Danskerne er vilde med borgertip-apps
Engang ringede borgerne til kommunen, når de faldt over et hul i vejen. Senere kunne de skrive en mail. Gennem de seneste år er stadigt flere kommuner imidlertid begyndt at bruge borgertip-apps, hvor borgerne hurtigt kan tippe kommunen ved at tage et billede af eksempelvis et væltet træ, der skal fjernes. Løsningen var tænkt som et redskab til at automatisere arbejdsgange, men gevinsten viser sig nu for alvor i form af bedre service til borgerne.
– Mange kommuner stod med et effektiviseringsbehov, som er blevet imødekommet med digitalisering. Kommunerne sparer ressourcer ved at undgå unødvendig håndtering af telefonopkald og e-mails, men resultatet har ikke kun vist sig på bundlinjen. I flere byer oplever man nemlig, at dialogen med borgerne er forbedret, fordi det er nemt og trygt at kontakte kommunen via apps, fortæller Torbjørn Mandahl Pedersen, der er forretningschef for geografiske informationssystemer (GIS) i landinspektørfirmaet LE34.
Et ukendt behov
Siden 11. april sidste år har borgerne i Aarhus Kommune haft mulighed for at tippe via appen Aarhus Borgertip. Kommunen forventede at få cirka 3000 henvendelser årligt, men antallet for det første år ser nu ud til at ende på cirka 11.000.
– Vi har fået mange flere henvendelser, end vi regnede med, og det kommer til udtryk i bybilledet, hvor flere opgaver simpelthen bliver registreret og derfor udført – der har været et behov for at komme tættere på borgeren. En stor del af henvendelserne kan vi tage hånd om med det samme, og fordi vi nemt kan dirigere de forskellige tips hen til de rigtige mennesker, oplever borgerne hurtigt en positiv effekt, forklarer Helle Holm Vinther, der er driftsingeniør i Aarhus Kommune.
Løsninger med borgeren i centrum
Fokus har hidtil været på, hvor mange mandetimer kommunerne kunne spare, men i tråd med teknologiens udvikling fylder sammenspillet med borgerne mere. I mange kommuner er arbejdsgangene stadig helt eller delvist manuelle, men med de løsninger, der er på markedet i dag, er det ikke længere nødvendigt.
– Vi er kommet til anden generation, hvor det ikke længere er tilstrækkeligt med en enkeltstående app, der blot kan formidle et tip. For at strømline opgavehåndteringen er det nødvendigt, at de forskellige systemer spiller optimalt sammen, og automatiseret kommunikation giver borgerne oplevelsen af, at deres bidrag bruges i processen, forklarer Torbjørn Mandahl Pedersen og eksemplificerer:
– De oplysninger, der kommer via Borgertip, er fuldt integrérbare med kommunens øvrige kortsystemer. Hvis en kommune for eksempel er ved at renovere en park, kan medarbejderne opdatere kortet. Hver gang, der så kommer et tip fra det område, sendes der automatisk et svar til borgeren med information om, hvad der finder sted.
Nøgleord
Kontakter
Olav Arnkjær
PR Consultant, Epicent PR
(+45) 81 72 89 01
oar@epicent.dk
Torbjørn Mandahl Pedersen
Forretningsområdechef GIS, LE34
(+45) 88 20 87 58
tmp@le34.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Links
Information om LE34
LE34 er med 25 kontorer og over 300 medarbejdere Danmarks største landinspektørfirma. Virksomheden arbejder for bygherrerådgivere, byggebranchen, forsyningsselskaber, landbruget, private og den offentlige sektor i ind- og udland. LE34 er certificeret efter ISO 9001:2008. Læs mere på www.le34.dk.
Følg pressemeddelelser fra LE34
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra LE34
Boom i sommerhussalg kan give flere skeltvister – sådan undgår du nabostrid7.7.2021 08:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Pandemien har fået danskerne til at købe sommerhuse som aldrig før, men uklare grænser kan skabe nabostridigheder i sommerhusområderne. Få fagmandens fem råd til at undgå tvister på tværs af skel.
LE34 vinder seksårig kontrakt med Aarhus Vand6.7.2021 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Aarhus Vand har netop indgået en seksårig rammeaftale med landinspektørfirmaet LE34. Dermed får LE34 en central placering i det ambitiøse VandPartner-samarbejde, der ikke kun sikrer rent drikkevand og korrekt håndtering af spildevand herhjemme, men også globalt.
LE34 i Viborg vinder stor rammeaftale med Evida11.5.2021 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Landinspektørfirmaet LE34 har vundet en stor rammeaftale med gasdistributøren Evida med hovedsæde i Viborg. Med aftalen, der løber over otte år, er LE34 med til at servicere den danske gasbranche.
LE34 vinder stor rammeaftale med Evida6.5.2021 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største landinspektørfirma, LE34, har vundet en stor rammeaftale med gasdistributøren Evida. Med aftalen, der løber over otte år, er LE34 med til at servicere den danske gasbranche.
Dansk mobil-teknologi sikrer bedre spildevandshåndtering til gavn for sundheden i Ghana15.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aarhus Kommune deltager i et dansk-ghanesisk samarbejde, hvor dansk GIS-teknologi skal sikre bedre vandkvalitet og mere drikkevand i byen Tema i Ghana. Projektet vidner om et stort dansk eksportpotentiale i fremtiden.