Danskerne dropper kassekøen

I løbet af de seneste to måneder er antallet af danskere, der selv scanner deres varer i supermarkedet steget med 35 procent

Kunderne i supermarkederne synes, det er nemt selv at scanne varerne og slippe uden om kassekøen.

Det er konklusionen efter, at Coop har indført Scan & Betal i 900 af sine butikker i løbet af det seneste halvandet år.

Scan & Betal giver kunderne mulighed for at scanne og betale deres varer med deres telefon, putte dem direkte i deres indkøbsnet og derefter forlade butikken.

I løbet af de seneste 12 måneder har 200.000 Coop-kunder brugt Coop Appen til selv at scanne og betale varerne.

Det ugentlige antal Scan & Betal transaktioner har nu passeret 100.000.

Og fra november frem til udgangen af januar er antal Scan & Betal transaktioner vokset med 35 procent. Og væksten fortsætter dag for dag.

En af forklaringerne er, at det er intuitivt nemt.

For nylig lavede Coop et eksperiment. På torvet i Hillerød blev opstillet et Scan & Betal køleskab, hvor man kunne købe de varer, man ville, blot ved at scanne og betale med Coop Appen. Uden instrukser fandt kunderne selv ud af at tage, scanne og betale varerne med deres Coop App.

”Vi har ønsket at give kunderne tilbud om at gøre de daglige indkøb nemmere og hurtigere. Vores erfaring viser, at de på rekordtid har taget det nye koncept til sig,” siger Head of Payment and Selfcheckout i Coop, Lotte Lund Larsen.

Scan & Betal findes i langt de fleste butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma.

”Vi forventer, at de fleste af vores kunder vil benytte denne form for indkøb i fremtiden. Det indebærer, at vi får mulighed for at give bedre service ude på butiksgulvet, for Scan & Betal skal ikke betyde færre medarbejdere. Og der vil også i fremtiden være mulighed for at få personlig betjening for dem, der ønsker det,” siger Lotte Lund Larsen.

Alle har mulighed for at benytte Scan & Betal, blot de henter Coop Appen på deres smartphone.

Pressekontakt - Jens Juul Nielsen: 51594468

Coop tilbyder sine lejere at udskyde betaling1.4.2020 13:10:27 CESTPressemeddelelse

Coop har omkring 190 eksterne lejere i sine ejendomme over hele Danmark. De får nu tilbud om at udskyde betaling af husleje i tre måneder. ”Corona-krisen rammer også mange af vores lejere på deres likviditet. Vi vil gerne hjælpe dem nu, hvis de har behov for det,” siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop. ”Vi gør det for at hjælpe dem her og nu. Men det er også en hjælp til os selv, så vi har de samme gode lejere, når denne krise er ovre,” siger Kræn Østergård Nielsen. Det er i overvejende grad andre butikker, servicefag, undervisning samt lagre og produktion, der er i lejemålene. I begyndelsen af corona-krisen tilbød Coop sine små lokale leverandører at fremrykke betalingen til dem. Det har betydet, at foreløbig 378 leverandører har fået tidligere betaling. Det betyder, at betaling af fakturaer for et tre-cifret millionbeløb ugentligt betales før tid. Yderligere information: Koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, 5159 4468 (via Jens Juul)

Coop vil hjælpe mindre fødevarevirksomheder til salg via crowdfundingkanal25.3.2020 09:01:12 CETPressemeddelelse