Danskerne dropper kassekøen

I løbet af de seneste to måneder er antallet af danskere, der selv scanner deres varer i supermarkedet steget med 35 procent

Kunderne i supermarkederne synes, det er nemt selv at scanne varerne og slippe uden om kassekøen.

Det er konklusionen efter, at Coop har indført Scan & Betal i 900 af sine butikker i løbet af det seneste halvandet år.

Scan & Betal giver kunderne mulighed for at scanne og betale deres varer med deres telefon, putte dem direkte i deres indkøbsnet og derefter forlade butikken.

I løbet af de seneste 12 måneder har 200.000 Coop-kunder brugt Coop Appen til selv at scanne og betale varerne.

Det ugentlige antal Scan & Betal transaktioner har nu passeret 100.000.

Og fra november frem til udgangen af januar er antal Scan & Betal transaktioner vokset med 35 procent. Og væksten fortsætter dag for dag.

En af forklaringerne er, at det er intuitivt nemt.

For nylig lavede Coop et eksperiment. På torvet i Hillerød blev opstillet et Scan & Betal køleskab, hvor man kunne købe de varer, man ville, blot ved at scanne og betale med Coop Appen. Uden instrukser fandt kunderne selv ud af at tage, scanne og betale varerne med deres Coop App.

”Vi har ønsket at give kunderne tilbud om at gøre de daglige indkøb nemmere og hurtigere. Vores erfaring viser, at de på rekordtid har taget det nye koncept til sig,” siger Head of Payment and Selfcheckout i Coop, Lotte Lund Larsen.

Scan & Betal findes i langt de fleste butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma.

”Vi forventer, at de fleste af vores kunder vil benytte denne form for indkøb i fremtiden. Det indebærer, at vi får mulighed for at give bedre service ude på butiksgulvet, for Scan & Betal skal ikke betyde færre medarbejdere. Og der vil også i fremtiden være mulighed for at få personlig betjening for dem, der ønsker det,” siger Lotte Lund Larsen.

Alle har mulighed for at benytte Scan & Betal, blot de henter Coop Appen på deres smartphone.

Pressekontakt - Jens Juul Nielsen: 51594468

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse