Danskerne bruger arbejdsmobilen privat

Medarbejdere kan lukke hackere indenfor, når de bruger arbejds-it privat. Både virksomhed og ansatte har et ansvar for, at det ikke sker, siger TDC Erhvervs koncerndirektør

Stiller vi smartphones og pc’er til rådighed for medarbejderme, må vi også forvente, at de bruger dem privat, siger Marina Lønning, der er koncerndirektør i TDC Erhverv.

Vi har den på os altid – mobilen. Den måler distancen på løbeturen, vi læser nyhederne, og vi bestiller pizza eller taxa via en app. Vi spiller spil, tjekker sociale medier og har alle de andre apps, vi bruger i hverdagen. Og nå ja, så er der jo også arbejdet: mails, telefon, dokumenthåndtering, osv. Det hele flyder sammen for mange af os, for hele 7 ud af 10, der har arbejdsmobil og -pc, bruger dem også privat, viser en undersøgelse fra TDC Erhverv.

- Det er helt naturligt. Vores teknologiske hjælpemidler og kommunikationsværktøjer er en helt integreret del af vores hverdag, og vi har dem med over alt. Stiller vi smartphones og pc’er til rådighed for medarbejderme, så de kan arbejde fleksibelt og være til stede, må vi også forvente, at de bruger dem privat, siger Marina Lønning, der er koncerndirektør i TDC Erhverv.

Spil og mail blandes sammen
En tredjedel af dem, der har betalt arbejds-it, har da også kun det, de har stillet til rådighed af virksomheden.

- Når én smartphone bliver brugt til både børnenes spil og til kritiske arbejdsmails, skal man selvfølgelig være opmærksom på at skille tingene ad. Det er medarbejderens ansvar, at der ikke bliver klikket på ukendte links, downloadet usikre apps eller sagt ja til, at fremmede kan få adgang til mobilens operativsystem, fortæller Marina Lønning.

Men TDC-direktøren mener også, at en virksomhed selv har et ansvar for, at en smartphone ikke bliver en sikkerhedsbrist, når medarbejderen bruger den.

- Vi har som virksomhed selvfølgelig en mulighed for rent teknisk at installere antivirus-apps eller programmer, der beskytter medarbejdernes mobiler og vores data, og det skal man da overveje, inden man giver telefoner til alle, siger Marina Lønning.

Virksomhedsdata flyder på nettet
Hun opfordrer virkomheder til at stille de nøvendige apps og programmer til rådighed for medarbejderne sammen med deres smartphone.

- Sørg for, at dine medarbejdere har adgang til mail, arkivfunktioner og andre cloud-services, de skal bruge. Alle er vant til at bruge disse løsninger privat. Hvis ikke vi tilbyder det til medarbejderne, så bruger de bare en løsning, de finder på nettet, og før du ved det, ligger forretningskritiske data i et helt tilfældigt arkiv i skyen, forklarer Marina Lønning.

TDC Erhvervs undersøgelse er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der i alt gennemført 1001 interview med danskere fra 18 år og op.