere, når det gælder kort holdbarhed. Den første gruppe går decideret efter at finde varer med rabat. Den anden gruppe gør det af og til, når de løber ind i et tilbud. Endelig er der en tredje gruppe, der konsekvens siger nej, men det er faktisk overraskende få, siger Peter Mølkjær.

Ifølge Peter Mølkjær har flere års debat om madspild haft en positiv indvirkning på forbrugernes lyst til at købe varer med kort holdbarhed:

- Det er både bedre for supermarkederne, for forbrugerne og samfundet generelt, hvis maden ender på køkkenbordet i stedet for at ende i containeren. Derfor er det også win-win, når varerne langes over disken med rabat. Det sender et klart signal om, at vi alle sammen har et ansvar for at værne om miljøet.

Derfor overrasker det heller ikke Peter Mølkjær, at de fleste varer med kort holdbarhed faktisk købes af folk, der ikke har brug for rabatten:

- Det er meget sigende, at det ikke er pensionister, studerende eller folk på overførselsindkomster, der er flittigst til at købe varerne tæt på sidste salgsdato. Det er derimod folk i arbejde.

- Det viser med al tydelighed, at kampen mod madspild ikke kun er et økonomisk anliggende, men lige så meget et spørgsmål om værdier. Det handler først og fremmest om at have en holdning til den måde, hvorpå vi bruger vores ressourcer.

Ifølge undersøgelsen er københavnere, sjællændere, fynboer og jyder lige flittige til at købe de nedsatte varer.

Fakta:

Hvor ofte køber du dagligvarer, hvor prisen er sat ned på grund af kort holdbarhed?

En eller flere gange om ugen: 28 pct.

En eller flere gange om måneden: 30 pct.

Nogle gange om året: 18 pct.

Sjældnere: 10 pct.

Aldrig: 9 pct.

Ved ikke: 5 pct.

Så mange køber de nedsatte dagligvarer mindst en gang om ugen:

Danskere i arbejde: 30 pct.

Studerende: 28 pct.

Pensionerede, arbejdssøgende og lign.: 26 pct.

Tallene er baseret på i alt 1000 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Nøgleord

Kontakter

Peter Mølkjær
Tlf. +45 21 60 21 74
pmoelkjaer@deloitte.dk

Billeder

Download
Peter Mølkjær
Peter Mølkjær
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugsvaner.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum