Danskerne er vilde med at sortere affald

Der er godt nyt på klimafronten, for danskernes vilje til at sortere affald er i vækst. Det viser en undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA

Julen er én af årets helt store affaldssyndere, da danskerne bruger blandt andet op mod 825 tons gavepapir alene til julegaverne. Heldigvis har danskerne taget klimakampen til sig hjemme i husholdningerne og sorterer affald i ét væk. Det viser en undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA, der har spurgt danskerne, i hvilken grad, de indenfor de seneste to år tager mere hensyn til miljø- og klimabelastninger ved at sortere mere affald. Her svarer mere end otte ud af 10, at de i meget høj grad, i høj grad og nogen grad sorterer mere affald.

»Tallene viser, at danskerne har forstået, at hele klimakampen skal tages gravalvorligt. For det er afgørende, at vi har borgerne med til at løfte en stor del af opgaven, når det kommer til affaldssortering og i det hele taget at gøre Danmark til et grønt foregangsland,« siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Næste skridt - elektronik

»Genbrug er guld,« står der på de københavnske skraldebiler, der kører rundt i den tidlige morgenstund i hovedstaden og kører affald væk. Appelsinskræller, rødkålsrester og andeben har i blandt andet København deres egen grønne spand under vasken, og danskerne har i stigende grad taget de udvidede affaldssorteringsmuligheder til sig. Et kilo bioaffald kan konverteres til 33 timers lys i en elpære, ifølge Københavns Kommune. IDAs undersøgelse viser også, at der er en lille overvægt i andelen af københavnere, der affaldssorter.

»Klimadagsordenen så småt krøbet ind under huden på os, viser undersøgelsen, men vi kan sagtens blive endnu bedre til at genanvende husholdningsartikler. For jo mere genanvendelse, jo mindre CO2-udledning og luftforurening med farlige partikler, jo mindre skade på vandmiljøet og jo mindre forsuring af miljøet. Det hænger rigtig godt sammen med, at vi arbejder målrettet med at følge FN’s bæredygtighedsmål om at få en mere grøn og bæredygtig planet,« siger Thomas Damkjær Petersen, der opfordrer til, at vi også skal fokusere mere på, hvordan vi får genanvendt endnu mere elektronisk affald.

Ifølge en FN-rapport blev der i 2014 produceret 41,8 millioner ton elektronisk affald, og mindre end en sjettedel af det blev genbrugt korrekt. Danmark indtog – med 24 kilo elektronisk affald pr. indbygger – en fjerdeplads over lande, der smider mest elektronik ud.

FAKTA:

Hvis vi ikke skal brænde gamle mobiltelefoner og andet elektronisk affald i forbrændingsanlæggene, skal det samles ind til genanvendelse. I hvilken grad mener du, at pantordninger for mobiltelefoner og andet elektronik er en god ide?

I meget høj grad

32%

I høj grad

25%

I nogen grad

23%

I mindre grad

7%

Slet ikke

8%

Ved ikke

6%

I alt

100%

Over halvdelen af de batterier, der sælges i Danmark, bliver aldrig sendt retur til genanvendelse. I hvilken grad mener du, at pantordninger for batterier er en god ide?

I meget høj grad

38%

I høj grad

28%

I nogen grad

19%

I mindre grad

6%

Slet ikke

7%

Ved ikke

3%

I alt

100%

Kilde: Befolkningsundersøgelse med 2.009 respondenter af Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA 2018.

Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA - tlf. 21708784
Tina Splidsboel, presserådgiver, Ingeniørforeningen, IDA - tlf. 60 666 700