Danskerne dropper kassekøen

I løbet af de seneste to måneder er antallet af danskere, der selv scanner deres varer i supermarkedet steget med 35 procent

Kunderne i supermarkederne synes, det er nemt selv at scanne varerne og slippe uden om kassekøen.

Det er konklusionen efter, at Coop har indført Scan & Betal i 900 af sine butikker i løbet af det seneste halvandet år.

Scan & Betal giver kunderne mulighed for at scanne og betale deres varer med deres telefon, putte dem direkte i deres indkøbsnet og derefter forlade butikken.

I løbet af de seneste 12 måneder har 200.000 Coop-kunder brugt Coop Appen til selv at scanne og betale varerne.

Det ugentlige antal Scan & Betal transaktioner har nu passeret 100.000.

Og fra november frem til udgangen af januar er antal Scan & Betal transaktioner vokset med 35 procent. Og væksten fortsætter dag for dag.

En af forklaringerne er, at det er intuitivt nemt.

For nylig lavede Coop et eksperiment. På torvet i Hillerød blev opstillet et Scan & Betal køleskab, hvor man kunne købe de varer, man ville, blot ved at scanne og betale med Coop Appen. Uden instrukser fandt kunderne selv ud af at tage, scanne og betale varerne med deres Coop App.

”Vi har ønsket at give kunderne tilbud om at gøre de daglige indkøb nemmere og hurtigere. Vores erfaring viser, at de på rekordtid har taget det nye koncept til sig,” siger Head of Payment and Selfcheckout i Coop, Lotte Lund Larsen.

Scan & Betal findes i langt de fleste butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma.

”Vi forventer, at de fleste af vores kunder vil benytte denne form for indkøb i fremtiden. Det indebærer, at vi får mulighed for at give bedre service ude på butiksgulvet, for Scan & Betal skal ikke betyde færre medarbejdere. Og der vil også i fremtiden være mulighed for at få personlig betjening for dem, der ønsker det,” siger Lotte Lund Larsen.

Alle har mulighed for at benytte Scan & Betal, blot de henter Coop Appen på deres smartphone.

Pressekontakt - Jens Juul Nielsen: 51594468

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen20.2.2020 09:17:06 CETPressemeddelelse

I morgen bliver det muligt at smage årets første danske kartofler. De er avlet af Karl Larsen i drivhus på Fyn, og det er Coop, der har købt dem. De vil derfor kunne købes i morgen – fredag den 21. februar – i udvalgte Kvickly, SuperBrugsen og Irma-butikker. Der bliver udbudt i alt 280 bakker a 200 gram. Prisen er 125 kr. pr. bakke. Det er en uge tidligere, at det bliver muligt at smage de første danske kartofler. Sidste år kom de første i butikkerne 2. marts. Yderligere information: Indkøber Thomas Skjoldby, Coop Frugt og Grønt, 5221 4098