DI Handel

Danskerne bruger 1.500 kr. på nettet om måneden

Del

En ny omfattende undersøgelse fra Dansk Industris branchefællesskab for handel viser, at danskerne i gennemsnit bruger knap 1.500 kroner og handler 3,5 gange om måneden på nettet. DI Handels analyse afslører også store forskelle i indkøbsvanerne på tværs af køn, alder og landsdele.

Branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel. Foto: Søren Nielsen
Branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel. Foto: Søren Nielsen

- Vores undersøgelse viser, hvor store forskellene er i indkøbsvanerne på nettet hos de forskellige befolkningsgrupper. Det tegner et detaljeret billede af forbrugerne, som er interessant, for alle der driver e-handel, siger branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel, som er branchefællesskab for 2.400 handelsvirksomheder i Dansk Industri.

Undersøgelsen viser, at nordjyderne er de forbrugere i landet, som bruger færrest penge på nettet. Samtidig fremgår det, at der markante forskelle på kønnenes og på de forskellige aldersgruppers indkøbsvaner på nettet.

- Har man f.eks. de små børnefamilier, som kernekunder, skal ens hjemmeside især være mobiloptimeret, mens desktoppen skal optimeres til det grå guld, siger Jacob Kjeldsen.

For at blive klogere på danskernes e-handelsvaner har Dansk Industri og Epinion udviklet analysen ”Danskernes e-handel”. Her stilles der bl.a. skarpt på: Hvem der handler mest online, hvad køber de, hvor køber de, hvor meget køber de, og hvad er de vigtigste faktorer for at vælge en webshop.

- Siden den første dankort transaktion på nettet i 1999 er de danske forbrugere blevet et af de mest e-handlende folkefærd i verden, og vi er derfor vante med e-handel og har høje forventninger til købsoplevelsen, siger Jacob Kjeldsen.

DI Handels ambition med undersøgelsen ”Danskernes e-handel” er, at hjælpe danske virksomheder med at være på forkant med udviklingen, forstå kunderne og levere indsigt, der kan indgå i virksomhedernes strategiske overvejelser om fremtiden, hvor e-handel kommer til at fylde endnu mere.

- Undersøgelsen vidner om, at for at få succes på det danske e-handelsmarked, kræver det, at hver enkelt webshop er skarp på, hvem deres kunder er. Derudover skal virksomhederne have orden i de basale forretningsdyder, hvis de skal være konkurrencedygtige, siger Jacob Kjeldsen.

Uddrag af DI Handels undersøgelse ”Danskernes e-handel”

  • Danskerne brugte i snit 1.477 kr. pr. måned i Q3, men meget afhængig af forbrugersegmenter.
  • Nordjyderne køber mindst ind på nettet.
  • Danskerne handler i gennemsnit 3,5 gange online pr. måned.
  • 18 % af danskernes gennemsnitligt e-handelsforbrug blev brugt på abonnementskøb, mens 82 % er på engangskøb.
  • De yngre aldersgrupper bruger mest mobilen til e-handel, mens de ældre mest bruger desktop
  • Pensionisterne vægter bæredygtighed højere end andre segmenter.
  • Sikker betaling og godt ry er de vigtigste tryghedsfaktorer på tværs af alle segmenter, mens fysiske butikker er den mindst vigtige.
  • Danskerne er meget tilfredse med købsoplevelsen – på en skala fra 1-5 ligger det gennemsnitligt på omkring 4.

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Billeder

Branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel. Foto: Søren Nielsen
Branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel. Foto: Søren Nielsen
Download

Links

Information om DI Handel

DI Handel



Følg pressemeddelelser fra DI Handel

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Handel

Forbrugere og virksomheder er enige: julehandel rammes af forsyningskrise12.12.2021 15:51:29 CET | Pressemeddelelse

47 procent af forbrugerne er overbeviste om, at de globale problemer med forsyninger vil fortsætte ind i julehandlen og påvirke priser og udvalg, fremgår det af en ny undersøgelse fra branchefællesskabet DI Handel i Dansk Industri. Det skete også ved Black Friday, hvor forbrugerne brugte færre penge på grund af forsyningskrisen – nu rammer det også julehandlen, forventer forbrugerne.

Nyt projekt skal hjælpe SMV'erne med at grave guld ud af data26.3.2021 14:45:52 CET | Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder skal have eksperthjælp til at grave guldet ud af de store mængder data om for eksempel kundernes indkøbsvaner, som ny teknologi og digitale værktøjer i rigt mål har givet adgang til. Det er tanken bag et nyt 3-årigt projekt med bl.a. konkrete forløb med de enkelte virksomheder. Bag projektet står DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for handelsvirksomheder, CBS og de landsdækkende Erhvervshuse.