Danskerne drømmer om pensionisttilværelse med stort rejsebudget

Rejser ligger helt i top på prioriteringslisten over, hvad danskerne ønsker at bruge flere penge på, når de bliver pensionister. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for Industriens Pension.

Når arbejdslivet slutter, og pensionisttilværelsen begynder, er det for mange et startskud til en ny aktiv tilværelse, hvor der helst skal være plads til masser af rejser, kulturoplevelser og restaurantbesøg. Sådan er ønsket i hvert fald hos en stor del af danskerne, viser en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for Industriens Pension.

I den nye undersøgelse, som bygger på svar fra 1.018 danskere i den erhvervsaktive alder, svarer ca. tre ud af fire, at de især ønsker at bruge penge på rejser, når de bliver pensionister. I undersøgelsen har det været muligt at angive flere ønsker til forbruget som pensionist ud over det almindelige husholdningsforbrug, men rejser indtager en suveræn førsteplads på listen.

Bedre muligheder for at udleve drømmene
På ønskelistens anden- og tredjeplads kommer kulturoplevelser og hobbyer, som henholdsvis 46 og 44 procent peger på. Omvendt er der ikke de store ønsker om at skrue op for budgettet til renovering af huset eller en udskiftning af bilen. Kun 8 procent peger på renovering af boligen som et område, man ønsker at bruge penge på, mens 9 procent drømmer om at bruge penge på ny bil.

”Der er ofte mange drømme, der skal udleves i den tredje alder, og det handler i høj grad om at rejse ud og opleve verden. Heldigvis er der blevet langt bedre muligheder for at udleve drømmene end tidligere, fordi lønmodtagernes pensionsformuer over en årrække er vokset markant og fortsat vil vokse kraftigt,” siger forsikringsdirektør i Industriens Pension, Joan Alsing.

Hun tilføjer, at den nuværende situation med COVID-19-året også kan have medvirket til at skabe endnu mere udlængsel og appetit på oplevelser i udlandet, når det igen bliver muligt.

Pensionsformuer vil vokse mange år endnu
Joan Alsing fremhæver, at danskernes samlede pensionsformuer stadig er under gradvis opbygning, da en del arbejdsmarkedspensionsordninger er relativt unge. Derudover var indbetalingerne til pension også markant lavere for de fleste lønmodtagere, hvis vi fx kigger 20 år tilbage, og det betyder, at vi endnu langt fra ser den fulde effekt af de nuværende solide pensionsordninger blandt nutidens pensionister.

I takt med, at lønmodtagernes opsparingsperioder med de nuværende indbetalinger bliver længere og længere, vil vi se flere og flere lønmodtagere med store pensionsformuer og mere økonomisk frihed.

Den samlede pensionsformue, som lønmodtagerne har sparet op i Industriens Pension, ligger pt. på omkring 187 mia. kr., og formuen ventes fortsat at vokse med over 10 mia. kr. om året i gennemsnit de kommende mange år.

Hvad ønsker du især at bruge penge på, når du bliver pensionist, ud over dit almindelige husholdningsforbrug af dagligvarer og lignende? Du kan angive flere svar.

Procentandel

Rejser

74%

Kulturoplevelser

46%

Hobbyer

44%

Tilskud/gaver til børn eller børnebørn

38%

Restaurantbesøg

34%

Køb af sommerhus eller anden fritidsbolig

14%

Sportsaktiviteter

11%

Ny bil

9%

Renovering af hus

8%

Andet

1%

Ved ikke / Ingen af ovenstående

8%

Kilde: Epinion-undersøgelse for Industriens Pension blandt 1.018 danskere i den erhvervsaktive alder. Undersøgelsen foretaget i efteråret 2020.