Personaliserede reklamerer, der forfølger dig, når du bruger internettet, er til stor irritation for langt de fleste danskere, og samtidig er næsten alle modstandere af, at deres persondata og adfærd gives videre til tredjepart. Det viser resultaterne fra en befolkningsundersøgelse fra Userneeds lavet for Ingeniørforeningen, IDA blandt 2.000 danskere.

Ifølge undersøgelsen angiver 74 procent at de ikke bryder sig om videregivelse eller salg af oplysninger om deres adfærd til tredjepart, og 77 procent, synes at personaliserede tilbud fra alle mulige andre websites, de besøger, er en dårlig idé.

”Hvis du eksempelvis søger efter en gave på nettet, er det svært at holde hemmeligt, hvis det er sket fra en tablet, som hele familien har adgang til, når der konstant popper reklamer op med tilbud fra den side, du har besøgt,” siger han.

”Der er dermed strammet op på kravet til samtykke, og det er blevet mere tydeligt for brugerne at få et overblik. det er dog kun de EU-baserede hjemmesider, og det kræver stadigvæk, at man som forbruger rent faktisk læser, hvad der står, og ikke bare accepterer i blinde," siger han.

Alle

3%

Jeg synes, de er irriterende

71%

Jeg synes, de er ok

23%

Ved ikke

I alt

100%

Kilde: Userneeds har for Ingeniørforeningen, IDA spurgt 2.000 danskere i alderen 18-70 år.

Meget godt

Godt

Hverken eller

Dårligt