Tjommi

Danskerne betaler 550 millioner for meget for julegaverne - Hver 5. julegave falder i pris – men du kan få pengene tilbage efter jul!

Del

Vi ved det alle sammen: De dyrt indkøbte julegaver kommer på udsalg 3. juledag og man er fuld af ærgrelse over at have betalt for meget. De fleste har været i situationen, men det er både ubehageligt og besværligt at skulle tilbage til butikken for at få prisforskellen refunderet. Men nu kan du ved hjælp af en ny app helt automatisk få pengene tilbage uden at skulle op af sofaen.

Danskerne kommer i år til at betale over en halv milliard for meget for julegaverne, hvis de ikke passer på. Det har den fremadstormende norske startup virksomhed Tjommi beregnet. Iflg. Dansk Erhverv bruger danskerne omkring 8,2 milliarder på julen. En undersøgelse foretaget af norsk TV2 viste for et par år siden, at ca. 1/3 af alle julegaver falder i pris. Tjommis egne tal bekræfter at priserne i gennemsnit falder med 20% og dermed kommer Tjommi frem til den halve milliard, som danskernes julegaver falder med på udsalget efter jul.

”Mange butikker reklamerer med prisgaranti, så kunderne kan få penge retur, hvis en vare falder i pris. Det er imidlertid langt fra alle, der bryder sig om at konfrontere en butik med, at de har nedsat prisen på en vare, man selv lige netop har købt til fuld pris” fortæller 25-årige Henrik Johannessen, der har sat sig for at hjælpe danskerne med at få den helt rigtige pris: ”Ved at lade os i Tjommi håndtere dialogen med butikkerne, slipper man som kunde for selv for at bede om rabatten,”

Tjommi opfordrer forbrugerne til alene at handle i butikker, der har prisgaranti. Ved nethandel er det ikke noget problem – der har man altid 14 dages returret som man kan bruge, hvis varen falder i pris. Det er dog ikke alle butikker, der altid har lige stor lyst til at leve op til den prisgaranti, de selv har stillet. Derfor rater Tjommi også butikkerne med ”The Tjommi Score”, som rangerer butikkerne efter hvor kundevenlige, de er, når det kommer til at udbetale prisforskellen til kunden. Scoren baserer sig blandt andet på, om butikken udbetaler pengene kontant, om de udbetaler via gavekort, og om hvor hurtigt de tilbagebetaler.

”Nogle af butikkerne kan være svære at få i dialog og dermed overholder de ikke den prisgaranti, de selv har udstedt. Eller også prøver de at få det til at lyde som om kundens vare er en lille smule anderledes end den vare, der er sat billigere til salg. Men vi trykker på alt, hvad vi kan, for at skaffe vores brugere deres penge,” siger Henrik Johannessen.

Tjommi er et norsk udtryk for ven, og det er lige præcis det, som tjenesten gerne vil være, når danskerne køber varer i butikker og på nettet. Tjommi tilbyder gratis at holde øje med om priserne falder. Ens nye norske ven holder øje med, om en vare, man har købt, bliver sat ned i pris inden for den periode, hvor butikken tilbyder prisgaranti - eller, hvis det er et onlinekøb, inden for tidsgrænsen for at kunne returnere varen. Sker det, kontakter Tjommi butikken for at få differencen udbetalt til forbrugeren. For julegaverne er det tids nok at installere appen mellem jul og nytår. I alt har Tjommis danske brugere til dato registreret køb for mere end 50 mio. kroner.

Tjommi har indtil videre arbejdet for at få penge tilbage på køb for over 20 mio. kroner.

FAKTABOKS om Tjommi

  • Tjommi findes både som en netbaseret tjeneste på www.tjommi.app og som app til iOS og Android
  • Tjenesten sørger for, at man som forbruger altid får den bedste pris i perioden efter man har foretaget sit køb
  • Når en netbutik går med på at tilbagebetale prisforskellen til kunden, skal kunden blot opgive oplysningerne fra sit betalingskort, hvorefter pengene bliver tilbageført til vedkommendes konto
  • Når man tilmelder sig Tjommi, giver man tjenesten adgang til sin Gmail eller Outlookinboks, hvorefter Tjommi automatisk holder øje med kvitteringer fra de butikker, der tilbyder prisgaranti, uden at brugeren selv skal være aktiv.
  • Tjommi har certifikat fra Google for sikker adgang til Gmail, er GDPR-compliant, og overholder de strengeste krav i forhold til at beskytte brugerens indhold
  • Tjommi samler alle brugernes kvitteringer, men sælger ikke oplysninger om forbrugernes data. Oplysningerne fra brugernes kvitteringer bruges udelukkende til at sikre, at forbrugeren får sine penge retur, når noget falder i pris
  • Tjommi holder desuden øje med garantiperioderne for de købte varer og adviserer forbrugeren, når garantien er ved at udløbe
  • Ud af det samlede beløb forbrugeren får retur, tager Tjommi 25% i kommission. Så hvis en fladskærm f.eks. er faldet med 3.000 kr, får forbrugeren de 2.250 kr. retur, resten går til Tjommi

Prisen: Garanti eller match?

Hvad er forskellen på prisgaranti og prismatching?

  • Prisgaranti er når virksomheden lover at sælge dig varen til samme pris, som du kan finde den hos en konkurrent.
  • Prismatch er, når virksomheden lover automatisk at sænke deres priser, så den følger konkurrenternes billigste priser.

                                                                                                                                                                              (Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen)

Kontakter

Billeder

Information om Tjommi

Tjommi
Tjommi
Pilestræde 28A
1112 København K

http://www.tjommi.dk

Tjommi er et norsk udtryk for ven. Tjenesten startede i Norge i slutningen af 2019, hvor den norske multimilliardær, Petter Stordalen, skød penge i virksomheden. I dag tæller virksomheden syv medarbejdere – fem i Danmark og to i Norge. I februar 2020 åbnede Tjommi sit kontor i Danmark, hvorfra virksomheden i dag drives med støtte fra bl.a. Vækstfonden. Læs nærmere på: www.tjommi.dk

Følg pressemeddelelser fra Tjommi

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.