Danskere og nordmænd bakker massivt op om hjælp til Libanon

Foto: Kirkens Nødhjælp

Eksplosionen i Beirut har startet en humanitær krise – ikke kun for de 300.000 mennesker, der mærkede eksplosion på egen krop og mistede deres hjem. De massive ødelæggelser rammer også dem, der lever en usikker tilværelse i de libanesiske flygtningelejre. Ja, helt ind på syriske slagmark vil eksplosionen give genklang i form af mangel på fødevarer, medicin og andre basale fornødenheder.

Den voldsomme eksplosion har forvandlet havnen i Beirut til et bombekrater. Og det var her, 80 procent af Libanons importvarer kom ind i landet. At fragtskibe ikke kan lægge til i havnen, har betydning for millioner af menneskeliv i det lille land, som importerer mere end 50 procent af sine fødevarer. Samtidig modtog havnen også størstedelen af den nødhjælp, der skal videre til Syrien.

Sympati med libaneserne

Libanon har brug for hjælp, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, oplever organisationen, at danskerne viser stor sympati med libaneserne i form af donationer.

”Situationen i Beirut er ekstremt alvorlig. Derfor er jeg også glad for, at danskerne har støttet ofrene så massivt, at vi nu sammen med vores norske søsterorganisation, Kirkens Nødhjælp, kan sende næsten tre millioner kroner afsted til Libanon. Pengene skal først og fremmest bruges på mad og husly til de nødstedte,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

I første omgang handler det om at hjælpe de mennesker, der på få sekunder mistede deres livsgrundlag. Men på lidt længere sigt mener Birgitte Qvist-Sørensen, at det er helt afgørende for landets fremtid, at Beiruts havn bliver genopbygget så hurtigt som muligt.

”Lufthavnen og havnen er de eneste veje ind ud af Libanon. Hvis ikke den vitale infrastruktur bliver genetableret hurtigst muligt, vil det få uoverskuelige konsekvenser for de fattigste mennesker i Libanon - såvel som krigsofrene inde i Syrien. Folkekirkens Nødhjælp vil hjælpe med genopbygningen, der hvor behovet er størst, og hvor vores ekspertiser kan bruges bedst.”

En lurende fødevarekrise

Libanons geografiske placering er ubarmhjertig, fordi landet grænser møder det krigsplagede Syrien i øst og nord. Og mod syd ligger Israel, som Libanon har været i krig med af flere omgange. Derfor har grænsen været permanent lukket siden 2000. Uden nogen mulige ruter over land ind og ud af Libanon, er den nuværende situation uden en funktionel havn begyndelsen på et mareridt i det lille mellemøstlige land, der kun har kornreserver til én måned.

”Vi sætter alle kræfter ind på at koordinere hjælpen og samle norske, danske og libanesiske kræfter, så hjælpen når ud til dem, der har størst behov - det handler om husly, mad og hjælp til de daglige fornødenheder. Den fødevarekrise, som lurer lige om hjørnet, vil uden tvivl ramme de fattigste hårdest,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Foto: Kirkens Nødhjælp

2019 blev det dødeligste år for verdens nødhjælpsarbejdere23.9.2020 13:07:25 CESTPressemeddelelse

Krigszonerne verden over breder sig, og krigene bliver mere og mere voldelige. 75 år efter FN blev dannet med målet om at sikre international fred, estimerer selvsamme organisation, at hele 168 millioner mennesker har brug for humanitær hjælp. Samtidig med at de humanitære behov vokser, bliver nødhjælpsarbejdere i højere grad direkte militære mål i krigens rædsler. Sådan blev 2019 det dødeligste år for nødhjælpsarbejdere. 484 nødhjælpsarbejdere blev ofre for større angreb. 142 med dødelig udgang, 234 blev hårdt sårede og 124 blev kidnappet. Som generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp mærker Birgitte Qvist-Sørensen, hvordan nettes strammes om den organisation, hun står i spidsen for: ”I 2019 var vi nødt til at evakuere medarbejdere i Syrien, Congo, Sydsudan og Libyen, fordi de var i risiko for at blive fanget i kamphandlinger eller i risiko for at blive direkte militære mål” Ifølge Birgitte Qvist-Sørensen er det tydeligt, at nødhjælpsarbejdere ikke er fredet i krigen på samme måde, som