Deloitte

Danskerne er klar til førerløse biler

Del

59 pct. siger ja tak til at slippe rattet

Gustav Jeppesen
Gustav Jeppesen

København, 1. december 2015

De førerløse biler er på alles læber, og danskerne er i den grad klar. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her svarer næsten seks ud af 10, at de gerne sætter sig ind i en førerløs bil, så længe den er testet, afprøvet og godkendt.

”I disse år oplever vi en revolution inden for moderne transport-teknologi. Metroen i København er allerede førerløs, mange billetsystemer er blevet mobile, og så er der naturligvis helt ny teknologi som førerløse biler, der allerede bliver testet flere steder i USA,” siger partner i Deloitte Gustav Jeppesen, der er ekspert i infrastruktur.

Revolutionen i de førerløse biler er først og fremmest, at intelligensen sidder på taget.

”I den traditionelle biltrafik sidder intelligensen dels under motorhjelmen, dels hos chaufføren. På toglinjerne bygger man intelligensen ned i sporet og signalerne. I de førerløse biler sidder intelligensen på taget af bilen. Derfor er det heller ikke overraskende, at en del danskere stadig er skeptiske,” siger Gustav Jeppesen.

Danmark står foran store trafikinvesteringer de kommende år, og her kommer ny teknologi til at spille en afgørende rolle, mener Gustav Jeppesen:

”Flere af de store infrastrukturprojekter står færdige inden 2020. Det gælder f.eks. metroen, signalprogrammet, København-Ringsted-strækningen samt letbanerne i Odense og Århus. Derfor skal man allerede nu i gang med at planlægge næste bølge af investeringer. Her kommer teknologien til at spille en endnu større rolle,” siger han.

Tidligere på året viste en stor europæisk undersøgelse fra Deloitte, at der i den grad er brug for investeringer i infrastruktur.

”Hver europæer rejser i gennemsnit 35.000 kilometer om året, og stadigt flere søger over mod den kollektive trafik. Førerløse biler kan jo med tiden også blive til førerløse taxaer eller førerløse busser. Også her åbner teknologien op for helt nye muligheder,” siger Gustav Jeppesen.

26 pct. af danskerne siger blankt nej til førerløse biler, mens 16 pct. er usikre på, om de ville have lyst til at stige ind.

I 1997 spurgte Gallup danskerne om deres indstilling til Storebæltsforbindelsen. Mere end hver tredje var dengang utrygge ved eller turde slet ikke benytte tunnelen.

Om undersøgelsen:

Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

De internationale tal er baseret på Deloittes rapport ”Transport in the Digital Age”, som er en kortlægning af de vigtigste internationale trends inden for moderne transportformer. Læs rapporten her: http://www2.deloitte.com/uk/en/pages/business-and-professional-services/articles/transport-in-the-digital-age.html

De historiske tal findes her: http://www2.tns-gallup.dk/media/2952/angst%20og%20b%C3%A6ven.pdf

Deloitte er i år vært for to konferencer om infrastruktur:

Datarevolutionen i transportsektoren, onsdag den 2. december – i samarbejde med Transportøkonomisk Forum (TØF)

http://toef.dk/index.php?pageid=2&conference_action=readmore&conference_id=333

Managing Megaprojects 2015, torsdag den 3. december

http://info.deloitte.dk/Megaprojects-2015.html

Nøgleord

Kontakter

Gustav Jeppesen
Tlf. +45 22 20 22 08
gjeppesen@deloitte.dk

Billeder

Gustav Jeppesen
Gustav Jeppesen
Download
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html
Gustav Jeppesen er partner i Deloitte og ekspert i infrastruktur og offentlige megaprojekter.

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum