Danskerne er vilde med borgertip-apps

19.4.2017 07:45 | LE34

Del

I flere byer kan borgerne tippe kommunen om huller i vejen eller væltede træer via mobilen. Henvendelserne boomer, og ud over at skabe besparelser hos kommunerne, er borgertip-apps blevet en gevinst for borgerne.

I mange byer henvender borgerne sig til kommunen via appen Borgertip, når de for eksempel opdager et hul i vejen, der skal repareres. Resultatet heraf har blandt andet været langt flere borgerhenvendelser end forventet. Foto: PR.
I mange byer henvender borgerne sig til kommunen via appen Borgertip, når de for eksempel opdager et hul i vejen, der skal repareres. Resultatet heraf har blandt andet været langt flere borgerhenvendelser end forventet. Foto: PR.

Engang ringede borgerne til kommunen, når de faldt over et hul i vejen. Senere kunne de skrive en mail. Gennem de seneste år er stadigt flere kommuner imidlertid begyndt at bruge borgertip-apps, hvor borgerne hurtigt kan tippe kommunen ved at tage et billede af eksempelvis et væltet træ, der skal fjernes. Løsningen var tænkt som et redskab til at automatisere arbejdsgange, men gevinsten viser sig nu for alvor i form af bedre service til borgerne.

– Mange kommuner stod med et effektiviseringsbehov, som er blevet imødekommet med digitalisering. Kommunerne sparer ressourcer ved at undgå unødvendig håndtering af telefonopkald og e-mails, men resultatet har ikke kun vist sig på bundlinjen. I flere byer oplever man nemlig, at dialogen med borgerne er forbedret, fordi det er nemt og trygt at kontakte kommunen via apps, fortæller Torbjørn Mandahl Pedersen, der er forretningschef for geografiske informationssystemer (GIS) i landinspektørfirmaet LE34.

Et ukendt behov

Siden 11. april sidste år har borgerne i Aarhus Kommune haft mulighed for at tippe via appen Aarhus Borgertip. Kommunen forventede at få cirka 3000 henvendelser årligt, men antallet for det første år ser nu ud til at ende på cirka 11.000.

– Vi har fået mange flere henvendelser, end vi regnede med, og det kommer til udtryk i bybilledet, hvor flere opgaver simpelthen bliver registreret og derfor udført – der har været et behov for at komme tættere på borgeren. En stor del af henvendelserne kan vi tage hånd om med det samme, og fordi vi nemt kan dirigere de forskellige tips hen til de rigtige mennesker, oplever borgerne hurtigt en positiv effekt, forklarer Helle Holm Vinther, der er driftsingeniør i Aarhus Kommune.

Løsninger med borgeren i centrum

Fokus har hidtil været på, hvor mange mandetimer kommunerne kunne spare, men i tråd med teknologiens udvikling fylder sammenspillet med borgerne mere. I mange kommuner er arbejdsgangene stadig helt eller delvist manuelle, men med de løsninger, der er på markedet i dag, er det ikke længere nødvendigt.

– Vi er kommet til anden generation, hvor det ikke længere er tilstrækkeligt med en enkeltstående app, der blot kan formidle et tip. For at strømline opgavehåndteringen er det nødvendigt, at de forskellige systemer spiller optimalt sammen, og automatiseret kommunikation giver borgerne oplevelsen af, at deres bidrag bruges i processen, forklarer Torbjørn Mandahl Pedersen og eksemplificerer:

–  De oplysninger, der kommer via Borgertip, er fuldt integrérbare med kommunens øvrige kortsystemer. Hvis en kommune for eksempel er ved at renovere en park, kan medarbejderne opdatere kortet. Hver gang, der så kommer et tip fra det område, sendes der automatisk et svar til borgeren med information om, hvad der finder sted.

Nøgleord

Kontakter

Olav Arnkjær
PR Consultant, Epicent PR
(+45) 81 72 89 01
oar@epicent.dk

Torbjørn Mandahl Pedersen
Forretningsområdechef GIS, LE34
(+45) 88 20 87 58
tmp@le34.dk

Billeder

I mange byer henvender borgerne sig til kommunen via appen Borgertip, når de for eksempel opdager et hul i vejen, der skal repareres. Resultatet heraf har blandt andet været langt flere borgerhenvendelser end forventet. Foto: PR.
I mange byer henvender borgerne sig til kommunen via appen Borgertip, når de for eksempel opdager et hul i vejen, der skal repareres. Resultatet heraf har blandt andet været langt flere borgerhenvendelser end forventet. Foto: PR.
Download
Borgertip er en del af LE34’s Geonote – en digital kortløsning, der skaber overblik over og letter arbejdsgange. Foto: PR.
Borgertip er en del af LE34’s Geonote – en digital kortløsning, der skaber overblik over og letter arbejdsgange. Foto: PR.
Download

Vedhæftede filer

Links

Information om LE34

LE34
Energivej 34
2750 Ballerup

77332222http://www.le34.dk

LE34 er med 25 kontorer og over 300 medarbejdere Danmarks største landinspektørfirma. Virksomheden arbejder for bygherrerådgivere, byggebranchen, forsyningsselskaber, landbruget, private og den offentlige sektor i ind- og udland. LE34 er certificeret efter ISO 9001:2008. Læs mere på www.le34.dk.

Følg pressemeddelelser fra LE34

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra LE34

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum