Coop Danmark A/S

Danskerne er blevet mere passionerede kaffedrikkere

Del

Derfor er Cirkel Kaffe klar med største udvidelse i 65 år

Danskerne har altid drukket meget kaffe. Men i løbet af de seneste 10 år er der sket en dramatisk forandring af danskernes kaffevaner.

Det er ikke længere noget, hvor de fleste drikker den samme standardkaffe. Kravene er blevet langt mere differentierede. En undersøgelse gennemført af IPSOS viser, at 41 procent af forbrugerne i Danmark betegner sig selv som meget interesseret i kaffe. Gruppen ”Passioneret omkring kaffe” er vokset fra 3 procent i 2010 til 21 procent i 2019.

Derfor lancerer Danmarks ældste mærkevarekaffe, Cirkel Kaffe, nu sin hidtil mest omfattende udvidelse af sortimentet. Det sker med en helt ny serie af specialkaffe fra Afrika og Latinamerika.  Den hedder Cirkel Grand Cru og byder på kaffe i høj kvalitet med mange detaljer og nuancer i smagen. Man kan opleve topkaffe fra fire lande med meget forskellige kopprofiler samt en espresso. Alle fem varianter er certificeret Rainforest eller Fair Trade, mens to tillige er økologiske.

”Det er kaffe, der sætter en helt ny standard for kaffe solgt i supermarkeder. Baseret på de bedste bønner fra Tanzania, Brasilien, Kenya og Guatemala og ristet på vores eget state of the art risteri i Kenya er der noget til selv de mest krævende kaffekunder,” siger Søren Sylvest, der de seneste to år har været kaffeambassadør for Coop og international salgsdirektør for Coops eget kafferisteri i Kenya, African Coffee Roasters 

Han var med til at starte den kafferevolution, der er sket i Danmark, da han sammen med Claus Meyer skabte Estate Coffe for ca. 20 år siden.

”Jeg tror kun, at interessen vil vokse de kommende år. Vi ser en ny generation vokse op med større interesse for bedre kaffeoplevelser, udbuddet af god kaffe vokser og det er blevet langt mere tilgængeligt, både på cafeer, kaffebarer og nu også i supermarkederne. Det er cheap luxury, som de fleste kan forkæle sig selv med,” siger Søren Sylvest.

Den nye serie kommer som toppen i Cirkel Kaffe, hvor den almindelige Blå, Grøn og Guld Cirkel kaffe er fundamentet. Sidste år kom Cirkel Sølv serie af bedre kaffe forarbejdet af Coops egne medarbejdere på African Coffee Roasters.

Cirkel Kaffe Grand Cru sælges i eksklusive sorte poser med zip-genluk. Den kommer i februar 2021 i alle Kvickly og SuperBrugsen samt i udvalg Dagli’Brugsen- og Fakta/Coop 365-butikker med kaffemølle. Pris: 39,95 kr. for 250 g kaffe.

Yderligere information: Kaffeambassadør Søren Sylvest, 5159 4155 /

soren.sylvest@coop.dk

 

CIRKEL GRAND CRU KAFFEPROFILER 

                                                                                                                            

Kilimanjaro TANZANIA                                                                                                                                                          Bønner fra kaffefarme i 1500-1800 meters højde omkring det ikoniske Kilimanjaro bjerg i Tanzania.                                                                                                                                        Kopprofil: Mellemristet. Elegant blød kaffe med ren smag af kaffe og markant sødme, ingen bitterhed.

 

Samambaia Estate BRASIL                                                                                                                                                  Single Estate kaffe fra farmen Samambaia i Campo das Vertentes, Minas Gerais Brasilien.    

Kopprofil: Mørkristet. Fyldig kaffe fra Brasilien med lav syrlighed og noter af fin chokolade.

KENYA                                                                                                                                                                                     Kaffe fra African Coffee Roasters hjemmebane, udvalgt og ristet af George Wanja, Kenyas førende Ristemester.

Kopprofil: Mellemristet. Kompleks og fyldig kaffe med intens sødme og let frugtig syrlighed.                                                                                                                                           

Økologisk GUATEMALA                                                                                                                                               Kooperativ kaffe fra højtbeliggende små familiebrug med rig vulkansk jord i det nordvestlige Guatemala. 

Kopprofil: Mørkristet. Intens og kompleks kaffe med delikat syrlighed og udtalt sødme.

Økologisk ESPRESSO BARISTA                                                                                                                                                         Komposition af natural og våd fermenteret gourmet kaffe fra Uganda og Congo. Langsom espresso ristning. Kompleks fyldig espresso med sødme og frugtnoter. God til Espresso, Macchiato, Cappuccino og Caffé Latte.

Fotos til fri brug vedhæftet

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Hun skal stå i spidsen for varerne i Danmarks nye lavprissupermarked18.1.2021 08:02:53 CETPressemeddelelse

Jette Christiansen, 57 år, er ny sortimentschef for Coops lavpriskæder, Fakta og Coop 365. Hun har dyb erfaring fra en række ledende stillinger inden for toppen af dansk detailhandel. Gennem 25 år havde hun en lang række lederjobs i Magasin, fra 2007-2012 var hun ansvarlig for tekstil-indkøb i Coop som kategorigruppechef, og derefter har hun været hos Salling Group. ”Med Jette på holdet får vi leder med dyb kundeindsigt, en stærk fornemmelse for varetendenser og en sjælden erfaring i dansk detailhandel,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop 365 og Fakta. Fakta omfatter 360 butikker, mens Coop 365 består af foreløbig 16, som en test af et nyt koncept for fremtidens lavprissupermarked. De åbnede primært i anden halvdel af 2020, og i første halvdel af i år vil det antal blive øget, som følge de første positive kundereaktioner. Som sortimentschef får Jette Christiansen ansvaret for at udvikle et udvalg, der skal ramme den moderne, kvalitets- og prisbevidste kunde. Yderligere information

Irma kommet hjem til Kartoffelrækkerne15.1.2021 00:05:00 CETPressemeddelelse

Det har været et længe næret ønske hos såvel Irma som kunderne i Kartoffelrækkerne på Østerbro i København at få en Irma lige der. Lige før jul opstod muligheden, og på rekordtid er der opbygget en lille Irma på Øster Farimagsgade 28. Den slog i al stilfærdighed dørene op 7. januar, men er fra starten nærmest blevet løbet over ende. Nu er butikken blevet fyldt op igen og er klar med alle de klassiske Irma-varer i den 117 kvm. store butik. Det er den 8. butik, som Irma har på Østerbro. ”Irma og Østerbro har altid passet godt sammen, og intet sted i bydelen er der langt til den nærmeste butik. Alligevel har vi drømt om at få en butik ved Kartoffelrækkerne, og vi har gennem årene fået talrige opfordringer til at åbne der. Derfor er det dejligt at se, at kunderne har taget så godt imod os her,” siger konst. kædedirektør Rikke Wolff, Irma. Butikken ledes af Daniél Ingvardtsen, der også har ansvaret for to andre Irma-butikker i det centrale København, nemlig Irma i Illum (der i øjeblikket er

Irma fordobler salg af varer fra små leverandører5.1.2021 05:00:00 CETPressemeddelelse

Under Corona-krisen er de mindste producenter af både drikke- og fødevarer blevet hårdt ramt, da restauranter og cafeer blev lukket. Men i København har kunderne bakket dem kraftigt op. Således har Irma i to forskellige kampagner fordoblet salget af varer fra sine mindste leverandører. I foråret indledte kæden kampagnen #Tænksmåt, hvor man bl.a. lavede nogle hjælpepakker med varer fra en række af de små producenter. Dem blev der solgt over 700 af. I den anden Corona-bølge åbnede Irma Bar22, hvor man solgte drikkevarer fra producenter, der ikke længere havde salg til cafeer og restauranter. Det medførte også en stigning på 100 procent. En af dem, der har nydt godt af begge kampagner, er Bybi. "Bybi handler i stor grad om fællesskaber. Trods vi ikke har kunne afvikle events, markeder og invitere indenfor i Bybi, har vi alligevel mærket fællesskabsånden mere end nogensinde før. Vi vil gerne sige stor tak til Irma og Irmas kunder for at nyde honning og andre lækkerier fra Bybi. Kampagnerne

Digitale betalinger sætter rekord i Coop4.1.2021 05:50:00 CETPressemeddelelse

For første gang har over 100.000 af kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma på én dag betalt deres dagligvarer digitalt - det vil sige ved hjælp af Coop app’en på deres telefon. I alt er der i 2020 gennemført mere end 15 millioner digitale betalinger i Coop-butikkerne. Det er en stigning på 237 procent i forhold til 2019. ”2020 har definitivt været et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandelen i Danmark,” siger digital direktør i Coop, Morten Viktor. Det kommer også til udtryk i kundernes brug af muligheden for at gå uden om kassekøen. I hele 2019 og 2020 har det i næsten alle Coops godt 1.000 butikker været muligt med Scan & Betal selv at scanne varerne, komme dem direkte ned i indkøbsnettet og gå uden om kassekøen. Det er øget med 300 procent i 2020 i forhold til 2019. Og dermed er det blevet benyttet omkring 10 millioner gange i løbet af i år. ”Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse en

Irma donerer julemad til udsatte københavnske familier23.12.2020 09:37:22 CETPressemeddelelse

For første gang har Irma indgået aftale med nonprofit organisationen Nordic Community, som skal sikre julemad til borgere i København, der selv har svært ved at få råd til det. Nordic Community henter mad i de Irmabutikker, der holder lukket i juledagene, og dermed har varer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter jul. ”I Nordic Community er vi rigtig glade for samarbejdet med Irma her i julen. Partnerskabet vil medføre en betydelig reduktion af madspildet fra Irmas butikker hen over juledagene, og maden vil blive fordelt blandt økonomisk trængte borgere rundt omkring i Storkøbenhavn. Samarbejdet omkring fødevarer er især vigtigt i denne tid, hvor pandemien har øget antallet af mennesker, der har brug for hjælp. Sammen kan vi styrke fællesskabet og en bæredygtig fremtid,” siger Saimon Skurichin, stifter og formand, Nordic Community Nordic Community er en nonprofit organisation, som har eksisteret i to år. Deres primære aktivitet er at afhente overskudsmad, som ellers v

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum