Danskerne bruger 1.500 kr. på nettet om måneden
- Vores undersøgelse viser, hvor store forskellene er i indkøbsvanerne på nettet hos de forskellige befolkningsgrupper. Det tegner et detaljeret billede af forbrugerne, som er interessant, for alle der driver e-handel, siger branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel, som er branchefællesskab for 2.400 handelsvirksomheder i Dansk Industri.
Undersøgelsen viser, at nordjyderne er de forbrugere i landet, som bruger færrest penge på nettet. Samtidig fremgår det, at der markante forskelle på kønnenes og på de forskellige aldersgruppers indkøbsvaner på nettet.
- Har man f.eks. de små børnefamilier, som kernekunder, skal ens hjemmeside især være mobiloptimeret, mens desktoppen skal optimeres til det grå guld, siger Jacob Kjeldsen.
For at blive klogere på danskernes e-handelsvaner har Dansk Industri og Epinion udviklet analysen ”Danskernes e-handel”. Her stilles der bl.a. skarpt på: Hvem der handler mest online, hvad køber de, hvor køber de, hvor meget køber de, og hvad er de vigtigste faktorer for at vælge en webshop.
- Siden den første dankort transaktion på nettet i 1999 er de danske forbrugere blevet et af de mest e-handlende folkefærd i verden, og vi er derfor vante med e-handel og har høje forventninger til købsoplevelsen, siger Jacob Kjeldsen.
DI Handels ambition med undersøgelsen ”Danskernes e-handel” er, at hjælpe danske virksomheder med at være på forkant med udviklingen, forstå kunderne og levere indsigt, der kan indgå i virksomhedernes strategiske overvejelser om fremtiden, hvor e-handel kommer til at fylde endnu mere.
- Undersøgelsen vidner om, at for at få succes på det danske e-handelsmarked, kræver det, at hver enkelt webshop er skarp på, hvem deres kunder er. Derudover skal virksomhederne have orden i de basale forretningsdyder, hvis de skal være konkurrencedygtige, siger Jacob Kjeldsen.
Uddrag af DI Handels undersøgelse ”Danskernes e-handel”
- Danskerne brugte i snit 1.477 kr. pr. måned i Q3, men meget afhængig af forbrugersegmenter.
- Nordjyderne køber mindst ind på nettet.
- Danskerne handler i gennemsnit 3,5 gange online pr. måned.
- 18 % af danskernes gennemsnitligt e-handelsforbrug blev brugt på abonnementskøb, mens 82 % er på engangskøb.
- De yngre aldersgrupper bruger mest mobilen til e-handel, mens de ældre mest bruger desktop
- Pensionisterne vægter bæredygtighed højere end andre segmenter.
- Sikker betaling og godt ry er de vigtigste tryghedsfaktorer på tværs af alle segmenter, mens fysiske butikker er den mindst vigtige.
- Danskerne er meget tilfredse med købsoplevelsen – på en skala fra 1-5 ligger det gennemsnitligt på omkring 4.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder
Links
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.
Black Friday 2023: Flere danskere vil bruge flere penge20.11.2023 08:37:46 CET | Pressemeddelelse
Der er pænt positive udsigter for handlen på Black Friday i år. Flere danskere forventer nemlig at købe mere og bruge flere penge til dette års Black Friday sammenlignet med sidste år.
Danskerne handler fra mobilen som aldrig før28.10.2023 11:15:08 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne foretrækker at bruge de to tommelfingre og mobiltelefonens beskedne skærmstørrelse, når de skal købe ind på nettet. Det fremgår af en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1500 forbrugere i alle aldre fra Dansk Industri og Epinion.
Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance3.2.2023 12:30:56 CET | Pressemeddelelse
Nye analyse fra DI og Epinion viser, at Zalando er danskernes foretrukne webshop – og det er en af årsagerne til et kæmpe underskud over for udlandet med e-handel.