Danskerne er vilde med at donere deres gamle telefoner

Danskerne har doneret mere end 8.000 gamle mobiltelefoner i løbet af et halvt år. Mobilerne er solgt til genanvendelse, og pengene er gået ubeskåret til TDC Groups samarbejde med Børns Vilkår om at støtte børn til et positivt og trygt online liv.

Det skulle gerne være trygt og positivt for vores børn at færdes på de sociale medier. Men mange børn har brug for hjælp til, hvordan man opfører sig på nettet og hvordan man håndterer ubehagelige oplevelser i det digitale liv. Samtidig er forældrene sjældent klædt ordentligt på til, hvordan de kan guide deres børn til et mere sikkert og trygt fællesskab på digitale og sociale medier.

Derfor lancerede TDC Group og Børns Vilkår i sommeren 2017 en indsamling af brugte mobiltelefoner, som bliver solgt til genanvendelse og pengene går ubeskåret til Børns Vilkår. Sammen støtter vi, at forældre via gratis kurser og online undervisningsforløb kan få redskaberne til at hjælpe deres børn til et godt digitalt liv,

- I TDC Group er vi enormt glade for, at der allerede er doneret mere end 8.000 mobiltelefoner. Næsten endnu bedre er det, at vi også har haft flere tusinde forældre gennem de første kurser om børns online-liv. Men der er stadig hundredtusindvis af mobiler, der fortsat ligger i gemmerne og kunne gøre gavn. Så mit håb er, at der er mange flere, som vil støtte op om indsatsen og donere deres gamle mobiler i den nærmeste YouSee-butik. Alle mobiltelefoner kan bruges, også selv om de ikke virker. På den måde kan vi sammen tage ansvar for, at teknologien bliver genbrugt, samtidig med at vi hjælper de unge med at bruge de digitale muligheder på en positiv måde, siger Jens Aaløse, koncerndirektør i TDC Group.

Også hos Børns Vilkår er der glæde over danskernes villighed til at støtte Mobilindsamlingen, formand Peter Bartram siger:

- På BørneTelefonen får vi ofte henvendelser fra børn som har set eller oplevet noget ubehageligt på nettet uden at tale med nogen voksne om det. Det er bekymrende, at over halvdelen af disse børn, går med den uhyggelige oplevelse alene og ikke har en voksen eller ven at tale med. Derfor glæder vi os meget over danskernes gavmildhed, som betyder, at vi kan tilbyde endnu flere forældre hjælp og redskaber til, hvordan de kan tale med deres børn om, hvordan man passer på sig selv og hinanden på internettet får et positivt digitalt liv, men også hvordan man selv opfører sig på nettet.

• 8.192 brugte mobiltelefoner er indsamlet mellem juni og december 2017
  • 79 % af de donerede mobiler er mellem 10 og 20 år gamle
  • Af de nyere telefoner/smart phones udgør 6 % af dem iPhones, 5 % er Samsung og 3 % er Nokia telefoner
  • Kun 15 % af alle mobiltelefoner bliver genanvendt på verdensplan
  • 91 % af en brugt mobiltelefon kan tages i brug igen, og 97 pct. af resten genanvendes og bruges til reservedele
  • Pengene går ubeskåret til samarbejdet mellem Børns Vilkår og TDC Group "Forældre i en digital verden"

Se mere her: https://bornsvilkar.dk/tdc

Se mere her: https://tdcgroup.com/da/ansvarlighed/mobilindsamling

Mobilindsamlingen fortsætter i resten af 2018. Sådan kan du være med!

Alle kan donere gamle mobiltelefoner i landets45 YouSee-butikke reller i en af de 4 YouSee On Tour biler .

Som erhvervsdrivende kan man aflevere gamle mobiler i en af de 15 TDC Erhvervscentre eller direkte til Account Managers i TDC Erhverv.

Telefoner kan også afleveres hos Børns Vilkår ellerENIGMA - Museum for Post, Tele & Kommunikation og Dansk Erhverv.

For yderligere information kontakt TDC Group på 70 20 35 10.

TDC Group: Digitale konflikter skader unges sammenhold6.9.2018 07:00pressemeddelelse

Den hårde tone på nettet har stor betydning for de unges trivsel – også i den fysiske verden. Og det kalder på skærpet opmærksomhed, siger Jens Aaløse, koncerndirektør i TDC Group, som optakt til Ungdommens Folkemøde d. 6.- 8. september i Valbyparken. Her afholder TDC Group sammen med ENIGMA- Museum for post, tele og kommunikation, Børns Vilkår og Danske Skoleelever debatter og workshop under overskriften ”Fællesskab i en digital verden”.

90’er mobiler lever endnu30.7.2018 07:48pressemeddelelse

Med alle de muligheder, der er på en moderne smartphone, kan det virke mærkeligt. Men ikke desto mindre holder nogle danskere stadig fast i deres gamle mobiltelefon tilbage fra 90’erne. Således viser data fra TDC Groups mobilnet, at der i juni blev registreret 521 aktive mobiltelefoner fra før år 2000. Det er især mobiler fra finske Nokia, der stadig bliver benyttet. Otte af mobilerne i top-10 er produceret af Nokia. Top-10 over 90’er telefoner i TDC Groups mobilnet: 1. Nokia 6150 (1998) 2. Nokia 5110 (1998) 3. Nokia 6150-Ex (1998) 4. Nokia 3210 (1998) 5. Nokia 6081/NME-2A (1997) 6. Motorola International 2700 (1998) 7. Motorola MC2-41B12 (1998) 8. Nokia 6090 (1999) 9. Nokia 6110 (1997) 10. Nokia 7110 (1999) Hos YouSee er produktchef Niels Pedersen, der arbejder med indkøb af mobiler, ikke overrasket over, at det er Nokias mobiler, der dominerer. - Nokia var kongen, da mobiludviklingen for alvor tog fart sidst i 90’erne, og vi så nye funktioner på telefonerne som eksempelvis sms-ordbog