Danskerne er gode til at gennemskue digital svindel
En ny analyse om danskernes kendskab til informationssikkerhed viser, at mange danskere fortsat udsættes for såkaldte phishing-forsøg. Heldigvis viser analysen også, at danskerne generelt er gode til at gennemskue forsøg på digitalt svindel.
Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner står bag analysen, der viser, at 57 procent af danskerne har været udsat for forsøg på phishing via mail, sms eller telefonopkald, men kun 1 procent af dem faldt i fælden og udleverede de personlige oplysninger.
I en tilsvarende undersøgelse fra 2020, havde 64 procent af danskerne oplevet forsøg på phishing og 2 procent blev svindlet.
”Jeg er glad for at se, at rigtig mange danskere har fået en god digital sikkerhedskultur ind under huden, og at få danskere falder i de digitale fælder. Vi må dog ikke læne os for langt tilbage, for det kan have store konsekvenser, når man bliver offer for et digitalt svindelnummer. Vi skal fortsætte med at øge kendskabet til den gode digitale adfærd og styrke danskernes kompetencer inden for digital sikkerhed,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre.
”Vi ser en bekymrende udvikling i den digitale kriminalitet i disse år, og de kriminelle er ofte ét eller flere skridt foran. Derfor er det utrolig opløftende, at danskerne er blevet så gode til at gennemskue, hvornår der er tale om snyd. Men det gør det ikke alene. I kommunerne har vi et stort fokus på at uddanne og vejlede vores medarbejdere, så de har en sikker adfærd og dermed passer godt på danskernes oplysninger,” siger formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg Peter Rahbæk Juel.
”I regionerne gør vi vores yderste for at passe godt på dine sundhedsdata, og vi er med i kampagner om cybersikkerhed. Sundhedsvæsenet er dybt afhængigt af danskernes tillid. Det er positivt, at danskerne er gode til at gennemskue digital svindel på mail, sms eller telefon. For svindlerne er derude. Sikker digital adfærd hos danskerne kombineret med høj cybersikkerhed er vores bedste fælles værn,” siger formand for Danske Regioner Anders Kühnau.
Hvert år i oktober afholdes national cybersikkerhedsmåned, som sætter fælles fokus på digital sikkerhed i Danmark, og Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner har i den forbindelse gennemført flere borgerrettede kampagner om cybersikkerhed. Senest har en kampagne med skuespilleren Bodil Jørgensen mindet folk om, at banker og offentlige myndigheder ikke uopfordret vil bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.
Om analysen
Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner tager hvert andet år temperaturen på, hvor godt borgere og offentligt ansatte efterlever anbefalingerne til en sikker digital adfærd samt barrierer, der kan stå i vejen for en god digital adfærd.
Hent analysen ’Danskernes kendskab til informationssikkerhed 2022’ her og find tidligere analyser fra 2013, 2014, 2015, 2016, 2018 og 2020 her.
Fakta: Hvad er phishing?Phishing er en form for svindel, hvor svindlerne forsøger at narre personlige oplysninger, som fx kodeord, betalingskortoplysninger eller MitID-oplysninger, fra offeret. Offeret kan fx blive lokket til at udlevere sine personlige oplysninger på baggrund af en dækhistorie eller blive bedt om at klikke på et link, som fører til en falsk loginside, hvor offeret kan indtaste sine loginoplysninger. Phishing kan både foregå via mail, sms eller telefonopkald. Hvis offeret falder for svindelnummeret, kan det få konsekvenser i form af økonomiske tab, identitetstyveri eller tab af data. |
Nøgleord
Kontakter
Michael Højgaard BangPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 16mihb@digmin.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Digitaliseringsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Europæiske ministre støtter dansk erklæring om bedre beskyttelse af børn online10.10.2025 12:00:52 CEST | Pressemeddelelse
Ministre fra 27 europæiske lande har netop underskrevet erklæringen ’The Jutland Declaration’ om behovet for bedre beskyttelse af børn og unge online.
Regeringen: Børn og unge under 15 år skal ikke have sociale medier7.10.2025 12:52:11 CEST | Pressemeddelelse
Børn og unge under 15 år skal ikke være på sociale medier. Sådan lyder det i et nyt udspil, som digitaliseringsministeren præsenterer i dag. Med fem målsætninger vil regeringen skabe en tryggere barndom i en digital virkelighed.
Ny aftale skal sikre bedre brug af det digitale i skoler og fritidslivet6.10.2025 10:02:20 CEST | Pressemeddelelse
Forældre skal hjælpes til at lave kollektive aftaler om det digitale, og kommuner, skoler og fritidstilbud skal have særligt fokus på utilsigtede konsekvenser ved digitalisering. Det er blandt målsætningerne i en ny aftale mellem regeringen, KL og parterne på skoleområdet.
11 nye anbefalinger skal styrke børn og unges digitale liv25.9.2025 10:00:24 CEST | Pressemeddelelse
Flere muskler til at holde øje med techgiganterne, nye myndighedsvejledninger og bedre beskyttelse af digitalt udsatte børn og unge. Det er nogle af de anbefalinger, som ’Alliancen for et trygt og godt digitalt børne- og ungeliv’ i dag lancerer.
Ny aftale skal klæde forældre bedre på, når børn skal have deres første telefon19.9.2025 10:06:56 CEST | Pressemeddelelse
For at understøtte bedre beskyttelse af børn og unge på digitale enheder går en lang række aktører nu sammen om en ny aftale, der skal ruste forældre og børn, når en telefon til et barn eller ung skal købes. Fremover vil en gruppe teleselskaber og butikker nemlig hjælpe med at stille information og vejledning til alderssvarende digitale enheder og indstillinger til rådighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum